Nyhed
14. aug. 2017 | 19:20 - Opdateret 16. aug. 2017 | 00:49

The Dark Tower braser sammen

Foto | Jessica Miglio
Med et relativt lille produktionsbudget på 415 millioner kroner har Sony Pictures ikke skudt sig selv fuldstændigt i foden med The Dark Tower.

Efter en historisk sløv sommer er Nikolaj Arcels Stephen King-filmatisering den seneste blockbuster til at skuffe på det amerikanske marked efter kun to uger.

Af David Madsen

Allerede efter to uger i de amerikanske biografer ser det sort ud for Nicolaj Arcels The Dark Tower, der får dansk biografpremiere på torsdag den 17. august.

Mens filmen i dens åbningsweekenden lå på toppen af det amerikanske box office, er den nu røget ned på en fjerdeplads med en indtjening på 50 millioner kroner. Foran den ligger Annabelle 2: Skabelsen, Dunkirk og The Nut Job 2.

Floppet kommer i slutningen på en sløv sommer i de amerikanske biografer. Til trods for at film som Dunkirk, Grusomme mig 3 og Spiderman: Homecoming har tjent store penge, er billetsalget generelt faldet i forhold til sidste år.

Det kan være med til at forklare, hvordan The Dark Tower blev den mest indtjenende film i sidste uge. Her mødte den ikke megen konkurrence ved billetlugerne, og i filmens anden weekend er billetsalget faldet med næsten 59 procent.

Et voldsomt fald i anden uge skete også for Suicide Squad sidste sommer. Men superheltefilmen solgte til gengæld næsten syv gange så mange billetter i åbningsweekenden som The Dark Tower.

Trætte af franchisefilm
Ifølge Scott Mendelson fra erhvervsbladet Forbes Magazine er amerikanerne trætte af film, der blot er til for at promovere en franchise.

Både The Mummy og Transformers: The Last Knight, som skuffede på det amerikanske marked, lægger op til en række spinoff-film. Med The Dark Tower er håbet også ifølge Indiewire at bruge spillefilmen som et springbræt til en serie, der foregår i samme univers.

Derimod er året stadig domineret af superheltefilmen Wonder Woman, som formåede at holde folks interesse over flere måneder. Også gyseren Get Out har været en succes. Med en indtjening på 1,1 milliarder kroner og et budget på 28 millioner kroner har filmen tjent sig selv ind 39 gange alene på det amerikanske marked.

En tommelfingerregel fortæller, at en amerikansk film skal indspille to en halv gange budgettet for at give overskud. Det betyder, at The Dark Tower skal indtjene en milliard kroner for at sætte smil på producenternes ansigt. Men med en global indtjening på foreløbigt 337 millioner kroner er der lang vej hjem.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko