Nyhed
24. juli 2012 | 09:11

Dansk kannibalsatsning flopper

Foto | Quiet Revolution Pictures
Eddie - The Sleepwalking Cannibal

Blot 3.600 danskere har sat tænderne i Eddie – The Sleepwalking Cannibal, som dansk succesproducer håbede ville blive et nyt gennembrud for genrefilm.

Af Jacob Ludvigsen

Med den entreprenante Ronnie Fridthjof i spidsen har produktionsselskabet Fridthjof Film de seneste år været garant for den ene kassesucces efter den anden – fra Blå mænd til Alle for én.

Men adskillige sæsoners indbringende høst er ved at blive afløst af tørke. Thrilleren Over kanten har kun solgt små 28.000 billetter, og nu afslører de helt nye biograftal, at selskabets seneste skud på stammen, gyserkomedien Eddie – The Sleepwalking Cannibal, også ser ud til at floppe.

Blot 3.629 danskere har tørstet efter den blodige film, som er en canadisk produktion med Fridthjof Film som co-producent og danske Thure Lindhardt i hovedrollen. Filmen fik ellers premiere i hele 44 biografer landet over.

Skuffet producent
Ronnie Fridthjof har postet 1,3 millioner kroner i filmen, der er blevet støttet med et tilsvarende beløb af Det Danske Filminstitut. Tidligere i denne måned udtalte han til Politiken, at han regnede med, at det danske marked var klar til genrefilm. Men i dag må han erkende, at det ikke var tilfældet.

”Jeg havde ikke regnet med, at Eddie ville blive et kæmpe hit, men jeg havde forventet, at den ville kunne trække 15.-20.000 tilskuere, og nu vil den formentlig lande på omkring 6.-7.000. Jeg er da skuffet over både den og Over kantens performance, men jeg er egentlig ikke overrasket over, at det er gået sådan,” siger han.

”Det er ikke som med vores kommende Alle for to, hvor jeg garanterer, at over 200.000 indløser billet. Eddie er jo en art house-film, og økonomien er også skruet sammen derefter.”

– Bliver det en underskudsforretning for jer?

”Det kan vi ikke sige endnu. Det er en film, der formentlig vil gøre sig bedst på dvd og VoD, og den kommer først ud på de platforme til oktober.”

Lille kernemålgruppe
– Hvad er årsagen til de dårlige tal, tror du?

”Udviklingen i disse år er, at en film enten bliver meget stor eller slet ikke bliver til noget. Og hvis du ikke rammer helt rigtigt, og du ikke har Biografklub Danmark i ryggen, så er det svært.”

– Burde filmen overhovedet have været sat op i biografen?

”Det kan godt være, at en film som Eddie bør sendes direkte på dvd, men så ville vi for eksempel være gået glip af de gode anmeldelser. Og så vil jeg da også lige påpege, at filmen i sin første uge var nummer 11 på listen over bedst sælgende film. Så hvis den ikke skulle spille i biografen, er der en masse andre film, der heller ikke burde gøre det.”

”Der er en lille kernemålgruppe til en film som denne her, og jeg synes da, det er synd, hvis de ikke kan se den i biografen – hvis der ikke er plads til smalle film på det store lærred. Men det er også en film, der kun bør gå kort tid i biografen og så hurtigt komme ud på dvd og VoD, hvilket det er ikke muligt med de nuværende holdback-regler.”

Nordisk fik ret i pessimisme
Oprindelig var det usikkert, om Eddie – The Sleepwalking Cannibal overhovedet ville få biografdistribution. Nordisk Film var ikke imponeret over filmen, og i september sidste år sagde Helle Schmidt, bookingdirektør for Nordisk Film Biografer, til Jyllands-Posten:

”Desværre er Eddie ikke så god, som man kunne håbe. Vi vurderer, at det er urimeligt at kræve 80 kroner af publikum for den film.”

