Serieanmeldelse
17. feb. 2017 | 11:49

Deutschland 83

Foto | Nik Konietzny
1980’er-æstetikken bliver dyrket med pangfarver og popmusik i den tyske serie, hvor Martin Rauch (Jonas Nay) er en ung spion, som skal infiltrere den vesttyske hær.

Koldkrigsparanoia og DDR-spionage er kernen i medrivende tysk serie, der tegner et farverigt tidsbillede af 80’erne.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Det er ikke helt forkert at kalde Deutschland 83 for en krydsning mellem den amerikanske spionageserie The Americans og Oscar-vinderen De andres liv, der foregår i det opdelte Tyskland.

Vi dykker ned i en anspændt politisk periode af den kolde krig med skærpet retorik fra både Reagan og Sovjet. Og som sine to referencepunkter er Deutschland 83 drønspændende og samtidig et troværdigt tidsbillede fra Vest- og Østtyskland.

Den tyske serie omfavner 1980’erne på godt og ondt: masser af kitschet popmusik, pangfarvet tøj, tvivlsomme frisurer og frygt for aids.

Handlingen i Deutschland 83 er umiddelbart enkel.

Den unge, østtyske grænsebetjent Martin (Jonas Nay) sendes i 1983 undercover ind i Vesttyskland som hemmelig spion. Hans opgave er at infiltrere den vesttyske hær, knytte bånd til højtstående generaler og stjæle informationer til sikkerhedstjenesten i DDR.

Efterhånden som man dykker længere ned i serien, viser historien sig dog at være meget mere kompliceret end som så.

Martins mor (Carina Wiese) er syg, så DDR udnytter kynisk Martin og lover til gengæld moren en vigtig operation. Samtidig er grænsen mellem vest og øst hermetisk lukket, så Martin kun vanskeligt kan besøge sin gravide kæreste Annett (Sonja Gerhardt) i DDR.

Martin danner hurtigt personlige relationer til general Edel (Ulrich Noethen), hans nye chef i den frie verden. Martin bliver også fortrolig med Edels rebelske søn Alexander (Ludvig Trepte) og intim med datteren Yvonne (Lisa Tomaschewsky).

Derfor bliver Deutschland 83 hurtigt et konglomerat af storpolitiske og dybt personlige handlingstråde, der vikler sig sammen i en spændende knude.

Deutschland 83 er skabt af debutanten Anna LeVine og produceret til Sundance TV, som er knyttet til festivalen af samme navn. Serien fik dog premiere på filmfestivalen i Berlin i 2015, og er efter sigende den første tysksprogede serie, der bliver vist på originalsproget på en større amerikansk tv-station.

Det er fortjent, for Deutschland 83 har helt åbenlyse kvaliteter.

Spionage-delen er grundlæggende neglebidende, når Martin med en stram deadline og i al hast skal affotografere hemmelige dokumenter eller plante en mikrofon på et NATO-kontor.

Manuskriptet har nok tendens til at gentage sig selv, især i seriens første fire ud af i alt otte afsnit. At Martin gennemfører en hemmelig mission, som i sidste øjeblik skifter karakter, er således en form, man ofte har set.

Til gengæld går serien i en ny og anderledes retning end eksempelvis De andres liv og The Americans, der begge er ret mørke i deres koldkrigsportræt.

Deutschland 83 er barsk, men den er fortalt i en lettere og mere farverig tone, der virkelig klæder Stasi-paranoiaen og arkivklippene af Honecker, Reagan og alle de andre koldkrigs-koryfæer.

Og så pryder et über-cool 80’er-soundtrack samtlige afsnit. David Bowie, New Order, Phil Collins og selvfølgelig tyske Nena tegner effektiv et tidsbillede, der virkelig dyrker tiåret.

Hele fortællingen udspringer af mere eller mindre historiske situationer. Oprustningskapløbet er en vigtig del af den dramaturgiske motor, men pludselig står Martin også tæt på den kendte terrorist Sjakalens bombning af en bygning i Berlin eller en autentisk inspireret fredsdemonstration.

Og så kan man som dansker glæde sig over, at Jens Albinus har en ikke uvæsentlig rolle som NATO-ambassadør, hvor han udfolder sig på formfuldendt tysk.

Med sine blot otte afsnit er første sæson af Deutschland 83 en veldoseret spændingsserie, der slutter pivåbent, og derfor i den grad kalder på den sæson to, der allerede er på vej til næste år under navnet Deutschland 86.

Trailer: Deutschland 83

Titel:
Deutschland 83

Land:
Tyskland

År:
2015

Serieskaber:
Anna LeVine

Medvirkende:
Jonas Nay, Carina Wiese, Sonja Gerhardt, Ludvig Trepte

Spilletid:
Otte afsnit af 45 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
Kan ses på C More

© Filmmagasinet Ekko