Biografanmeldelse
16. dec. 2015 | 09:01

Star Wars: The Force Awakens

Foto | David James
Den afvæbnende robot BB-8 og den kvindelige helt Rey (Daisy Ridley) er blandt de nye karakterer i Episode VII: The Force Awakens, som giver den ellers hendøende serie nyt liv.

J.J. Abrams gør, hvad George Lucas ikke formåede: fortsætter sagaen med energi, følelser, styrke – og Harrison Ford, der leverer en af karrierens bedste præstationer.

Af Jakob Stegelmann

Krigen er heldigvis ikke slut. En paradoksal konstatering, men logisk, når man har set J.J. Abrams’ utroligt vellykkede genstart af Star Wars-univers.

For med sin Episode VII: The Force Awakens giver han den uendelige krig mellem imperiet og rebellerne nyt liv. Det er noget af en bedrift, især når man har oplevet, at Stjernekrigs-universets skaber, George Lucas, har haft så mange problemer med selv at fortælle videre.

Men måske var det netop det, der skulle til: friske øjne, der ser på universet med hengivenhed og forståelse. Måske forstår J.J. Abrams tilmed mere, end George Lucas har gjort.

Det er svært at finde noget, der ikke fungerer. Fra de overvældende, computeranimerede orgier, hvor rumskibene tørner sammen i episke slag, til de morsomme vignetter med nye og velkendte robotter, der som vanligt har lige så meget charme som menneskene. Men netop menneskene fungerer faktisk bedre end nogensinde.

Harrison Ford leverer en af sin karrieres mest kraftfulde, vittige og følsomme præstationer som den aldrende Han Solo – et sjældent vellykket eksempel på en skuespiller, der som gammel vender tilbage til en af sin ungdoms store roller. Carrie Fisher er den modne Leia, og hun giver rollen en større dybde, end den havde dengang, hvilket afslører, at hun kan meget med den rette instruktør.

De unge ansigter etablerer hurtigt og sikkert deres plads i universet: Daisy Ridley som den nye, kvindelige helt Rey, John Boyega som stormtrooperen Finn og Adam Driver som den nye sammensatte skurk Kylo Ren, der er vredere end sine forgængere og dermed også sært ægte.

På hver deres måde giver de universet nyt blod, uden at man føler, at de er kunstigt indsat.

Andy Serkis viser endnu engang, at han er ekspert i motion-capture-animerede figurer i sin rolle som superskurken Snoke. Men også Lupita Nyong’o giver os en fantastisk mo-cap-præstation i en birolle som cafeejeren Maz Kanata. Peter Mayhews klassiske Chewbacca er også ganske fremragende.

På robotsiden blev den kuglerunde BB-8 allerede kendt, da det nye Star Wars-legetøj blev lanceret i september. Så stærkt er dette univers, at man kan sælge dyrt legetøj med figurer, ingen endnu har set på film. Men han er fantastisk, både som teknologisk avanceret legetøj – han styres med en smartphone! – og som filmfigur. Masser af personlighed, klassisk animeret pantomime, måske lidt for overlagt, men afvæbnende i sin charme.

Historien er både utroligt velskrevet og skamløst uoriginal. Der er masser af gentagelser af motiver og temaer fra den oprindelige trilogi. Mødet med den mørke side i drømmesyn, forældre og børn, der står i kontrast til hinanden, og hemmeligheder gemt i en robot. Tilsat jagt fra planet til planet, kamp med stadigt mere kraftfulde lyssværd og endnu en dødsstjerne, der skal angribes.

Men gentagelserne er også et udtryk for den allestedsnærværende nostalgi, der er en af attraktionerne i Star Wars i dag. Denne fabelagtige galakse og dens evigt kæmpende indbyggere er jo en del af så mange menneskers opvækst og ungdom. Han Solo er ikke bare en tølper-helt, men en gammel ven, og når han søger efter Luke Skywalker, er det en mission, man gerne vil med på.

Den fjerne galakse er jo slet ikke fjern, men én, vi kender bedre end mange virkelige steder.

J.J. Abrams bruger omgivelserne effektivt, og han er imponerende sikker i sin formidling af, hvad der foregår hvor. Geografien er ofte det, der ryger først, når actionmaskinen går i gang, man Abrams har tøjlet den. Selv om The Force Awakens er mere eller mindre nonstop-action, bliver man aldrig udmattet eller forvirret.

Star Wars er naturligvis ren eskapisme – fantasy i genrens bedste betydning. En fælles mytologi, millioner kan flygte ind i og med en stærk, enkel moral. Men der er ingen krav om andet end at lade sig underholde. Star Wars er ikke – og må aldrig blive – en religion, selv om Kraften og Jedi’erne måske har potentialet.

Selvom The Force Awakens selvfølgelig har et stærkt kommercielt sigte, er J.J. Abrams’ videreførsel alligevel båret af en renlivet fortælleglæde. Det er på alle måder livgivende og opløftende.

Trailer: Star Wars: The Force Awakens

Titel:
Star Wars: The Force Awakens

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
J.J. Abrams

Manuskript:
Lawrence Kasdan, J.J. Abrams, Michael Arndt

Medvirkende:
Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Adam Driver, Harrison Ford

Spilletid:
135 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
16. december 2015

© Filmmagasinet Ekko