Interview
31. aug. 2013 | 10:37 - Opdateret 02. sep. 2013 | 14:13

Shortlist: Bag om Euphoria

Foto | Eric Klitgaard
Multikunstneren Peerish – alias Per Bloch – og pornomodellen Elvira Friis, der er stormet ind på Ekko Shortlist med musikvideoen Euphoria, hvor Friis stripper foran Baard Owe.

Baard Owe frustrerede filmholdet, mens Elvira Friis smed tøjet, og Marcel de Sade drak sprut. Multikunstneren Peerish fortæller om tilblivelsen af hans brugerbetalte Shortlist-hit Euphoria.

Af Daniel Pilgaard

Besøgstallet er eksploderet, skrev vi i mandags om ugens udvikling på Ekko Shortlist, hvor Tor Fruergaards animationsfilm Venus og Peerish’ musikvideo Euphoria stormede ind på første- og andenpladsen. 

Euphorias ene halvdel er optaget i Paris, men videoens succes er utvivlsomt hjulpet godt på vej af den anden halvdel, hvor pornomodellen Elvira Friis smider tøjet foran Baard Owe, mens han drikker en flaske rødvin. 

For beløb over 1.000 kroner kunne man sidste år opleve stripshowet i virkeligheden. Euphoria er nemlig den første film på Ekko Shortlist finansieret ved hjælp af crowdfunding. 

35 såkaldte funders betalte tilsammen næsten 15.000 kroner, der blev indsamlet over tre måneder gennem crowdfunding-platformen Booomerang.dk. Afhængigt af, hvad man betalte, fik man diverse goder. For 100 kroner fik man for eksempel en personlig hilsen fra Peerish.

Plade og bog samme dag
Tre personer betalte for at overvære stripshowet i filmen, men ingen af dem kunne komme på optagedagen, fortæller Peerish, da vi møder ham på en fransk café i det indre København. 

”De fleste andre har dog fået det, de har betalt for, men min fornemmelse er, at folk udviste interesse, fordi det var et fedt projekt og ikke for at få noget ud af det,” forklarer multikunstneren. 

I det civile liv hedder han Per Bloch, er 34 år, opvokset i Roskilde og har en kandidatgrad i Medievidenskab. I 2009 debuterede han med Kollektion – et hybridværk af musik, noveller og digte.

6. september er han aktuel med den surrealistiske roman, Ti, tyve, tredive, om drengen Eddie, der tænker tilbage på sit liv og en opvækst med en alkoholisk far og en psykisk syg mor.

Samme dag udkommer pladen Mezzosphere, som Euphoria er det første singleudspil fra. Musikken er produceret i samarbejde med Noah Rosanes, der selv figurerer på All Time Shortlist med videoen The Ball and the Wall

Franske filmreferencer
Per Bloch medvirker selv i scenerne fra Paris, hvor han og Elvira Friis går rundt blandt flere kendte locations i storbyen. 

De går over samme bro, som Marlon Brando og Maria Schneider krydser i Sidste tango i Paris, og kommer også forbi Canal Saint Martin som en særlig hilsen til Den fabelagtige Amélie fra Montmartre

De filmhistoriske referencer er vigtige for Per Bloch, da han mener, det føjer dybde til kunsten. 

”Kunst er som et slags pergamentpapir. Hvis du ikke har flere lag oven på hinanden, forbliver det netop papirtyndt. Referencerne sender tilskueren i bestemte retninger, og forståelsen giver ham eller hende en følelse af anerkendelse,” forklarer han. 

Kunstnerisk regel: Sig ja!
Per Bloch vil ikke svare på, hvordan sammenhængen mellem scenerne i Paris og stripshowet skal tolkes. Det må være op til publikum, som han siger. Han er dog ikke bleg for at indrømme, at det nok næppe er filmreferencerne, der har skabt opmærksomheden omkring Euphoria

Men Per Bloch afviser, at stripshowet er udtænkt som ren spekulation fra hans og videoens instruktør Uffe Karlssons side af. 

”Min forrige musikvideo var til et orgelnummer, som blev filmet i Roskilde Domkirke, og jeg tænkte, at denne gang ville det være mere spændende at trække mig helt væk fra mit vanlige kunstorienterede segment.” 

”Så jeg præsenterede Uffe Karlsson for en ide om en poledancer, og det var så hans kriterium, at hun smed tøjet. Enten gjorde vi det fuldt ud, eller også gjorde vi det slet ikke, som han sagde. Og reglen i mit kunstneriske virke er, at jeg gerne siger ja til alt,” uddyber Per Bloch. 

Rørende brev fra Holger Juul
Men I valgte så alligevel en af Danmarks mest kendte pornomodeller? 

”Vi prøvede i lang tid at finde en poledancer. Men ingen af de professionelle ville smide tøjet. De var bestemt ikke strippere, som det blev forklaret.” 

”En af mine venner opfordrede mig så til at kontakte Elvira Friis, som han kendte og mente nok ville være frisk. Det var hun, og så vi stak hende et medlemskab til et pole-center, så hun kunne lære de basale trin. Det hjalp selvfølgelig også på indsamlingen, at hun kom med på rollelisten sammen med Baard Owe.” 

Hvorfor skulle det lige præcis være Baard Owe? 

”På Booomerang spurgte vi brugerne til råds om, hvem vi skulle hyre. Vi ledte efter en ældre herre med pondus i, forklarede vi. Holger Juul Hansens navn kom op, så jeg kontaktede ham og fik et meget rørende brev tilbage. Jeg anede slet ikke, at han var syg på det tidspunkt.” 

”I stedet skrev jeg til Baard Owe, fordi jeg er meget begejstret for hans arbejde i Lars von Triers Riget og Dreyers Gertrud. Han var straks på og gjorde det endda gratis. Vi kunne godt have fundet en ukendt ældre mand, men igen, det var vigtigt for mig at bygge lag af referencer ind i fiktionen. Min onkel husker for eksempel Baard Owe som skurken fra de gamle Morten Korch-film.” 

Vand er for fisk
De erotiske scener er filmet i den 79-årige Marcel de Sades overdådige herskabslejlighed på Frederiksberg. 

Han blev berømt og berygtet i 1960’erne, da han udgav sig for at være markis og holdt ekstravagante fester for samtidens bedre borgerskab. I virkeligheden var han bogholder i et oliefirma, hvor han stjal af kassen, hvilket kostede ham næsten fire år bag tremmer, da svindelnummeret blev afsløret. 

På nettet fremgår det, at prisen for at leje sig ind hos Marcel de Sades lejlighed er 100.000 kroner i døgnet. Hvordan endte I med at optage der? 

”Jeg mødte ham gennem multikunstneren Martin Hall. En aften var vi inviteret hjem i markisens lejlighed til et arrangement, hvor der var rigelige mængder absint og champagne. Det var den perfekte location, jeg havde haft i tankerne til videoen, og markisen syntes, det var helt fint, at vi filmede i hans hjem.” 

”Mens vi indspillede, sad han så ude i køkkenet og drak pastis (fransk spiritus, red.) fra om formiddagen af. Han bød mig et glas, men jeg spurgte om vand i stedet for. Så forklarede han pænt, at vand var beregnet til fisk, og han ikke havde drukket vand siden 1956.”

”Engang imellem kom han så ind og dirigerede lidt rundt med filmholdet. Det var meget hyggeligt.” 

Baard Owe i hopla
Så Marcel de Sade sidder og drikker sprut i sit køkken, mens en pornomodel stripper i hans stue. Hvordan tog Baard Owe det her? 

”Baard Owe vendte fuldstændig op og ned på det filmset. Det var ganske utroligt. Han ved godt, hvordan han vil have det. Vinglasset står ikke dér (Per Bloch rykker sin kaffekop en halv centimeter, red.), men vinglasset står her.” 

”Der var mange, der ikke kunne snuppe ham, og mente, han var krukket. Jeg sad i et andet lokale, end hvor vi optog, og blev flere gange hentet. ’Per, kan du lige komme ind og snakke med Baard, for nu er den altså gal igen,’ blev næsten en standardsætning under optagelserne.” 

”Men der var ingen grund til at diskutere noget. Baard Owe er så erfaren, at han ved, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Han kan se, hvad der er på linsen, og hvordan tingene skal være i forhold til instruktionen. Det var fedt, og han var glad for at være med.” 

Det giver nogle slag
Vurderingerne af musikvideoen spænder hele vejen på stjerneskalaen på Ekko Shortlist, og selv om den på de første tre dage havde 5.000 flere unikke visninger end Venus, snuppede modellervoksfilmen alligevel førstepladsen ud fra antal stjerner i gennemsnit. 

– ­ Euphoria har trods sin popularitet fået en relativt hård vurdering af brugerne. Er det et udtryk for, at det er for nemt at vise bare bryster? 

”Lad mig fortælle dig noget sjovt. Da Elvira delte videoen på Facebook, skrev folk: ’Fantastisk video, du ser lækker ud. Men musikken er noget lort.’ Da jeg selv delte den, lød det: ’Fed single, men videoen er da godt nok et brud på, hvad du tidligere har lavet.’” 

”Det handler igen om, at jeg har hevet mig selv langt væk fra min normale retning, og når man gør det, beder man om at få nogle slag. Det afspejler sig så åbenbart i afstemningen på Ekko Shortlist, og det synes jeg er helt fint.”

Per Bloch

 

Født 1979 i Roskilde.

Uddannet cand.mag. i Medievidenskab på Københavns Universitet 2010. 

Er multikunstner og driver firmaet Stimuli, der arrangerer events og foredrag. 

Har udgivet hybridværket Kollektion (2009). 

Udkommer 6. september med romanen Ti, tyve, tredive på C&K Forlag og pladen Mezzosphere.

© Filmmagasinet Ekko