Ekko #57

Intro

Leder
Et spøgelse går gennem filmbranchen — digitaliseringens spøgelse. For hvordan udnytter man de ufattelige muligheder på nettet, samtidig med at man sikrer, at pengene kommer ind, så produktionen kan fortsætte?

Nyt talent
22 år og to spillefilm på cv’et. Charlotte Madsen er den yngste danske spillefilm-instruktør nogensinde. Den beskedne nordjyde har en helt usædvanlig viljestyrke.
Af Eva Aagaard

Filmplakaten
En sjælden dansk plakat til D.W. Griffiths stumfilmklassiker En nations fødsel gør på uhyggelig vis en KKK-ridder til en stolt Holger Danske.
Af Jesper Bo Petersen

Top 10
Sommeren byder på både OL, EM, Wimbledon og Tour de France, og vi varmer op med de ti bedste sportsfilm.
Af Jacob Ludvigsen

Kuriosa
Massakren i junglens dyb, Voodoo-rædslernes hotel, Zombiemassakren. Gamle VHS-udlejningskassetter gemmer på ucensurerede Video Nasties, der kan være mange penge værd.
Af Jesper Jensen

Q&A
37-årige Thure Lindhardt er aktuel i Eddie: The Sleepwalking Cannibal og henter lige nu inspiration hos Anthony Hopkins kannibal til sin kommende rolle som Natascha Kampusch' bortfører.
Af Claus Christensen

Box office
Hovedroller i den danske filmbranche er ni ud af ti gange forbeholdt rigtige mænd. Hvorfor ikke gøre som på tv, hvor Sarah Lund og Birgitte Nyborg har været vejen til succes?
Af Jørgen Ramskov

Filmminder
Jimmy Leavens er så dygtig med kameravognen — dollyen — at han har fået prædikatet ”kunster” af Steven Spielberg, som dog også har givet ham en ordentlig skideballe.
Af Mikkel Kofod

Den oversete perle
For Ekkos britiske kritiker Lee Marshall er Claire Denis’ 35 rhums en åbenbaring og en melankolsk perle, der burde have fået langt større udbredelse.
Af Lee Marshall


Feature


Verdensborgeren
Multikunstneren Viggo Mortensen er aktuel som Freud i A Dangerous Method og har fotograferet sig selv til Ekkos interview om hans liv og kunst.
Af Patricia Danaher

Menneskelige mysterier
”Vi er ikke så frigjorte, som vi selv tror,” siger den canadiske mester David Cronenberg, der er aktuel med A Dangerous Method om Freud, Jung og grænsesøgende sex.
Af Patricia Danaher

På dybt vand
Filmprofessor Torben Grodal går i clinch med psykoanalysen og dens pionerer, som i årtier har præget filmteorien. Kuriosa fra en primitiv fortid, lyder dommen.
Af Torben Grodal

De kære fremmede
Ridley Scott er tilbage i Alien-universet med Prometheus, og Jakob Stegelmann kigger på filmhistoriens fremmede, som i forbavsende grad ligner vores egne indre dæmoner.
Af Jakob Stegelmann

Thomas, din gamle dreng
Fjorten år efter festen er Vinterberg tilbage i Cannes. Hans gamle ven og manuskriptforfatter, Bo hr. Hansen, giver ham en personlig tale med på vejen.
Af Bo hr. Hansen

Vi skal af med berøringsangsten
Den danske filmbranche bliver nødt til at eksperimentere med forretningsmodellerne, siger kulturminister Uffe Elbæk i sit første interview om dansk film og foreslår et ”frifilm”-eksperiment.
Af Jacob Ludvigsen og Claus Christensen

Fru Ipsen og nazisterne
Den hæderkronede teaterdiva Bodil Ipsen instruerede modstandsdramaet De røde enge, men plejede før krigen omgang med prominente nazister.
Af Brian Petersen

Opfostret af ulve i Californiens sol
Hun har spillet hovedrollen i en Luc Besson-film og selv instrueret to film. Nu bor hun hos Quentin Tarantino. Danske Rie Rasmussen har inviteret på besøg i Hollywood.
Af Sarah Holm Johansen

Agenterne
De står bag 200 skuespillere og deler vandene blandt filmfolk og journalister. Vi tegner et portræt af de fem største danske skuespilleragenter.
Af Jacob Ludvigsen


Tema: Film i verdens brændpunkter


Helvedet er, at enhver har sine egne grunde
Iranske Asghar Farhadi, der står bag dette nummers dvd-gave Nader og Simin, er med sit skarpe blik for menneskets løgne blevet det moderne samfunds kronikør.
Af Rasmus Brendstrup

Succes på afgrundens rand
I det vingeskudte Grækenland har en ny, mærkelig filmbølge rejst sig. Men er krisen en bremseklods eller en kreativ katalysator?
Af Leslie Felperin

Transit
Ditte Haarløv Johnsens kommende dokumentarfilm Three Steps To Paradise skildrer fattige afrikaneres vej til Europa. Hun fortæller historien i tekst og billeder.
Af Ditte Haarløv Johnsen

Du skal bare have øjne at se med
Interview med filippinske Brillante Mendoza, der har vakt opsigt på festivaler med sin barske realisme. For første gang er han biografaktuel i Danmark med det autentiske gidseldrama Captive.
Af Bo Green Jensen

Egypten rejser sig fra asken
Da oprøret brød ud, befandt tre instruktører — Ibrahim El Batout, Ahmad Abdalla og Omar Shargawi — sig midt i orkanens øje. Hvordan ser de på fremtiden for Egypten og landets filmkunst?
Af Islam Mohamed

Det nærsynede kamera
Carsten Jensen har set Afghanistan-dokumentaren The Battle for Marjah og læst bogen bag. Hvad er stærkest: Pennen eller kameraet?
Af Carsten Jensen


Biografanmeldelser


A Dangerous Method
Albert Nobbs
Alperne
Dark Shadows
Eddie: The Sleepwalking Cannibal
Erindring om mine bedrøvelige ludere
Habemus Papam
Iron Sky
Martha Marcy May Marlene
Nobels testamente
Over kanten
Stormfulde højder
Take Shelter
Take This Waltz
Terraferma
To Rome With Love
Udyret
Volcano
Weekend

 

Dvd-anmeldelser


Levende døde fra en anden verden
Brændt af solen 1 og 2
The Devils
Dreams of a Life
Labrador
Nostalgia for the Light
Our Beloved Month of August
Restless
The Rum Diary
Sleeping Beauty
Spirits of the Dead
Tomboy
Tuesday, After Christmas

DVD #21

Nader og Simin – en separation

Instr. Asghar Farhadi
Iran 2011, 118 min.

Asghar Farhadis iranske mesterværk har gået sin sejrsgang verden over. Den vandt en Oscar for ”bedste fremmedsprogede film” og blev også – sensationelt – nomineret i kategorien ”bedste manuskript”. Året forinden vandt den Guldbjørnen på Berlin Filmfestival. Filmen fik dansk dvd-premiere med Filmmagasinet Ekko, der kårede den som bedste film i 2011.

Peyman Moadi og Leila Hatami brillerer som titlens vingeskudte ægtepar. De er endt i skilsmisseretten, fordi Simin vil flygte fra Iran med deres datter, mens gemalen vil blive hos sin alvorligt syge far. Personerne står i ægte, moralske dilemmaer, der ikke blot har klangbund i en iransk virkelighed, men også i en universelt menneskelig. Og da en tragisk hændelse indtræffer, bliver det ægteskabelige drama til en nervepirrende thriller.

© Filmmagasinet Ekko