Nyhed
31. jan. 2012 | 23:53

Danske Biografer kritiserer filminstitut

Foto | Uoplyst
Biografstol

Danske Biografer savner handling fra Det Danske Filminstitut i diskussionen om den kriseramte filmøkonomi.

Af Jacob Ludvigsen

”Det Danske Filminstitut har ikke levet op til deres opgave. De burde gå forrest og få undersøgt problematikken til bunds, så vi får kolde facts på bordet.”

Sådan siger Kim Pedersen, som er formand for Danske Biografer. Han har netop offentliggjort en klumme på brancheforeningen hjemmeside, hvor han argumenterer for, at filmbranchen i høj grad selv er skyld i de økonomiske problemer.

De seneste måneder har en ophedet debat om særligt distributionen af danske film raseret både i medierne og internt i filmbranchen.

Instruktør Anette K. Olesen gik i en kronik i Politiken til angreb på den såkaldte holdback-periode, der betyder, at film først kan udsendes på dvd eller Video on Demand (VoD) fire måneder efter, at den er blevet pillet af plakaten.

På åbent hav
Den melding fik Kim Pedersen fra Danske Biografer op af stolen. Og nu tager han bladet fra munden og gør, hvad kun få i den danske filmbranche tør: kritiserer Det Danske Filminstitut.

Kim Pedersen mener ikke, at det magtfulde institut engagerer sig nok i, hvordan dansk film kommer ud af indtjeningskrisen. I sin klumme opstiller han ikke mindre end ni punkter, som instituttet efter hans opfattelse burde tage hul på.

”Der er simpelthen for lidt viden i Danmark på det her område. Der er mange meninger, men meget få facts. Det Danske Filminstitut skal sørge for, at vi får en vidensbase, så vi diskuterer ud fra samme grundlag,” siger han til Ekko og fortsætter:

”Det Danske Filminstituttet har omfavnet idéen om, at der skal laves forsøg med holdback og Video on Demand, men når man går dem på klingen, har jeg ikke hørt dem definere, hvordan det skal gøres. Og så svarer det jo til at kaste sig ud på åbent hav uden at vide, hvor man skal hen.”

Direkte til tv
I sine ni punkter argumenterer Kim Pedersen for, at Det Danske Filminstitut bør nedsætte et kommissorium, der kulegraver problematikken og igangsætter forsøg med nøje definerede rammer og mål.

Han mener også, at man skal skrotte loven om, at statsstøttede film nødvendigvis skal vises i biografen. Og han foreslår, at de smalleste danske film udsendes direkte på tv.

Endelig fastholder han, at de såkaldte vinduer, der tilsiger, hvor lang tid der skal gå mellem filmens biograf- og dvd-premiere, skal fastholdes på de nuværende fire måneder. Instruktører og andre branchefolk har ellers talt for en mere fleksibel ordning, efter at en stribe små danske film i 2011 klarede sig så rædderligt i biografen, at de blev lagt i skuffen efter ganske få uger.

Skader indtjeningen
Kim Pedersen mener, at der er mange udokumenterede myter om, hvad det kan betyde for en film at undgå braklægningen.

”Det kræver en seriøs markedsføring at gøre en film synlig, ikke mindst på VoD, hvor den konkurrerer mod tusindvis af titler. Den markedsføring kan du ikke nå at lave, hvis du lader den gå direkte fra biografen til andre platforme. Og så skal man huske, at hvis en film flopper i biografen, vil publikum formentlig heller ikke bruge penge på den, når den kommer på dvd eller VoD,” siger han.

”I dag betaler folk gerne for samme film tre gange. Hvis man laver simultanudsendelser, sådan som nogen plæderer for, så vil det faktisk skade indtjeningen,” mener Kim Pedersen, der i sin klumme refererer til en række internationale forsøg og undersøgelser.

Protektionisme
Hos Det Danske Filminstitut har man dog ikke meget til overs for Kim Pedersens udlægning af situationen.

”Jeg kan ikke genkende, at vi er passive. Vi har en omfattende dialog med branchen, og de ved udmærket, hvad vi mener om de her ting. Kim Pedersen har også selv været involveret. Men det er ikke første gang, hans virkelighedsopfattelse ligger et stykke fra vores,” siger Steffen Andersen-Møller, områdedirektør for publikum og formidling.

”Man må også spørge sig selv, hvad hans motiv er. Det virker noget protektionistisk på biografernes vegne, og de ting, vi sætter i søen, skal være til gavn for hele branchen, ikke bare biograferne,” fortsætter han.

Ingen vil teste
– Men er du ikke enig i, at der mangler viden på det her område?

”Jeg er enig så langt, at vi på Filminstituttet har sagt, at vi gerne vil opkvalificere vores kvantitative analyseapparat og gøre tro til viden. Men jeg anerkender ikke, at Kim Pedersen kommer med 30 forskellige analyser fra USA, som jeg skal forholde mig til.”

– Vil I så selv nedsætte et kommissorium, som han foreslår?

”Det kan da sagtens være en mulighed, men der har vi bare sagt gentagne gange: ’Lad os prøve at teste,’ og man kan sagtens forestille sig, at vi vil finansiere eventuel risiko i den sammenhæng. Men der er ikke rigtigt nogen, der bider til bolle. Vi vil dog blive ved med at afsøge det, og når vi kommer til en konkret test, så vil vi selvfølgelig udføre det meget gennemarbejdet.”

– Hvad er det for konkrete tests, I har foreslået – og hvem er det, der burde have bidt til bolle?

”Vi har ved gentagne lejligheder sagt, at vi gerne vil lave et kontrolleret eksperiment, så vi får danske erfaringer. Vi har på branchens og publikums vegne en forpligtelse til at blive klogere, men samarbejdet er aldrig rigtigt kommet i gang. Det er druknet i forhandlinger og måske lidt for meget skyttegravskrig mellem distributører, biografer og producenter.”

– Hvilke forsøg kunne du forestille dig, I vil udføre i fremtiden?

”Jeg kan ikke komme med konkrete eksempler, men vi vil meget gerne prøve noget af med både en lille, mellemstor og større film for at se, hvordan det virker herhjemme.”

Ikke kun Batman
– Har Filminstituttet ikke et ansvar for at udstikke en klar retning for, hvad der er vejen frem i forhold til holdback-perioder og vinduer?

”Det er jo først og fremmest aftaler, der indgås mellem private parter i branchen (producenter, distributører og biografer, red.). Men vi kan selvfølgelig sagtens skubbe dem i en retning, og det har vi også gjort på nogle områder.”

– I har for eksempel bakket op om, at små film skal kunne komme hurtigere ud på andre platforme, hvis de ikke slår til i biografen!

”Ja, når vi har nogle film, der kommer i meget få kopier og går meget kort tid, vil det ikke skade biograferne, at de kommer hurtigere over på andre platforme. En passiv film bliver ikke mere værd ved at ligge på en hylde i tre måneder. Omvendt kunne man jo også forestille sig, at nogle film havde brug for endnu længere holdback.”

– Vil I overveje forslaget om, at nogle danske film slet ikke får premiere i biografen?


”Det tror jeg hverken vil være hensigtsmæssigt for biograferne eller dansk film på nuværende tidspunkt. Biografvinduet er i dag den måde, en film kommer ind i markedet på, og vi er i øvrigt forpligtede til at give alle danskere biografoplevelser med en bred vifte af film. Vi har jo ikke brugt 20-30 millioner kroner på at digitalisere biograferne, for at de alle sammen skal vise Batman.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko