Nyhed
30. aug. 2011 | 15:29

Danske aber i det ydre rum

Jan Rahbek afsluttede sit ophold på Den Danske Filmskole med den crazy-komiske Space Monkeys, der nu har fundet vej til dvd’en Funny Films of the North.
Af Mads Suldrup og Thomas Sejersen

Danske rumaber jages vildt af indfødte på en fremmed planet i animationsfilmen Space Monkeys, der udgives på dvd’en Funny Films of the North, som Ekko har lavet i samarbejde med tre andre nordiske filmmagasiner.

Instruktør Jan Rahbek dimitterede fra animationsuddannelsen på Den Danske Filmskole i 2008 med netop Space Monkeys, der er hans afgangsfilm.

I 2012 spillefilmdebuterer han med animationsfilmen Marco Macaco, der ligger sig i afgangsfilmens crazy-komiske slipstrøm.

Her fortæller Rahbek om filmen og om inspirationen fra gamle sci-fi-b-film.

Planet of the Vampires
— Jan Rahbek, hvordan kom du på idéen til filmen, og under hvilke omstændigheder blev den lavet?

”Det var meget svært at finde ud af, hvad jeg ville lave. Altså, det var min afgangsfilm, og jeg ønskede, at den skulle udtrykke alt om mig, og det på blot syv minutter. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det var umuligt, og det gjorde mig desperat. En dag faldt jeg dog over den her gamle italienske sci-fi-film, Mario Bavas Planet of the Vampires. Den var virkelig sjov på en cheesy b-film-agtig måde. Derfra tog tingene fart.”

— Hvad er dine intentioner med Space Monkeys?

”Jeg ønskede at lave en underholdende film, der ikke tog sig selv alt for alvorligt. En film, der udtrykker en legende tilgang til livet.”

— Er du inspireret af nogle specifikke kunstnere eller værker?

”Udover Planet of the Vampires er jeg altid inspireret af den amerikanske instruktør Tex Avery, der har lavet tegnefilmene om hunden Droopy - eksempelvis Deputy Droopy. Filmen har en fantastisk timing, og selvom den er fra 1955, føles den stadig moderne og frisk.”

Vinterberg
— Hvad var den største udfordring ved at lave filmen - kunstnerisk såvel som praktisk?

”Space Monkeys var mit første forsøg på at lave 3D-animerede karakterer på film. Og hvis jeg havde vidst, hvor svært det ville blive, havde jeg nok ikke turde prøve. Nogle tror, at computeren gør alt arbejdet for én, men det er langt fra sandheden. Du skal arbejde hårdt for at få 3D-karakterer til at virke tiltalende. De kan let komme til at virke stive og livløse, og hvis der er én ting, jeg hader ved animation, er det stive og livløse karakterer. Så at lave denne film var lidt ligesom at danse med djævlen. Heldigvis havde jeg en masse talentfulde folk til at arbejde på filmen. De fleste af dem kom fra The Animation Workshop i Viborg. Jeg er taknemmelig for deres arbejde.”

— På hvilken måde bruger du humor i Space Monkeys?

”Jeg kan give et specifikt eksempel. På filmskolen gav Thomas Vinterberg en forelæsning om tricks, han bruger, når han laver film. Et af disse var at få skuespillerne til at gøre det modsatte af, hvad deres karakterer føler. Hvis for eksempel karakteren skal forestille at være fuld, er det meget sjovere, hvis personen prøver at skjule sin fuldskab. På den måde afsløres det tydeligt for publikum, at han er fuld.”

”Jeg prøvede at inkorporere denne idé i min film ved at lade Kaptajnen sige én ting og så gøre det komplet modsatte. Det var et godt trick. Jeg ville ønske, jeg kunne huske resten af de tricks, Vinterberg lærte os den dag.”

— Hvad kan man opnå med humor, som tragedien ikke er i stand til?

”Når du laver en komedie, rækker du utvivlsomt ud efter et bredere publikum, og hvis du er heldig, rammer du noget både børn og voksne vil kunne lide.”

Den lyserøde fe
— Synes du, at der eksisterer en særlig nordisk humor?

”Ja, helt sikkert. Jeg synes, at en instruktør som Roy Andersson indfanger essensen af den nordiske humor. Det er mørkt, melankolsk og der sker ikke særlig meget, men alligevel er det hysterisk morsomt. Jeg kan godt lide, at den nordiske humor ofte er underspillet og stille og ikke desperat prøver at være sjov hele tiden.”

— Hvad synes du om det endelige resultat?

”Jeg er tilfreds med resultatet. Jeg kan specielt godt lide den lille, lyserøde fe i slutningen af filmen.”

En eksotisk ø
— Er du i gang med nogle nye projekter?

”Jeg arbejder i øjeblikket på Marco Macaco, en animeret spillefilm, der får premiere til næste sommer. Her prøver jeg at arbejde videre på nogle elementer fra Space Monkeys. Igen er hovedkaraktererne aber, og igen er det en komedie. Denne gang foregår det dog ikke på en fremmed planet, men på en eksotisk ø.”

— Hvad synes du om den nuværende tilstand i dansk animationsfilm?


”Vi har et levende animationsmiljø i Danmark. Animationsafdelingerne på Den Danske Filmskole og på The Animation Workshop fortsætter med at producere talentfulde instruktører og animatorer, der alle har en stor passion for animation. Så det flyder over med kreativitet i branchen. Der er særligt grund til optimisme, hvis man kigger på de animerede kortfilm.”

”I kortfilm har instruktører større frihed til at eksperimentere og tage chancer uden at skulle bekymre sig om salgstal og målgrupper. Og det fører til nogle rigtig interessante film. Så jeg synes bestemt, at der er håb for fremtiden.”

© Filmmagasinet Ekko