Interview
20. juni 2018 | 11:05

Unge talenter prøver lykken i Hollywood

Foto | Amit Gaur
I kortfilmen Oscar, der kan ses på Ekko Shortlist, løber teenageren Oscar (Daniel Zolghadri) hjemmefra og finder ballade sammen med vennen Lance (Addison Aguilera).

Den amerikanske filmbranche har ry for at være ubarmhjertig, men to Ekko Shortlist-talenter, Julius Telmer og Christian Scheuer, ser muligheder, som der ikke er i Danmark.

Af Mikkel Krebs Behnke

Susanne Bier har gjort det. Niels Arden Oplev, Nikolaj Arcel, Nicolai Fuglsig og Michael Noer har gjort det.

En række store danske profiler har taget turen til Hollywood og instrueret spillefilm. Men der er også yngre talenter og knap så kendte filmfolk, som tager deres chance og prøver lykken over there.

To af dem er instruktøren Julius Telmer og entreprenøren og lyddesigneren Christian Scheuer, som begge har flere film på Ekko Shortlist.

”Der er højere til loftet i USA. Flere penge. Og så er der kortere fra ord til handling, så vi har virkelig oplevet USA som mulighedernes land,” siger Christian Scheuer.

Julius Telmer nikker.

Jeg er meget fascineret af at kombinere den europæiske karakterbårne autenticitet og den mere strømlinede amerikanske fortællestruktur,” siger Julius Telmer og fortsætter:

”Der kan fortælles nogle helt andre historier derovre på grund af den større diversitet i mennesker og miljøer. Og så er USA et langt mere brutalt samfund. De har ikke et sikkerhedsnetværk, som vi har det i velfærdssamfundet i Danmark, der griber os, når det går galt.”

Konkurrencedygtig
Da vi møder de to venner, er det ikke på et ekstravagant hotel eller på et kontor i Malibu i Los Angeles. Men på noget så prosaisk som Christian Scheuers lille studie på Christianshavn, som han foreløbigt har valgt at beholde.

De er pt. begge i Danmark, selv om Julius Telmer arbejder på to spillefilmsprojekter i USA, og Scheuer skal stå for lyden i en amerikansk spillefilm.

”Jeg voksede op med amerikanske actionfilm i 90’erne og blev meget fascineret af USA. Jeg har altid gerne ville derover, og på en bytur i København kl. 5 om morgenen i efteråret 2013 mødte jeg tilfældigvis en fyr, som anbefalede mig American Film Institute, hvor jeg kom ind og blev uddannet i 2016,” fortæller Julius Telmer.

For Christian Scheuers vedkommende fandt han USA ved først at læse film- og medievidenskab på Københavns Universitet og siden som lyddesigner på Den Danske Filmskole.

“Jeg var i Los Angeles første gang, da jeg gik på tredje år på Filmskolen. Jeg ville snuse til, hvad det var. Jeg har altid været fascineret af USA – så meget af vores populærkultur kommer derfra, så jeg syntes, at det var underligt ikke at have været der.”

Senere tog han tilbage til USA med en ven. Efter to dage var de så begejstrede, at de gav hinanden hånd på at flytte derover. Og snart fandt Christian Scheuer ud af, at der var rigtigt gode muligheder i det amerikanske.

”Der er flere muligheder for at få lov til at lave større og sjovere projekter i Los Angeles, blandt andet fordi mængden af projekter er langt større. I Danmark er der for mange dygtige mennesker i forhold til de penge, som er til rådighed. Det er anderledes i USA, og derfor er det kun naturligt, at vi så at sige eksporterer talent,” forklarer Christian Scheuer og fortsætter:

”Danske filmfolk er konkurrencedygtige i forhold til de amerikanske. Vi kan arbejde selvstændigt, og vi kan effektivt indrette os i små hold, hvilket vi lærer på Filmskolen. Mine amerikanske samarbejdspartnere har opdaget, at de får en langt højere kunstnerisk kvalitet for de samme penge, fordi vi gør tingene anderledes.”

Kunsten at manøvrere
Julius Telmers  afgangsfilm fra American Film Institute, Oscar, kan ses på Ekko Shortlist. Han arbejder lige nu på at gøre den til en spillefilm.

Han fortæller, at den har tiltrukket stor opmærksomhed. Flere mennesker venter blot på det endelige manuskript. I løbet af sin tid på den amerikanske filmskole har han dog godt kunnet mærke, at han har en anden filmbaggrund.

”Vi bliver skolet på nogle meget klassiske amerikanske måder. For eksempel tager alt udgangspunkt i, at kameraet enten er på stativ, Steadicam eller dolly, og så bygger man op omkring kameraet med skuespillere, lys og så videre. Jeg tager omvendt udgangspunkt i skuespillerne og bygger op med kamera og lys derfra,” siger Julius Telmer.

”Kameraet er til for skuespillerne og ikke omvendt. Det er helt klart noget, jeg har taget med fra Danmark. Vi ved, hvad vi søger, men ikke altid, hvordan vi kommer derhen. Den proces gjorde mange nervøse og usikre i USA, og det tog tid for folk at åbne sig op for metoden.”

Julius Telmer har forsøgt at bryde væggene ned mellem den danske og amerikanske produktionsform.

”Det ville lærerne først slet ikke høre tale om. De krævede en nøje plan. Det førte til, at vi gav dem en proforma-skudplan, og så gik vi ellers ud og gjorde det på vores egen søgende måde, hvorefter de holdt op med at blande sig. Man skal lære at manøvrere rundt i, hvad en masse mennesker siger og mener, du skal gøre. Og mange endte med at se nye muligheder – især fordi det krævede mindre budget, end de er vant til.”

Skywalker inviterer
Der er noget udansk over Christian Scheuer og Julius Telmer. De er ikke i tvivl om, at de kan noget helt særligt – og de er parat til at forfølge deres drøm.

”Nogle gange føler jeg, at Janteloven stadig spøger i Danmark. Der er mange interessante projekter, der ikke kommer igennem nåleøjet og får støtte. Hvis det almindelige støttesystem er den eneste målestok for, om noget er godt, så er jeg bange for, at vi går glip af en del,” siger Christian Scheuer.

”I Los Angeles lærte vi hurtigt, at man bliver nødt til at kunne sælge sig selv på en langt mere direkte og opsøgende måde end i Danmark,” forklarer lyddesigneren, som dog også har oplevet, at der er kortere fra ord til handling i USA.

”Jeg har på blot et par år fået flere tilbud end gennem adskillige år i Danmark. Jeg er blandt andet blevet tilbud at være chef for lydefterarbejdet på spillefilm og blive fastansat som lyddesigner på et af de større lydselskaber i Los Angeles,” siger Christian Scheuer.

”I Danmark har jeg ofte oplevet at blive placeret i en kasse. Når man har været boomer på en film, så tror folk, at det er det eneste, man kan. De opdager ikke, at jeg både har arbejdet som lyddesigner og komponist og ofte er med i hele processen fra udvikling af manus til efterarbejdet med de instruktører, jeg arbejder tæt med. I USA præsenterer du dig derimod som filmmaker, og det tiltaler mig, at man på den måde anerkender, at folk er tværfaglige.”

Christian Scheuer har i flere år arbejdet på en software, der hedder SoundFlow, som er et computerredskab til at lave lyd i efterarbejdet. Og det er især gennem dette entreprenørskab, han har oplevet forskellene på USA og Danmark.

”Når jeg præsenterede folk i Danmark for SoundFlow, blev det oftest mødt med et skuldertræk. Da jeg sidste år lancerede produktet i udlandet, oplevede jeg med det samme en stor interesse – fra italienske, tyske, engelske og franske lyddesignere til store og mindre store selskaber i Los Angeles og New York. Men prikken over i’et var, da der kom en invitation fra mine helte på Goerge Lucas’ Skywalker Sound,” fortæller han.

Drømmen om en gylden vej
Det handler med andre ord om ikke at sætte sit lys under en skæppe i USA. For det er der ingen andre, der gør.

”Der er mange i Hollywoods talentlag, der fører sig frem, som om de er de bedste. De strør om sig med alle de film, de har lavet, men det viser sig hurtigt, at det bare er ord,” siger Christian Scheuer med et smil.

”Vi fandt hurtigt ud af, at hvis du er dygtig nok til at klare nåleøjet og være en del af filmmiljøet i Danmark, så er du også rigeligt god til at klare dig i Hollywood.”

Julius Telmer understreger dog, at målet ikke har været at komme til Hollywood.

”Hver gang Christian og jeg har startet et nyt projekt, er vi gået til det på en ny måde. Det er i det søgende – i modet til at kaste sig ud i mørket – at kreativeteten ligger. Og i vores tilfælde endte vi altså tilfældigvis i et land, vi ikke havde regnet med,” siger instruktøren, mens Christian Scheuer tilføjer:

”Det bliver ved med at overraske mig, hvor mange elendige film der bliver lavet i Hollywood, og hvor mange der kan leve af det uden at være særligt dygtige. Mens vi i Danmark laver film og tv i verdensklasse, men for alt for få penge og med en alt for stor konkurrence. Min naive drøm er, at der må være en gylden vej, hvor vi kan få lov til at fylde kalenderen helt op med de sjove projekter.”

Trailer: Obamaland

Julius Telmer

Født 1985 på Frederiksberg.

Gik på European Film College 2005-06.

Bachelor i film- og medievidenskab i 2012.

Uddannet på American Film Institute i 2016.

Har instrueret følgende film på Ekko Shortlist: Blindgyde, The Man Who Couldn’t Die, Stick Together og Oscar.

Christian Scheuer

Født 1985 i Birkerød.

Bachelor i film- og medievidenskab i 2011.

Uddannet som filmtonemester fra Den Danske Filmskole i 2015.

Har udviklet softwaren SoundFlow.

Tonemester på følgende film på Ekko Shortliste: Ord, Blindgyde, The Man Who Couldn’t Die, Oscar, Forever Now og Melon Rainbow.

Lyddesigner på den amerikanske spillefilm Obamaland.

© Filmmagasinet Ekko