Nyhed
07. dec. 2012 | 15:39 - Opdateret 19. dec. 2012 | 10:41

Dansk talentudvikling i krise

Foto | Lars Høgsted
Trods stjernen Sidse Babett Knudsen blev thrilleren Max i 2000 en publikums- og anmelderfiasko, og debutinstruktøren Trine Piil Christensen har siden kun lavet tv-serier.

Halvdelen af danske debutspillefilm har hverken succes hos publikum eller anmelderne, viser undersøgelse fra brancheforeningen Danske Biografer.

Af Claus Christensen og Niels Petersen

I 90’erne bragede en ny generation af danske filminstruktører igennem med profiler som Thomas Vinterberg, Susanne Bier og Nicolas Winding Refn.

I dag har unge filmfolk sværere ved at slå igennem, og nu dokumenterer en undersøgelse fra brancheforeningen Danske Biografer, at den danske talentudvikling er i krise.

I perioden 2000-2012 spillefilmdebuterede ikke færre end 73 instruktører – 54 mænd og 20 kvinder.

Tolv instruktører havde succes ved billetlugerne med over 250.000 solgte billetter, og 27 fik ros af anmelderne med fire stjerner eller derover.

Klovn i top
I den absolutte top finder vi Mikkel Nørgaard, der med Klovn - The Movie lokkede ikke færre end 838.881 folk i biografen og scorede 4,5 stjerner hos anmelderkorpset.

I modsætning til de fleste andre debutanter udmærker Nørgaards debut sig ved at score højt i begge kategorier.

Kilde: Danske Biografer

Instruktører som Martin Zandvliet og Tobias Lindholm/Michael Noer fik 4,5 stjerner for henholdsvis Applaus og R, som dog begge solgte under 40.000 billetter.

Kilde: Danske Biografer

De største flop
Hele 38 instruktører – altså halvdelen – opnåede hverken succes hos publikum eller anmelderne. Og der er stor sandsynlighed for, at en del af disse talenter har knækket nakken på spillefilmdebuten og lavet deres første og sidste spillefilm samtidig

Kilde: Danske Biografer

For seksten af instruktørerne gælder det således, at deres debutfilm ligger mere end fire år tilbage.

Blandt de største flop er Trine Piil Christensens Max, der i 2000 blev set af 5.622 tilskuere og kun opnåede et gennemsnit på én stjerne hos anmelderne. Dariusz Steiness’ Charlie Butterfly (2002) solgte blot 365 billetter og fik tre stjerner i gennemsnit. Martin Strange-Hansens Den rette ånd (2005) solgte 2.728 billetter og fik to stjerner.

Et aktuelt eksempel er Rune Schjøtts Skyskraber, som i 2011 blev set af 1.118 tilskuere og fik 2,5 stjerner i snit.

Kilde: Danske Biografer

Talentudvikling til tv
Det er Det Danske Filminstitut, der står for talentudviklingen, blandt andet via støtteordningen New Danish Screen. Kim Pedersen, formand for Danske Biografer, foreslår, at det i fremtiden bliver på tv, at unge instruktører skal træne deres talent.

”Den danske filmstøtte bør omlægges, således at tv tager sig af talentudviklingen, og når instruktørerne så har indhentet erfaringer nok til at være flyvefærdige, kan de søge støtte til de meget kostbare spillefilm i Det Danske Filminstitut, som både har talentet, erfaringen og know-how til alene at forvalte støtten til spillefilm,” skriver Kim Pedersen på Danske-biografer.dk.

Det er dog ikke et forslag, som umiddelbart falder i god jord på Det Danske Filminstitut.

”Det kan næppe overraske, at Filminstituttet hugger hælene i og fortsat vil insistere på at glæde os over interessante udviklinger og fremhæve vores dygtige filmskabere, også selv om disse ikke i første omgang luner i lommerne hos Kim Pedersens medlemmer,” skriver Henrik Bo Nielsen, administrerende direktør for Det Danske Filminstitut, i en kommentar i dagens Politiken.

Kommentarer

Spillefilmdebutanter 2000-2012

Brancheforeningen Danske Biografer har undersøgt danske spillefilmdebutanter.

Undersøgelsen omfatter 73 debuterende instruktører i perioden 2000-2012.

Succesindikatorer er biografernes tilskuerantal og anmeldernes vurdering.

Antallet af stjerner er udregnet efter Scope.dk og inkluderer Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, B.T. og Cinemazone.dk.

Se undersøgelsen.

© Filmmagasinet Ekko