Ekko #26

Feature

Filmby eller badmintonbaner
Århus har fået en filmby, men det er svært at trække københavnerne til Jylland
Af Mads R. Mariegaard

Hvorfor hvisker vi?
Er han skyldig? Refleksioner over tabuet incest i anledning af den danske film Anklaget
Af Kristian Ditlev Jensen

Kan man dø i himlen?
Erlend E. Mos dokumentarfilm om et barn ramt af cancer
Af Liselotte Michelsen

En mand ser rødt
Stort portrætinterview med Nicolas Winding Refn
Af Henrik List

You talkin' to me?
Interview med Mads Mikkelsen, der spiller Tonny i Pusher II
Af Christian Nørgaard

Casting af virkeligheden
Udfordringen at besætte rollerne i Pusher II med folk fra gaden
Af Eva Novrup Redvall

Provokerende streger
Provokerende animation fra USA — fra The Simpsons til Team America
Af Jakob Stegelmann

Selvtægt i genreland
Danske filmtidsskrifter fra undergrunden lever i bedste velgående
Af Kim Foss


Tema: Filmens Europa


Wim Wenders om Europa

Vores kontinent har lært af historien, mener instruktøren Wim Wenders
Af Jacob Neiiendam

Dommedag nu
Om nazisme på film i anledning af Der Untergang
Af Peter Schepelern

Forestilling og virkelighed
I mange år troede Østtyskere, at de levede i en realiseret utopi. Gensyn med Good Bye, Lenin!
Af Ole Sohn

Hvad fik polsk film ud af friheden?
En tur til Polen for at lede efter Kieslowskis afløsere
Af Christian Monggaard

Europas top 10
De ti vigtigste europæiske instruktører i de seneste ti år
Af EKKOs redaktion

Hverdagens patos
Meget britisk, meget universel. Mike Leigh og hans nye mesterværk, Vera Drake
Af Eva Jørholt

Kunsten eller kassen
Hollywood laver underholdning, vi skaber kunst. Eller gør vi?
Af Christian Braad Thomsen

© Filmmagasinet Ekko