Nyhed
23. nov. 2011 | 11:26

Vinduet op, Danmark!

Hvis biograferne herhjemme i ramme alvor tror, at de kan styre en global forbrugeradfærd, der kræver adgang til nye film på nettet, står dansk film over for et selvmål af historiske dimensioner.

Af Jørgen Ramskov

Bogstavkombinationen VoD, der betyder Video on Demand, bliver i fremtiden en helt afgørende del af alle danskeres film- og medieforbrug. Spørgsmålet er bare hvornår.

VoD findes allerede, men problemet er, at de forskellige VoD-udbydere ikke må tilbyde kunderne de nye film. En aftale mellem producenter, biografer og distributører bestemmer nemlig fortsat, skal igennem såkaldte vinduer, der for eksempel afgør, hvornår vi kan se nye film på VoD. I dag betyder det, at vi først fire måneder efter premieren i biografen kan se udenlandske og nye danske film på VoD.

Tanken om at regulere folks adgang til nye film er absurd. Kunderne vil se nye film – og bestemmer selv, hvornår, hvor og hvordan. Og uden let og lovlig adgang til nye film og tv-serier bruger folk ulovlig download og piratkopiering. Så enkelt er det.

Truer med boykot 
Danske filmproducenter har anet skriften på væggen og opsagt aftalen. Men biografejerne er – som deres kolleger i resten af verden – bange for styrtdykkende indtægter, hvis vi kan vælge at se de nye film hjemme i sofaen. Derfor truer de med at boykotte film, der ikke respekterer biografvinduet på seks eller fire måneder.

Det er foreløbig gået hårdt ud over mockumentary-filmen I’m Still Here, som distributionsselskabet Angel Films ønskede at lancere samtidig i biograf og på VoD, og Peter Gantzlers instruktørdebut Dreng, der skulle have været på turné i udvalgte biografer og samtidig være tilgængelig på YouSees VoD-tjeneste. I begge tilfælde afviste biograferne at vise filmen.

I USA, hvor de store Hollywoodstudier stort set bestemmer udviklingen, åbner VoD-tjenesten Home Premiere i løbet af april og tilbyder kunderne de nyeste film, blot 60 dage efter biografpremieren – til stor ærgrelse for de amerikanske biografer.

Selvmål af historiske dimensioner
Men hvis biograferne herhjemme i ramme alvor tror, at de kan styre en global forbrugeradfærd, står dansk film over for et selvmål af historiske dimensioner. Biografernes kamp mod VoD er dømt til at slå fejl, og den danske filmbranche bør i stedet åbne vinduerne og møde udfordringerne med innovation og produktudvikling.

Allerede i dag går en film kun i helt ekstreme tilfælde i biografen i seks måneder. Danske filmproducenter undersøgte for nylig billetsalget for seks repræsentative danske film. 99 % af alle billetterne var solgt inden for fire måneder, og hele 97 % var allerede solgt efter to måneder.

Siden har Det Danske Filminstitut undersøgt alle danske film med
biografpremiere i 2009-2010. Undersøgelsen er ikke offentliggjort, men ifølge kilder, der har set den, viser den præcis samme tendens som Producentforeningens tal.

Katastrofalt alternativ
Et vist fald i biografernes indtægter er uundgåeligt, hvis vinduet 
åbnes. Men det er næppe stort, for biografbesøg er en begivenhed, en oplevelse sammen med venner, familie eller kæreste, og intet tyder på, at vi fravælger biografoplevelsen.

Filmproducenterne vil også tabe penge, for indtægterne fra VoD kan
næppe helt opveje tabet af solgte billetter. Alt tyder på, at den andel, som producenterne får på VoD, er mindre end på biografbilletter. Men på plussiden er der faktisk en reel mulighed for at sælge helt nye film til alle de danskere, som aldrig går i biografen. Hvis vinduerne slås op med let og lovlig adgang til at se nye film, vil det skabe en helt ny kundegruppe.

Alternativet til at åbne vinduerne er katastrofalt – spørg bare i musikbranchen. Måske skal VoD oversættes til ”Vinduet op, Danmark” for at sætte skub i udviklingen.

Kilde: Producentforeningen

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko