Oscar 2015
23. feb. 2015 | 12:32

Oscar: De politiske talers år

Foto | Academy of Motion Picture Arts and Sciences
Der var ikke meget bid i Neil Patrick Harris’ vitser. Til gengæld tog Oscar-værten kegler, da han parodierede scenen i Birdman, hvor Michael Keatons badekåbe sætter sig fast i døren, og han må gå på scenen iført underhyler.

Kun én sølle statuette kunne mesterværket Boyhood hente hjem ved den noget blankpolerede Oscar-uddeling, hvor de politiske takketaler kompenserede for værtens mangel på brod.

Af Casper Hindse

Der var reelt set kun ét øjeblik ved Oscar-showet natten til mandag, som vil blive husket i den bredere befolkning: John Legends sang Glory fra Selma greb alt og alle om hjertet med både smerte og historisk vingesus.

At det så var Birdman, der endte med at baske af sted med de helt tunge priser, er nok ikke noget, der vil skabe et stort ramaskrig.

Showet var præget af stor spredning i priserne, selvom det mest markante var, at anmelder-darlingen Boyhood kun modtog en enkelt pris, nemlig til Patricia Arquette for bedste kvindelige birolle.

At en så enestående og succesfuld film, både hvad prisuddelinger og anmeldelser angår, kun får én Oscar er en overraskelse (nogle ville sige skandale).

Ring til din mor!
Men egentlig er der ikke så meget at sige til det, for priserne afspejlede i flere henseenderne den ferskhed, der af og til sneg sig ind i showet anno 2015.

Der var på forhånd store forventninger til værten Neil Patrick Harris, som imidlertid åbnede meget forsigtigt. Harris (der er kendt for sin rolle som kvindecharmøren Barney Stinson i komedieserien How I Met Your Mother) brød allerede ud i sang i sin tredje linje, og hverken Anna Kendrick eller Jack Black, der akkompagnerede ham, kunne holde morsomhederne oppe.

Da syngeriet sluttede, forventede vi så den klassiske trash talk mod salens stjerner, men denne var desværre druknet i den ellers visuelt flot opsatte introsang, og således kom showet humpende i gang.

Men så indtog J. K. Simmons scenen. Skuespilleren vandt nemlig fuldt fortjent for sin birolle som ubarmhjertig musiklærer i Whiplash, og han brugte sin tale på at hylde sin kone og sine børn, som han opfordrede til at ringe mere til deres mor.

”Ring til jeres mor, alle sammen!” sagde Simmons derefter til såvel Oscar-sal som tv-seere og forklarede, at ingen var vilde med sms’er – der skal altså opkald til.

Polsk vinder skaber åndehul
Således opmuntret gik showet sødt og næstekærligt videre og nåede et højdepunkt, da polske Ida vandt for bedste fremmedsprogede film.

Her talte instruktør Pawel Pawlikowski om, hvordan hans stille, sort-hvide nonne-film var alt andet end den stemning, der de seneste dage var pisket op om Oscar-uddelingen.

Og det var tydeligt, at folk i salen pludselig trak vejret lettere et øjeblik, fordi der reelt set var én, som sagde det alle tænkte.

Det blev kun understeget af, at én af de Oscar-nominerede sange fra Lego filmen – et klodset eventyr kort efter gik på scenen og mest af alt mindede om et skolebal, hvor nogen har puttet ecstasy i sodavandene.

Legends sprøde stemme
En sang, der bragte noget ganske andet frem i salen, var Glory af John Legend fra Selma.

Her hulkede salen simpelthen til Legends sprøde stemme, og da prisen for bedste originale sang så kort efter gik til netop Selma, rejste alle sig (stadig grådkvalte) og gav uden sammenligning aftenens største bifald.

Det er sjældent, at det går til en sangpris (og Legends tale var da også god), men 2015 var nu heller ikke noget normalt Oscar-år.

For hvor ofte er det sket, at én af de store favoritter har modtaget én enkelt pris og ellers har måttet klappe ad de andre resten af aftenen?

Men overordnet set var der ikke en entydig vinder ved uddelingen, hvor de mest vindende nappede fire priser hver: Birdman og The Grand Budapest Hotel. Samtidig tog Whiplash tre statuetter. Blandt andet for bedste klipning, hvilket var en ret imponerende sejr.

Samfundets outsidere
Og så kom følelserne.

Patricia Arquette vandt nemlig Boyhood’s eneste pris, og selvom hun desværre ikke havde lagt talepapiret fra sig, som Tom Hanks ellers anbefaler i lækket instruktionsvideo, var den kærlighed, der flød imellem Boyhood-folkene efter annonceringen, dybt rørende.

Det samme var de ord Arquette hæftede på sin statuette, da årets bedste birolleskuespillerinde talte om ligeløn for kvinder over alt i det amerikanske samfund.

I samme dur gik der politik i den, da folkene bag Oscar-uddelingen fik taletid og fortalte, at film er ytringsfrihed frem for alt andet. Og adskillige prismodtagere benyttede deres taletid til at slå et politisk slag. Undertrykte sorte, mexicanske indvandrere, ALS-ramte, Edward Snowden, homoseksuelle og selvmordstruede var nogle af dem, vi blev mindet om, at vi skulle huske på.

Det politiske blev dog lagt til side, da en meget rørt Meryl Streep præsenterede de filmfolk, der er gået bort inden for det seneste år. Det var både modigt og meget værdigt gjort, inden de afdøde filmfolk blev hyldet på storskærmen. Heriblandt var Searching for Sugar Man-instruktør Malik Bendjelloul, som var svensk statsborger og på tragisk tog sit eget liv.

Harris i underhyler
Årets uddeling løftede sig i takt med værten. Neil Patrick Harris virkede til en start tynget af situationen, men han fik efterhånden bygget sig bedre op, blandt andet som tryllekunstner og med en fremragende parodi over Birdman og dets kameraføring, hvor Harris endte på scenen kun iført Frank Hvam-underdrenge.

Tryllekunsten gik ud på at, at værten under hele seancen havde gemt sine Oscar-forudsigelser i en forseglet kuffert, og først inden den sidste pris afslørede han, hvad der var i den – og ja, ”tryllekunstneren” havde forudset så mange detaljer ved showet, at der måtte ligge magi bag.

Dermed sejrede værten mod slutningen, og det samme må man sige om Birdman. For selvom Eddie Redmayne nappede statuetten foran forhåndsfavoritten Michael Keaton i bedste skuespiller-kategorien og efterfølgende måtte knappe sin smokingskjorte lidt op for at kunne få vejret, så var afslutningen af showet nærmest dedikeret til Birdman, hvis man altså lige ser bort fra bedste kvindelige hovedrolle.

Det bør man imidlertid ikke gøre, for prisen var muligvis aftenens mest fortjente – og forventede. Julianne Moore vandt for Alzheimer-dramaet Jeg er stadig Alice, og naturligvis åbnede den femdobbelte Oscar-nominerede med at nævne, at der ikke findes en ”bedste skuespillerinde”, når hun nu kunne se ud over de kvinder, hun var oppe imod.

Det var muligvis aftenens mest elegante kommentar, og Moore var både pigebegejstret og kisteglad hele vejen igennem sin ellers lidt for sikre tale.

Takker sin hund
Sikker var Alejandro González Iñárritu til gengæld ikke. Han var mere eller mindre urolig, da han modtog først manuskriptprisen (foran The Grand Budapest Hotel, hvilket virkelig var en overraskelse) og sidenhen instruktørprisen. Mest morsom var talen sammen med instruktørens andre manuskriptforfattere, hvor den ene af dem takkede sin hund.

Det stod i skærende kontrast til aftenens klart bedste tale, som ellers var en Oscar, der blev tildelt uddelingens nok mest flade film: The Imitation Game. Men netop her gik manuskriptforfatter på Graham Moore på scenen og modtog en Oscar for bedste manuskript baseret på andet forlæg.

Graham Moore talte om at føle sig anderledes som ung i en verden, hvor alle gerne vil rette ind. Han afslørede, at han havde forsøgt at tage livet af sig selv som teenager og satte på den måde The Imitation Game i perspektiv, fordi filmens virkelige hovedperson netop begik selvmord.

Kalkuleret hyldest
Med sådan en fortælling var det svært at komme helt op og støde over de sidste pristaler, hvor Birdman-instruktør Iñárritu imidlertid forsøgte at sætte fokus på mexicanske immigranter i USA.

Men det, de fleste sociale medier egentlig talte mest om, var popstjernen Lady Gagas optræden med temasangen fra The Sound of Music, som havde 50 års-jubilæum som Oscar-vinder i år. Hyldesten virkede imidlertid noget kalkuleret, og passede således ret godt til showet, hvor vinderfilmen Birdman nok er fremragende, men også handler om den nøjeregnende og stjerneinteresserede filmverden.

Netop det fokus havde Oscar-showet også i år, hvor den formidable Boyhood i den grad blev overset, men stadig leverede stor følsomhed i det øjeblik, den fik lov til at være i centrum.

The Academy Awards 2015


Bedste film
 
VINDER: Birdman
American Sniper
Boyhood
The Grand Budepest Hotel
The Imitation Game
Selma
Teorien om alting
Whiplash

Bedste instruktør 
VINDER: Alejandro González Iñárritu – Birdman
Richard Linklater – Boyhood
Bennett Miller – Foxcatcher
Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel
Morten Tyldum – The Imitation Game

Bedste mandlige hovedrolle
VINDER: Eddie Redmayne – Teorien om alting
Steve Carell – Foxcatcher
Bradley Cooper – American Sniper
Benedict Cumberbatch – The Imitation Game
Michael Keaton – Birdman

Bedste kvindelige hovedrolle
VINDER: Julianne Moore – Jeg er stadig Alice
Marion Cotillard – 2 dage, en nat
Felicity Jones – Teorien om alting
Rosamund Pike – Gone Girl
Reese Witherspoon – Wild

Bedste mandlige birolle
VINDER: J.K. Simmons – Whiplash
Robert Duvall – Dommeren
Ethan Hawke – Boyhood
Edward Norton – Birdman
Mark Ruffalo – Foxcatcher

Bedste kvindelige birolle
VINDER: Patricia Arquette – Boyhood
Laura Dern – Wild
Keira Knightley – The Imitation Game
Emma Stone – Birdman
Meryl Streep – Into the Woods

Bedste manuskript baseret på andet forlæg
VINDER: The Imitation Game – Graham Moore
American Sniper – Jason Hall
Inherent Vice – Paul Thomas Anderson
Teorien om alting – Anthony McCarten
Whiplash – Damien Chazelle

Bedste fotografering
VINDER: Birdman – Emmanuel Lubezki
The Grand Budapest Hotel – Robert Yeoman
Ida – Lukasz Zal og Ryszard Lenczewski
Mr. Turner – Dick Pope
Unbroken – Roger Deakins

Bedste dokumentar
VINDER:Citizenfour – Laura Poitras, Mathilde Bonnefoy og Dirk Wilutzky
Finding Vivian Maier – John Maloof og Charlie Siskel
Last Days In Vietnam – Rory Kennedy og Keven McAlester
The Salt of the Earth – Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado og David Rosier
Virunga – Orlando von Einsiedel og Joanna Natasegara

Bedste fremmedsprogede film
VINDER: Ida – Polen
Leviathan – Rusland
Tangerines – Estland
Timbuktu – Mauretanien
Wild Tales – Argentina

Bedste klipning
VINDER: Whiplash – John Cross
American Sniper – Joel Cox and Gary D. Roach
Boyhood – Sandra Adair
The Grand Budapest Hotel – Barney Pilling
The Imitation Game – William Goldenberg

Bedste production-design
VINDER: The Grand Budapest Hotel - Adam Stockhausen og Anna Pinnock
The Imitation Game – Maria Djurkovic og Tatiana Macdonald
Interstellar – Nathan Crowley og Gary Fettis
Into the Woods – Dennis Gassner og Anna Pinnock
Mr. Turner – Suzie Davies og Charlotte Watts

Bedste kostume-design
VINDER: The Grand Budapest Hotel – Milena Canonero
Inherent Vice – Mark Bridges
Into the Woods – Colleen Atwood
Maleficent – Anna B. Sheppard
Mr. Turner – Jacqueline Durran

Bedste kostume og hår
VINDER: The Grand Budapest Hotel – Frances Hannon og Mark Coulier
Foxcatcher – Bill Corso og Dennis Liddiard
Guardians of the Galaxy – Elizabeth Yianni-Georgiou og David White

Bedste score
VINDER: The Grand Budapest Hotel – Alexandre Desplat
The Imitation Game – Alexandre Desplat
Interstellar – Hans Zimmer
Mr. Turner – Gary Yershon
Teorien om alting – Jóhann Jóhannsson

Bedste originale sang
VINDER: Glory fra Selma
Everything is Awesome fra Lego Filmen – Shawn Patterson
Grateful fra Beyond the Lights – Dianne Warren
I’m Not Gonna Miss You fra Glenn Campbell: I’ll Be Me – Glen Campbell og Julian Raymond
Lost Stars fra Begin Again – Gregg Alexander og Danielle Brisebois

Bedste animationsfilm
VINDER: Big Hero 6 – Don Hall, Chris Williams og Roy Conli
The Boxtrolls – Anthony Stacchi, Graham Annable og Travis Knight
Sådan træner du din drage 2 – Dean DeBlois og Bonnie Arnold
Sangen Fra Havet – Tomm Moore og Paul Young
Fortællingen om Prinsesse Kaguya – Isao Takahata og Yoshiaki Nishimura

Bedste kortfilm
VINDER: The Phone Call – Mat Kirkby og James Lucas
Aya – Oded Binnun og Mihal Brezis
Boogaloo and Graham – Michael Lennox og Ronan Blaney
Butter Lamp – Hu Wei og Julien Féret
Parvaneh – Talkhon Hamzavi og Stefan Eichenberger

Bedste korte dokumentarfilm
VINDER: Crisis Hotline – Ellen Goosenberg Kent og Dana Perry
Joanna – Aneta Kopacz
Our Curse – Tomasz Śliwiński og Maciej Ślesicki
The Reaper – Gabriel Serra Arguello
White Earth – J. Christian Jensen

Bedste animerede kortfilm
VINDER: Feast – Patrick Osborne og Kristina Reed
The Bigger Picture – Daisy Jacobs og Christopher Hees
The Dam Keeper – Robert Kondo og Dice Tsutsumi
Me and My Moulton – Torill Kove
A Single Life – Joris Oprins

Bedste lydmiks
VINDER: Whiplash – Craig Mann, Ben Wilkins og Thomas Curley
American Sniper – John Reitz, Gregg Rudloff og Walt Martin
Birdman – Jon Taylor, Frank A. Montaño og Thomas Varga
Interstellar – Gary A. Rizzo, Gregg Landaker og Mark Weingarten
Unbroken – Jon Taylor, Frank A. Montaño og David Lee

Bedste lydklipning
VINDER: American Sniper – Alan Robert Murray og Bub Asman
Birdman – Martin Hernández og Aaron Glascock
Hobitten: Femhæreslaget – Brent Burge og Jason Canovas
Interstellar – Richard King
Unbroken – Becky Sullivan og Andrew DeCristofaro

Bedste visuelle effekter
VINDER: Interstellar – Paul Franklin, Andrew Lockley, Ian Hunter og Scott Fisher
Captain America: The Winter Solider – Dan DeLeeuw, Russell Earl, Bryan Grill og Dan Sudick
Abernes Planet: Revolutionen – Joe Letteri, Dan Lemmon, Daniel Barrett og Erik Winquist
Guardians of the Galaxy – Stephane Ceretti, Nicolas Aithadi, Jonathan Fawkner og Paul Corbould
X-Men: Days of Future Past – Richard Stammers, Lou Pecora, Tim Crosbie og Cameron Waldbauer

Kommentarer

The Academy Awards

I nat afholdtes i Dolby Theatre i Los Angeles den 87. Oscar-uddeling, som er verdens største underholdningsshow.

Oscar’en uddeles af The Academy of Motion Picture Arts and Sciences, som består af godt 6000 medlemmer og kommer fra alle områder af filmbranchen.

Akademiet belønner skuespilpræstationer og arbejde bag kameraet.

Den første ceremoni sted i 1929. Dengang blev kun femten statuetter uddelt, og det hele efter sigende var overstået på femten minutter.

Den første tv-transmitterede Oscar-show var i 1953. I dag tiltrækker festen over 43 millioner seere alene i USA.

Otte gange er en dansk film strøget til tops: tre gange for bedste udenlandske spillefilm, fire gange for bedste kortfilm, og en enkelt gang i kategorien bedste animerede kortfilm.

© Filmmagasinet Ekko