Cannes 2018
07. maj 2018 | 18:43

Cannes-festivalen går nye veje

Foto | uoplyst
Cannes-leder Thierry Frémaux (tv.) gik under festivalen i 2016 på den røde løber med amerikanske Anna Kendrick og Justin Timberlake, men i år bliver med knap så meget stjernestøv.

”Serier er industri – film er poesi,” sagde Cannes-lederen Thierry Frémaux, da han på et pressemøde svarede på kritiske spørgsmål – også om Lars von Trier.

Af Nicki Bruun

”Lars von Trier er vist aldrig blevet vist uden for konkurrence før. Er du bange for at lade ham holde et pressemøde?”

Spørgsmålet blev stillet til sidst i et andet pressemøde, nemlig det, som Cannes-festivalens leder Thierry Frémaux i dag holdt for den forsamlede filmverdenspresse.

Det vakte latter blandt journalisterne, og det samme gjorde Frémaux’ temmelig korte svar: ”Nej.”

Her havde ingen glemt, at Trier for syv år siden blev erklæret persona non grata, da han formulerede sig uheldigt om Adolf Hitler og nazismen i pressemødet for Melancholia.

”Vi prøver nye ting af og åbner et nyt årti i Cannes,” fortsatte Thierry Frémaux som svar på, hvorfor den danske instruktør ikke er med i kampen om Guldpalmen.

”Måske kommer han tilbage i hovedkonkurrencen en anden gang, men vi er glade for at byde Lars von Trier tilbage til Cannes. I spørger altid, hvorfor de samme er i hovedkonkurrencen, og nu har vi valgt at gøre sådan. Det er heller ikke finere at være i hovedkonkurrencen end udenfor,” lød festivallederens ikke videre overbevisende svar.

Kinesisk forvirring
Cannes-festivalen er med sin 70-årige historie et sted med mange og lange traditioner. Men at den kunstneriske leder stiller op til en åben spørgerunde dagen inden festivalens start, er ikke en af dem.

Derfor mødte journalisterne efter en fælles mail-invitation op uden at vide, hvad Thierry Frémaux havde at fortælle. Faktisk ankom et par kinesiske journalister i den tro, at de var blevet personligt inviteret til et eksklusivt interview med festivallederen.

Det var desværre for dem ikke tilfældet. Til gengæld blev der rig mulighed for at stille spørgsmål, da Frémaux blot trådte ind ad døren i presselokalet og straks åbnede for spørgsmål fra salen.

Det første gik på Terry Gilliams længe ventede The Man Who Killed Don Quixote. Filmen, der har været årtier undervejs, er i skrivende stund festivalens afslutningsfilm. Men et søgsmål fra en utilfreds producer, der mener at eje rettighederne til filmen, kan bremse en visning i Cannes.

Det bliver afklaret på onsdag, kunne Thierry Frémaux oplyse.

Se film, ikke jer selv!
Hernæst blev Frémaux i en times tid stillet mere eller mindre kritiske spørgsmål om festivalens udfordringer med alt fra Netflix og Oscar-uddelingen til kvindekvoter og selfies.

Det er blevet forbudt at tage selfies på den røde løber, hvilket mærkværdigt nok har været en stor sag for mange journalister.

”I er her ikke for at se på jer selv, men for at se film,” lød festivallederens svar med et glimt i øjet. Han blev dog lettere irriteret, da en journalist spurgte, hvorfor festivalen havde valgt at sløjfe pressevisningerne, der tidligere har ligget inden en films gallapremiere.

Filmene i hovedkonkurrencen bliver nemlig nu vist for kritikere i én sal, samtidig med at gallapremieren foregår i en anden, sagde han bestemt.

Tiltaget er blevet lavet for at gøre gallapremieren mere eksklusiv. Og naturligvis for at undgå, at en film bliver haglet ned, inden instruktør og skuespillere skal gå op ad den røde løber.

Det længste svar under pressemødet kom, da Thierry Frémaux blev spurgt, hvordan festivalen håndterer at være i år 0 efter Weinstein og #MeToo. Det kom der dog på vævende fransk facon ikke meget andet ud af.

”Vi prøver at have lige så mange mænd og kvinder i juryerne og blandt dem, der udvælger film til festivalen. Men vi ser filmene som film og ikke, om de er af mandlige eller kvindelige instruktører,” sagde Frémaux i en tydeligt svær balanceakt.

De manglende film
Der har i år været kritik af festivalen, fordi der mangler profiler i form af store stjerner og instruktører, som af forskellige grunde har valgt Cannes fra.

Branchebladet Variety skriver, at amerikanske filmskabere hellere venter på efterårsfestivaler, hvor det er bedre at få premiere i forhold til Oscar-uddelingen. Som filmfan havde man da også gerne oplevet Damien Chazelles First Man og Bradley Coopers instruktørdebut: A Star Is Born.

Til de manglende film konstaterede Thierry Frémaux, at filmene vælger festivalen og ikke omvendt. Med hensyn til fejden med Netflix, der har trukket sine film fra årets festival er Frémaux ked af at mangle Alfonso Cuaróns Roma fra streamingtjenesteni årets hovedkonkurrence.

Han håber, at de to parter i fremtiden vil kunne samarbejde igen, men havde også en bredside klar til Netflix’ foretrukne underholdning: ”Serier er industri – film er poesi!”

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 71 og løber fra 8. til 19. maj 2018.

© Filmmagasinet Ekko