Nyhed
02. aug. 2017 | 17:03

Den hvide mand dominerer stadig Hollywood

Foto | Dale Robinette
Trods La La Lands nederlag til Moonlight ved dette års Oscar, er den hvide mand fortsat dominerende i amerikansk film.

En amerikansk rapport fastslår, at der fortsat er en underrepræsentation af kvinder og minoritetsgrupper i Hollywood.

Af Patricia Smollerup

Da Moonlight vandt den mest prestigefylde pris ved dette års Oscar-ceremoni i februar, cementerede Akademiet deres vision om et mere mangfoldigt og multikulturelt Hollywood.

Barry Jenkins’ drama om den homoseksuelle afroamerikaner Chiron løb med prisen for bedste film foran Damien Chazelles La La Land, og Oscar-showet bar præg af et opgør efter det omdiskuterede #OscarSoWhite fra 2016.

Men den engelske avis The Guardian har læst en rapport udarbejdet af Media, Diversity & Social Change Initiative (MDSC) på The University of Southern California’s Annenberg School for Communication and Journalism, der viser, at den egentlige forbedring lader vente på sig.

Her er konklusionen klar: Minoritetsgrupper er stadig underrepræsenteret i amerikanske populærfilm.

Mangel på mangfoldighed
I rapporten behandles et udvalg på 900 populærfilm i perioden 2007-2016. Her fokuseres på minoriteters repræsentation foran og bag kameraet.

Både kvinder, homoseksuelle, transkønnede, handikappede og etniske minoriteter viser sig i overvejende grad at være underrepræsenteret.

Rapporten viser, at kun 4,2 procent, som arbejdede bag kameraet på de 100 udvalgte film fra 2016, var kvinder, og ingen af disse var ingen sorte. Rapporten viser også, at kun 29,1 procent af 2016-filmene havde ikke-hvide medvirkende med replikker.

Værre stod det til med homoseksuelle karakterer, hvor kun 1,1 procent talte på det store lærred. 

Ifølge The Guardian understreger professor Stacy L. Smith, som har arbejdet på rapporten, at der altså ikke de seneste år er blevet mere mangfoldighed i Hollywood. Hun finder det foruroligende, at det i nogle film stadig er acceptabelt at udelade grupper af den amerikanske befolkning.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko