Nyhed
06. juli 2012 | 02:25

Bag om Kapringen

Foto | Helene Withington
René Ezra.

Producer René Ezra måtte forhandle med klanledere i Kenya for at komme i hus med Tobias Lindholms gidseldrama Kapringen, fortalte han i Ebeltoft.

Af Helene Withington og Jacob Ludvigsen

Der var mange år, hvor man i hvert fald ikke kiggede mod Nordisk Film, når man spejdede efter det nye og spændende i dansk film.

De seneste år er der dog sket noget hos den gamle isbjørn i Valby, hvor en flok unge, fandenivoldske instruktører som Michael Noer, Tobias Lindholm og Omar Shargawi har holdt deres indtog.

Alle arbejder de med en dynamisk producerduo, der på mange måder tegner Nordisk Films janusansigt af brede kommercielle film og mere eksperimenterende, smalle produktioner: Tomas Radoor og René Ezra.

Profeten irriterende
Ezra besøgte Ekkos kursus på Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft, og med sig havde han klip fra en af årets meget ventede film: Tobias Lindholms debut som soloinstruktør, Kapringen, om et hold danske sømænd, der bliver taget som gidsler af somaliske pirater.

I 2010 lavede Lindholm fængselsfilmen R sammen med Michael Noer. Filmen vandt både Bodil og Robert, men blev samtidig holdt op mod Jacques Audiards Oscar-nominerede franske fængselsfilm Profeten, der kom ud nogenlunde samtidig.

Erfaringen fra dette sammentræf var stærkt medvirkende til, at Kapringen udviklede sig, som den gjorde, fortalte René Ezra.

”Profeten var død irriterende! Vi sidder der i klipperummet og føler os ret fede – og så hører vi, at der kommer en film, der ligner. Der er jo ikke 37 forskellige måder at komme ind og ud af et fængsel, så selvfølgelig vil der være lighedstræk, og den sammenligning måtte vi så bare leve med,” smilede han.

Gidseltagning indefra
Holdet var derfor opsatte på ikke at komme ud i samme misere med deres nye film – og de sendte derfor tidligt i processen en pressemeddelelse ud om, at de gik i gang med en film om kidnappede sømænd.

”Det førte så til, at vi en dag fik en kort og venlig Facebook-besked fra en mand, der vidste noget om emnet. Han kom ud på Nordisk Film og holdt møde med Tobias, og det viste sig, at han havde været sikkerhedsansat på et dansk rederi,” fortalte René Ezra.

”Han kendte til sådan en gidseltagning indefra. Han fik R med hjem, og vi fortalte, hvordan vi arbejdede. Han besluttede, at han gerne ville hjælpe, og hans erfaringer var afgørende for, at filmen blev, som den er blevet.”

Svendborg eller Mombassa
Tobias Lindholm arbejder med et fast hold, der ud over Ezra og Radoor blandt andet består af klipper Adam Nielsen og fotograf Magnus Nordenhof Jønck.

Deres metode er funderet i mottoet ”reality rules”; virkeligheden dikterer, hvordan filmen skal udformes.

Kapringen foregår dels i Somalia hos de kidnappede sømænd, dels i Danmark, hvorfra deres rederi forhandler med gidseltagerne.

Det betød, at filmholdet tog til Afrika for at indspille store dele af filmen.

”Vi syntes ikke, vi kunne filme i studie 3 på Nordisk Film. Men vi talte faktisk om at filme på et fragtskib i Svendborg! Vores line producer havde dog lige været i Afrika og fandt ud af, at det ikke var umuligt at filme der,” fortalte René Ezra.

”Vi kunne ikke optage ud for Somalias kyst, for så var det hele nok blevet lidt for virkeligt. Men vi fandt et skib i Mombassa i Kenya, som havde sejlet under dansk flag, og som var meget egnet som location. Og alle de skuespillere, der spiller somaliere, er faktisk lokale somaliere – kun én af dem havde vi castet hjemmefra.”

40 stammer
Det havde dog på mange måder nok været nemmere at filme i Svendborg. I hvert fald gav det produceren kamp til stregen at skulle navigere i afrikansk farvand.

”Et par dage før optagelserne starter, hører vi, at somalierne strejker. Jeg tænker, ’hvad sker der, vi er jo ikke engang gået i gang endnu’. Så jeg tager ned til dem, og ganske rigtigt, der sidder de. Det viser sig så, at der er 40 stammer i Kenya, og ham, der skal forhandle løn med somalierne, er fra en stamme, som somalierne ikke taler med,” fortalte René Ezra.

”Så jeg måtte tage op til de lokale klanledere og bede om lov til, at deres folk blev brugt i filmen. De var meget positive, så længe piraterne ikke blev fremstillet som rockstjerner.”

Presset kok
Kapringen fokuserer særligt på skibskokken Mikkel, spillet af Pilou Asbæk, der også havde hovedrollen i R.

I en scene, Ezra viste for publikum i Ebeltoft, skal Mikkel skære halsen over på en ged for at forberede aftensmaden for piraterne – med et gevær rettet mod panden.

”Historien skulle fortælles fra kokkens synsvinkel, fordi han er den mest pressede mand i de situationer. Piraterne er sultne, og vi talte med flere kokke i researchen, som fortalte om, hvordan de var blevet hundset rundt med,” sagde René Ezra.

Hård hjemkomst
Optagelserne i Kenya gjorde stort indtryk på hele filmholdet – og heller ikke René Ezra rejste uberørt hjem til Danmark.

”Det var sindssygt hårdt at komme hjem. Jeg kunne ikke finde ud af, hvad jeg skulle synes om Afrika og Kenya. Her kom jeg med min danske opdragelse og vores måde at arbejde på, hvor alle er lige,” sagde han.

”Og så går det fuldstændigt fløjten i et samfund, der er præget af stammehierarkier, og hvor den hvide mand er hævet over resten.”

Kapringen får premiere 20. september.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko