Nyhed
03. jan. 2018 | 15:08

Instruktør overvejer omstridt prinseportræt

Foto | Steen Evald
I Frederiks unge år ville Christian Tafdrup menneskeliggøre kronprins Frederik med en historie om en mand, der har det svært med fremtidsudsigten om at blive konge af Danmark.

”Måske er der en tv-serie i projektet,” siger Christian Tafdrup om sin kronprins Frederik-film, der ifølge instruktøren blev droppet af frygt for at fornærme kongehuset.

Af Nicki Bruun

Christian Tafdrups En frygtelig kvinde går lige nu flot i biografen, hvor komedien i de første ni dage siden premieren 25. december har solgt 40.060 billetter.

Instruktøren, der er kendt som skuespiller i serier som Borgen og Lærkevej, brød i 2016 igennem med debutfilmen Forældre. Den trak ikke det store publikum i biografen, men vandt adskillige Bodil- og Robert-priser.

I dag kører karrieren på skinner for Christian Tafdrup, der ellers var et noget andet sted så sent som i 2015.

Dér blev hans meget omtalte filmprojekt om kronprins Frederik, Frederiks unge år, pludselig lagt i graven efter tre års arbejde. Instruktøren har dog ikke helt opgivet at realisere projektet.

”Nu har jeg lige set The Crown, som jeg synes menneskeliggør de kongelige på godt og ondt. Her tænkte jeg, at der stadig var noget i mit projekt,” fortæller Christian Tafdrup.

”Måske er der en tv-serie i det, for meget af det, som jeg fandt frem til, er vedkommende og ikke bare en tom provokation.”

Se & Hør skadede projektet
Idéen om at filmatisere kronprins Frederiks liv var dog ikke lige populær alle steder.

Christian Tafdrup fortalte i 2015, at TV 2 havde trukket sig ud af projektet af frygt for, at det ville stille kongehuset i dårligt lys. Samtidig stoppede Kim Leona, der var glad for projektet, som filmkonsulent på Det Danske Filminstitut, og hendes afløser så ikke de samme kvaliteter.

”Jeg gik fra tæt på produktionsstøtte til ingenting efter tre års arbejde. På det tidspunkt havde vi en gennemarbejdet ottende udgave af manuskriptet, men jeg ville nok skrive meget om, hvis jeg skulle lave det nu.”

”Jeg er blevet bedre til at skrive, men i sin helhed er det ret tæt på noget, som er godt,” vurderer Christian Tafdrup.

Sammenbruddet for projektet startede allerede i 2014, da Se & Hør bragte en historie på baggrund af et udkast af manuskriptet, som var blevet lækket uden Christian Tafdrup og hans medforfatter Johs Lynges vidende.

Her kalder ugebladet Frederiks unge år en skandalefilm, der hænger kronprinsen ud med rigelige mængder af stoffer og teenagepiger. Senere samme måned begyndte Se & Hørs egen skandale at rulle, da det kom frem, at ugebladet modtog kreditkortoplysninger om kendte danskere af den såkaldte tys-tys-kilde.

”Det er ærgerligt, at det ikke skete nogle uger før,” siger Christian Tafdrup med et grin.

”Jeg aner stadig ikke, hvem der sendte manuskriptet til Se & Hør, men jeg blev så forarget og ulykkelig, fordi det skadede projektet. Det er mærkeligt at snakke om, at film er provokerende, når virkeligheden er langt værre.”

Kongelige af kød og blod
Med den store debat, som En frygtelig kvinde har affødt, kan man få den tanke, at Christian Tafdrup er glad for at lave rav i gaden.

”Det begynder aldrig med, at jeg vil provokere. Men jeg falder for en idé, som oftest er noget med en sund form for provokation,” fortæller instruktøren, der så en god fortælling i forholdet mellem den nuværende og kommende regent.

”Dét, der tændte mig ved historien om kronprins Frederik, var ikke, at den ville kunne lokke folk i biografen, men at det er en god historie om en ung mand, der ikke må være den, han er. Han er født til en opgave, han ikke vil påtage sig. Det er et mor/søn-drama om to mennesker, der er helt forskellige, og ambitionen var at menneskeliggøre det stereotype billede fra ugebladene. De kongelige er jo også mennesker af kød og blod!”

Frederiks unge år er endnu ikke kommet op af skrivebordsskuffen på ny efter den aktuelle succes, men projektet ligger stadig godt i tråd med, hvad instruktøren finder interessant.

”Film må godt skille sig ud og dele vandene. Der går så lang tid mellem, at man får lov at lave en film, så hvorfor skal de være midtsøgende og lejrbålshyggelige? Selv på festivaler er der en politisk korrekthed i forhold til, hvilke temaer der tit optræder i filmene. Der er fandeme ikke mange film, man kan slå sig på!” fortsætter Christian Tafdrup.

”Det behøver ikke være Pasolini, men provokation er et enormt vigtigt element i kunsten, uden at det skal være for provokationens skyld.”

Trailer: En frygtelig kvinde

© Filmmagasinet Ekko