Cannes 2017
20. maj 2017 | 20:14 - Opdateret 20. maj 2017 | 23:56

”Alle film burde have aber”

Foto | Festival de Cannes
Ruben Östlund havde taget en paraply med til solrige Cannes, hvor han poserede for fotograferne inden sin pressekonference.

Pressemødet på Ruben Östlunds The Square blev ligesom filmen en spøjs oplevelse, hvor instruktøren proklamerede sin kærlighed til menneskets nærmeste slægtning.

Af Nicki Bruun

Der er noget med aber i Ruben Östlunds The Square. Det satiriske komediedrama følger museumslederen Christian – spillet af danske Claes Bang – hvis forsøg på at gøre det rigtige får ham til at gå op i limningen.

Han er ellers en meget dannet og kultiveret mand, men i opløsningsprocessen støder han på en aggressiv menneskeabe og et vaskeægte medlem af abefamilien.

”Alle film burde have aber,” fortæller Ruben Östlund på filmens pressekonference dagen efter at have vist sin film.

”Alt kan ske i en film, når der pludselig er aber med. Jeg elsker dem, for mennesker ser sig selv i dem – vi ser instinkter og behov, som også er i os selv, men gemt under en overflade af menneskelig civilisation.”

”Christian er en kultiveret abe, der bare prøver at forstå livet. Han opfører sig sådan, fordi han er et menneske, og alt omkring ham ramler sammen.”

De gode fejl
I The Square dyrker Ruben Östlund ligesom i Force Majeure akavede og pinlige situationer. Og med en fantastisk timing dukker den rigtige menneskeabe pludselig op, mens instruktøren er ved snakken!

Det vil sige: Skuespilleren Terry Notary ankommer forsinket til pressemødet.

Det udløser klapsalver til Notary, der spiller en slags performancekunstner, som tager både publikum og de 300 festklædte gæster i filmen som gidsler. Scenen er ikke sådan lige at ryste af sig, for det er rammende, når han først viser sin mandlige dominans og siden forsøger at tage en kvinde med magt.

Men ankomsten hyler også Ruben Östlund lidt ud af sine abebetragtninger. Pludselig ligner virkeligheden instruktørens film, og der opstår forvirring om, hvem der skal sige noget.

”Ruben skaber et sikkert rum, hvor man kan begå fejl. Den frihed gjorde, at fejlene blev til gode ting, fordi han bare ville have mere af det,” siger Terry Notary.

”Han inspirerede mig til at finde sin vision, så jeg ville give ham de farver, han havde brug for. Når man kan dykke ned i det uden at tænke, flyder det hele af sig selv,” fortsætter Terry Notary, der startede som stuntmand og har givet bevægelser til en anden abe, den digitalt skabte King Kong i Kong: Skull Island.

Nemt at undskylde
Ruben Östlund vandt en pris, da han i 2014 var i Cannes med Force Majeure. Men det var altså ”bare” juryens pris i sidekonkurrencen Un Certain Regard.

I år kan han så vinde en af filmverdenens største priser, da hans The Square er med i kampen om Guldpalmen. Og danske Claes Bang spiller altså den altoverskyggende hovedrolle i filmen, der også har superstjernerne Elisabeth Moss (The Handmaid’s Tale) og Dominic West (The Wire) på rollelisten.

Bang fik rollen, fordi han i den improviserede casting sagde noget, der rørte Östlund. Christian skal forklare titlens kunstudstilling – en firkant, hvor folk skal hjælpe hinanden – for andre mennesker, og Bang sagde en replik, der kom med i filmen.

”Kernen i filmen er jo firkanten, og Claes skulle holde en tale om, hvad man eksempelvis kan gøre for hinanden i den. Pludselig sagde han i rollen som Christian: ’Min far er lige død, og jeg har ikke nogen at snakke med. Vil du snakke med mig i en halv time?’ Det ramte mig, og Claes går ind i alt med fuld ærlighed. Derfor har processen også været så hård for ham,” siger Ruben Östlund.

Det fortæller Claes Bang selv meget mere om i et stort interview i det nyeste nummer af Ekko, hvor han kommer ind på, at han brød grædende sammen efter flere optagedage.

I Cannes virker Bang dog i hopla, når han svarer på spørgsmål og joker med filmens anden danske skuespiller, Christopher Læssø. Bang får dog noget at tænke over, da han bliver spurgt, om Christian ender som et bedre menneske end han starter.

”Han vil gerne sige undskyld, men det er nemt at undskylde. Jeg ved ikke, om han har lært noget eller er blevet et bedre menneske, han vil nok bare have det godt med sig selv.”

Pressemøde: The Square

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er den 70. af slagsen.

Den løber i år fra 17. til 28. maj 2017.

© Filmmagasinet Ekko