Nyhed
13. dec. 2017 | 16:23

Danske film er ikke økonomisk bæredygtige

Foto | Louise McLaughlin
Annika Bergs debutspillefilm om en gruppe unge piger, Team Hurricane, vandt en pris på Venedig-festivalen og fik gode anmeldelser, men havde ikke en egentlig visningsperiode i danske biografer.

”Særlig hårdt ramt er spillefilm under konsulentordningen,” lyder det i en ny rapport om udviklingen af nye forretningsmodeller i dansk film.

Af Nicki Bruun

Mens vi glæder os over et dansk filmår, der har budt på nyskabende film som Vinterbrødre og Team Hurricane af spændende debutinstruktører, drypper en ny rapport malurt i bægret.

Der er ikke økonomisk balance og bæredygtighed i dansk spillefilmproduktion, lyder konklusionen i en analyse af filmbranchens nye forretningsmodeller, som Det Danske Filminstitut har udgivet.

En styregruppe bestående af Sandra Piras fra Danske Filminstruktører, Klaus Hansen fra Producentforeningen, Mads Nedergaard fra Foreningen af filmudlejere i Danmark og den nyslåede direktør for Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, står bag analysen.

Den bygger videre på en rapport af Deloitte fra 2013, der forventede, at fremtidige løsninger skulle findes i udviklingen af nye forretningsmodeller.

”Indtægterne er langt fra tidligere tiders niveau, og break even opnås kun i cirka 68 ud af 211 film. Særlig hårdt ramt er spillefilm under Konsulentordningen,” lyder det i Filminstituttets sammenfatning af den 103 sider lange rapport.

Konsulentordningen støtter primært film ud fra kunstneriske kriterier, mens Markedsordningen har fokus på film med bred publikumsappel.

”Data indikerer, at der sker et skifte mod øget produktion af film under Markedsordningen, da en positiv økonomi synes sikrere i den type film. Udviklingen har den konsekvens, at der er fare for tab af diversitet, kunstnerisk kvalitet, talentudvikling, nyskabelse samt udenlandsk interesse for dansk film,” skriver styregruppen.

VoD har skuffet
Annika Bergs ungdomsdrama Team Hurricane høstede anmelderroser og en pris på Venedig-festivalen, men havde kun tre særvisninger i danske biografer.

Straks derefter kunne filmen købes til streaming med MobilePay, og den ligger nu til køb og leje på den nye platform filmperler.dk. Ifølge analysen har denne nye forretningsmodel dog ikke båret økonomisk frugt.

”Biografvinduet er stadig det væsentligste indtægtsvindue for dansk spillefilm, og udviklingen her ser fornuftig og solid ud,” skriver Det Danske Filminstitut i sin pressemeddelelse om rapporten og fortsætter:

”Der er i branchen en bred erkendelse af, at indtægter fra VoD ikke har indfriet de forventninger, man havde i 2013, og at der fortsat vil gå et stykke tid, inden det fulde potentiale er indfriet.”

Med disse udfordringer går Claus Ladegaard en interessant tid i møde som administrerende direktør for Filminstituttet. I forbindelse med offentliggørelsen af rapporten udtaler Ladegaard på Filminstituttets hjemmeside:

”Der er et enormt talentpotentiale i dansk film og en erklæret vilje hos politikerne til, at borgerne skal sikres adgang til dansk indhold af høj kvalitet. Nu handler det om i de kommende medie- og filmaftaler at sikre fornuftige og fleksible rammebetingelser for den enkelte film og for dansk film som helhed.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko