Interview
10. sep. 2013 | 12:36 - Opdateret 10. sep. 2013 | 14:13

Shortlist: Dansk kortfilms nye komet

Foto | uoplyst
Thomas Daneskov under indspilningerne til Ud, spring over, ind, som blev optaget over en uge i sommerhus i Tisvilde med rigelige mængder øl, Fernet Branca og joints.

”Scenen på engen, hvor de ryger sig skæve, er faktisk helt autentisk,” afslører den dobbelte prisvinder fra Odense Filmfestival, Thomas Daneskov, der også er kommet flyvende fra start på Ekko Shortlist.

Af Daniel Pilgaard

”Du skal da have en Fernet Branca.”

Imødekommenheden fejler intet, da vi som det første bliver budt på en lille skarp af Thomas Daneskov i hans families sommerhus i Tisvildeleje, hvor hans kortfilm, Ud, spring over, ind, blev filmet sidste sommer.

Thomas Daneskov opholder sig for tiden i sommerhuset sammen med Emil Nygaard, der lige er blevet udklækket fra Den Danske Filmskoles manuskriptlinje, og Lina Flint, som er producerelev på skolen. Trioen arbejder på et spillefilmprojekt.

Den 24-årige instruktør er i godt humør, og det har han også god grund til at være.

Han vandt både publikumsprisen og talentprisen på den nyligt overståede Odense Internationale Film Festival. I denne uge bobler filmen på Ekko Shortlist, hvor den allerede har indtaget førerspidsen på her & nu-listen, der viser top 10, som den ville se ud, hvis den blev offentliggjort her og nu.

Ud, spring over, ind – produceret af Kirstine Barfod – handler om Rasmus (Thomas Ernst), der besøger sin halvfjerne forfatter-far (Søren Spanning) i et sommerhus, som han har forskanset sig i efter endnu et forlist forhold. En komedie om distance og forsoning mellem far og søn, som ender med at tilbringe weekenden i sommerhuset med rigelige mængder Fernet Branca, bajere og joints.

En uges arbejde og fest
Den er optaget over seks dage i sommerhuset og er finansieret med 20.000 kroner i støtte fra Filmværkstedet, der er Filminstituttets ordning for nyere og håbefulde instruktører.

”Det var den bedste uge nogensinde,” erindrer Thomas Daneskov, mens han skænker endnu en Fernet Branca, da vi sætter os i solskinnet på terrassen.

Ved siden af ligger der en flitsbue i græsset, og cyklen, hvis kombination til låsen, filmen har hentet sin titel fra, står op ad husmuren.

Den unge instruktør sidder afslappet i havestolen og fører sig ikke frem med store armbevægelser. Men stemmen er selvsikker og uden nervøse antræk, da han først begynder at tale om sit arbejde.

”Som du kan se, var hele kulissen her jo stort set i forvejen. Vi havde også nøgenbadning hver morgen, som fjernede de værste efterdønninger fra aftenens rødvin og øl. Det var en meget festlig uge, men vi fik bestemt også lavet en hel masse på samme tid,” forklarer instruktøren om filmens underholdende tilblivelse.

Rigtig joint blandt de falske
”Vi optog den kronologisk, så Thomas Ernst og Søren Spanning fik lov til at gå i hundene i løbet af ugen. De blev mere og mere solbrune og langskæggede, hvilket fungerede perfekt til deres roller.”

”Scenen på engen, hvor de ryger sig skæve, er faktisk også helt autentisk. Vi havde aftalt på forhånd, at der skulle være en rigtig joint blandt de falske, vi brugte.”

”Så lige pludselig stod Thomas og Søren der på bakken og lignede nogle, som var helt væk. Man kan ikke sminke sig til det skæve blik, de har i øjnene,” fortæller Thomas Daneskov muntert.

Personlig historie om tilgivelse
Selv om filmen er en komedie, tager handlingen dog stadig udgangspunkt i en seriøs del af Thomas Daneskovs opvækst.

Han er selv skilsmissebarn og er søn af journalist og forfatter Lars Daneskov, der har skrevet bøger om parforhold og kunsten i at være far – og har flere opløste ægteskaber bag sig.

Ud, spring over, ind er på mange måder en personlig historie, men hvor der er skruet godt op for alle knapper, uddyber Thomas Daneskov.

”Jeg og min far har da haft vores problemer, som vi ikke behøver at komme nærmere ind på, for vi er virkelige gode venner i dag. Filmen er lavet ud fra en erkendelse, jeg havde, og handler for mig om tilgivelse. Sønnen accepterer farens forhold til kvinder og fatter, at han ikke er klogere end alle andre. Det er pointen med filmen.”

”Men det var da lidt nervepirrende første gang, min far skulle læse manuskriptet, men han grinte heldigvis bare bagefter. Det er jo en absurd fortælling i forhold til virkeligheden. Min far har aldrig stået på et tag med en flitsbue, og han ryger heller ikke joints.”

Mangel på humor
Thomas Daneskov er autodidakt instruktør og startede med at instruere musikvideoer, efter han blev færdig med gymnasiet. Han debuterede i 2010 med kortfilmen Stille vand, der uden meget dialog handler om to mennesker på flugt i en båd i Sverige. En film, han i dag ser tilbage på som værende lidt for kryptisk i forsøget på at finde sin egen stil, erkender han.

Han henter sin inspiration hos Coen-brødrene, Wes Anderson og Paul Thomas Anderson, som alle kan noget med stærke og sjove fortællinger, forklarer Thomas Daneskov, som gerne selv vil bringe mere humor ind i dansk film.

Ifølge instruktøren er danske kortfilm nemlig ofte præget af alvorlige og dramatiske historier om incest, døende babyer eller nogle, der skal aflive et eller andet, som han formulerer det.

Tanken med Ud, spring over, ind var derfor at skabe en film, som man kommer i godt humør af.

”Jeg havde lyst til at lave en film, der foregår et sted, hvor man har lyst til at være i selskab sammen med filmens personer.”

Aldrig vundet noget før
En mission, der synes at have lykkedes, konstaterer Thomas Daneskov ud fra publikums reaktioner og priserne på Odense Internationale Film Festival.

Da han modtog talentprisen, lød juryens begrundelse blandt andet, at filmen var ”en sød og varm fortælling, man griner hele vejen igennem”. De grinende reaktioner fra publikum oplevede Thomas Daneskov under filmens visninger, men priserne kom alligevel meget bag på den unge instruktør.

”Jeg har aldrig vundet noget før, det er ikke engang blevet til en mandel i en risalamande. Så det var for fedt at vinde i Odense, men det kom som en overraskelse, for filmen skiller sig jo ud. Den handler jo netop ikke om pædofili eller aborter, som jeg ellers troede, der skulle til for at vinde en pris.”

Ansat hos Christoffer Boe
Thomas Daneskov er godt klar over, at priser ikke nødvendigvis er en blåstempling hos hverken filmbosser eller filmkonsulenter, når kommende projekter skal finansieres. Men den selvsikre instruktør tvivler dog ikke på sit talent eller troen på fremtiden.

For fire måneder siden blev han ansat i instruktøren Christoffer Boes selskab Circus Alphaville, hvor han laver musikvideoer og reklamefilm. En arbejdsplads, hvor kollegaerne blandt andre tæller Michael Noer og Jonas Arnby.

Men lige nu bruger han tiden i sommerhuset på at skrive sit kommende projekt færdig sammen med Emil Nygaard.

Det er planen, at filmen skal optages til næste sommer, hvilket Thomas Daneskov kalder for meget realistisk.

Han vil dog ikke løfte sløret for hverken finansieringen eller de medvirkende skuespillere. Men filmen bliver en komedie om en flok unge mennesker, der forsøger at finde Vorherre gennem bajere – en ide, som er baseret på Peter Kristiansens prisbelønnede radiomontage Eliten fra minefeltet, der blev sendt i P1 i 1989.

Tror på sit faste filmhold
Emil Nygaard og Lina Flint er ikke de eneste fra Filmskolen, som Thomas Daneskov har allieret sig med. Jasper Spanning – søn af Søren Spanning – læser på skolens fotograflinje og har også filmet Shortlist-filmene Bewilderbeast og 13.

Han har gennem fem år været bag kameraet på Thomas Daneskovs projekter og er en del af det filmhold, der også inkluderer producer Kirstine Barfod, som instruktøren fast arbejder sammen med og kalder for sin store styrke.

”Vi bliver bedre og bedre til at lave film, og alle er klar på, at udfordringerne skal være større hver gang, vi starter et projekt,” forklarer Thomas Daneskov, der ikke selv har planer om en eventuel fremtid på Filmskolen.

”Jeg kan ikke vente på, at der er optagelsesprøve til Filmskolen om to år. Det er nu, det gælder, og jeg tror på fremtiden i mit filmhold. Vi skal ud at sparke røv.”

Kommentarer

Thomas Daneskov

Foto: Ada Søby

Født 1989 på Frederiksberg.

Autodidakt instruktør.

Arbejder i Christoffer Boes filmselskab Circus Alphaville.

Har instrueret og klippet flere musikvideoer, reklamefilm og kortfilmene Stille vand (2010) og Ud, spring over, ind (2013)

© Filmmagasinet Ekko