Alligevel endte Nordisk Film med at distribuere filmen og udsende den i sine biografer. Det har vist sig at være en dårlig forretning, men alligevel fortryder bookingdirektøren ikke, at Eddie fik premiere i Nordisk Films biografsale.

”Jeg er glad for, at vi har fået filmen op i biografen. Men jeg er da også meget ked af, at det desværre holdt stik, at der ikke kom nogen mennesker ind for at se den, og at den derfor får et kort liv i biografen,” siger Helle Schmidt.

Vil ikke beskyldes for censur
Men hvorfor valgte Nordisk Film at sætte filmen op, når de ikke mente, at den kunne bære?

”Det, jeg sagde sidste år, mener jeg sådan set stadigvæk. Men på det tidspunkt havde Ronnie ikke nogen udlejer, så jeg kunne kun forholde mig til, hvad jeg syntes om filmen. Men da han fik en udlejer med i form af Nordisk Film Distribution, der var villig til at tage risikoen, så ville vi da gerne vise filmen. Jeg er jo ikke smagsdommer,” forklarer Helle Schmidt.

– Du kunne vel sagtens have nægtet at tage filmen ind med den begrundelse, at du ikke troede på den?

”Jo, men nu er Ronnie en talentfuld producer, der tror rigtig meget på sine ideer, og filmen har også siden sidste år vundet priser på internationale festivaler. Ved at sætte filmen op har vi givet den alle muligheder for at bevise, at den kunne få et publikum i biografen.”

”Hvis vi havde droppet filmen, ville Ronnie kunne proklamere, at Nordisk Film Biografer ikke har føling med markedet. Og det skal ikke hedde sig i branchen, at en film med en dansk co-producent ikke får chancen. Det ville give dårlig omtale, og vi ville blive beskyldt for at censurere, hvad de danske biografgæster skal se.”

Filmtørke i biograferne
Når 44 biografer har valgt at vise Eddie – The Sleepwalking Cannibal, er en af grundene, ifølge formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, at juli måned har budt på usædvanligt få premierefilm.

”Kun to film fra de store amerikanske studier har fået premiere i juli, og så lavt et tal er aldrig set før. Der har simpelthen ikke været film nok, og så er biograferne blevet fristet over evne,” siger han.

Hvor filmudlejerne engang skulle fremstille dyre 35 mm-kopier, betyder digitaliseringen af biograferne, at det i dag er billigere for filmudlejerne at sætte filmene op. Det har givet et mere fleksibelt system, men det har også haft en negativ konsekvens, mener Kim Pedersen.

”Biograferne bør være mere kritiske fremover. Før kunne de bruge kopiantallet som pejlemærke, men i dag er der ikke nogen rettesnor,” siger han.

”Eddie burde ikke være blevet udsendt i så mange biografer – om overhovedet. Før biograferne tager ældre film af plakaten, skal de være sikre på, at de nye film er stærkere, og det har ikke været tilfældet her.”

Kun hver anden film hitter
Fridthjof Film må vente til efteråret med at finde ud af, om dvd-salget kan redde Eddie – The Sleepwalking Cannibal, der i øvrigt kommer direkte på dvd i hjemlandet Canada. Men vil Over kanten og Eddie få konsekvenser for selskabets strategi?

”Vi evaluerer lige nu, hvilke projekter vi skal tage ind fremover. Men jeg tror, vi holder fast i, at vi involverer os i én satsning – en lavbudgets-talentfilm – om året. Det har vi gjort med Eddie og Over kanten, som er produceret i henholdsvis 2010 og 2011. Og så har vi ellers øjnene rettet mod film med større kommercielt potentiale,” siger Ronnie Fridthjof.

– Men det må ærgre dig, at du ikke længere er producenten, der ikke kan fejle?

”Vi har haft en utrolig god statistik, men jeg har sagt mange gange, at det også har været et spørgsmål om held. Man kan ikke regne den ud. Det naturlige er, at kun hver anden film hitter, for hvis man ikke laver flops, tager man ikke chancer nok.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko