Sundance Film Festival 2018
29. nov. 2017 | 22:17 - Opdateret 29. nov. 2017 | 23:12

Kvinde i en voldelig mandeverden

Foto | Jonas Lodahl
Den unge kvinde Sascha (Victoria Carmen Sonne) nyder en luksuriøs tilværelse ved den tyrkiske riviera, men det er blodigt at være en magtfuld gangsters elskerinde.

”Det føles som en game changer,” siger Isabella Eklöf, hvis debutspillefilm Holiday netop er blevet udtaget til den indflydelsesrige filmfestival Sundance.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

To danske debutfilm er i nat blevet udtaget til en af verdens største filmfestivaler, Sundance i USA.

Den skyldige af Gustav Möller og Holiday af Isabella Eklöf – der begge er født i Sverige, men uddannet i Danmark – får premiere i festivalens World Cinema Dramatic Competition, der fokuserer på nye og originale talenter uden for USA.

”Det føles som en game changer. Det er den første festival, vi sendte filmen ind til, og i min optik er det en af de fem store. Så det er et kvalitetsstempel,” siger Isabella Eklöf til Filmmagasinet Ekko.

”Det er en arthousefilm om en pige, der prøver at begå sig i en gangsterverden. Den handler om at være kvinde i en mandeverden og menneske i en materialistisk og kapitalistisk verden,” fortsætter den svenske instruktør, der blev uddannet på Den Danske Filmskole og i 2011 lavede afgangsfilmen Noter fra kælderen, der er på Ekko Shortlist.

”I den verden skal man navigere i regler, som man ikke selv har bestemt. Det er symptomatisk både for at være kvinde og menneske.”

”Egenskaber, der ville have været en fordel som mand, er en ulempe for mig som kvinde. At jeg tager en masse plads, er påståelig og snakker for meget,” siger Isabella Eklöf med et glimt i øjet.

Charmerende hensynsløshed
Holiday har den fremadstormende skuespiller Victoria Carmen Sonne – der sidder i juryen på årets Ekko Shortlist Awards – i hovedrollen som den unge Sascha.

Hun nyder luksustilværelsen som elskerinde til den rige og magtfulde gangster Michael. Sammen med Michael og hans slæng holder hun ferie på den tyrkiske riviera, hvor hun dog også bliver udsat for fysisk og psykisk vold i det kriminelle miljø.

”Nogle af de reaktioner, jeg har fået, er direkte koblet til #MeToo og Harvey Weinstein,” fortæller Isabella Eklöf og fortsætter: ”Så jeg er jo heldig, at filmen kommer lige nu, hvor folk interesserer sig for de her ting, spørger ind til dem og har behov for at forstå, hvad der sker med overgreb og vold mod kvinder.”

Instruktøren har selv haft behov for at undersøge de komplekse mekanismer i mødet mellem kvinder og mænd.

”Det har været tabu at tale om overgreb på kvinder, men jeg har haft brug for at tale om de erfaringer, som rigtigt mange har. Det er den slags hændelser, hvor der sker grænseoverskridende ting med ens krop. Jeg ville faktisk ønske, at man ikke dæmoniserede de her mænd så meget, at debatten bliver sort-hvid,” siger Isabella Eklöf.

”Filmen handler om at forholde sig til mænd og tilpasse sig forskellige spilleregler, hvor ting bliver accepteret, fordi majoriteten godtager dem. Men for at være ærlig handler filmen også om min far, der havde en nærmest charmerende hensynsløshed, som jeg fandt tiltrækkende.”

Klar visuel signatur
Holiday er med instruktørens ord gys og gru på en varm sommerdag. Filmen byder både på blodig horror og eksplicit sex, men er først og fremmest en historie om magtforhold og psykisk terror. Og med sine lange og insisterende indstillinger – fotograferet af Nadim Carlsen – ligner den snarere noget fra den samfundsspiddende mester i ubehageligheder, østrigske Ulrich Seidl, end traditionel dansk socialrealisme.

”Jeg er ikke særligt interesseret i psykologi, for i virkeligheden er vi alle sammen ret ens. Vi vil det, vi har lyst til, og vi undgår det, vi ikke har lyst til. Det spændende er, hvad der sker mellem mennesker i et rum og mellem deres kroppe,” siger Isabella Eklöf.

Hun har skrevet den sammen med forfatter Johanne Algren, men der er også en mand inde over den stærke kvindehistorie.

”Isabella skiller sig ud med en meget klar visuel signatur og fortæller om den hovedkarakter, som ingen andre vælger,” siger produceren David B. Sørensen.

Han er uddannet fra den alternative filmskole Super16 i 2010 og spillefilmdebuterer ligeledes med Holiday, der er støttet af Filminstituttet og har et budget på 11,5 millioner kroner.

”Jeg blev optaget af historien, fordi Sascha ikke er en superhelt som Wonder Woman, men en enormt fejlbarlig kvinde, der gennemgår frygtelige ting. Hun ligner ikke de andre kvinderoller, der fylder meget i disse år – altså gode, sunde forbilleder for unge kvinder. Sådan her ser verden også ud,” siger David B. Sørensen.

Sundance finder sted 18. – 28. januar i den amerikanske delstat Utah. Festivalen blev oprettet i 1978 og overtaget af Robert Redfords Redfords selskab The Sundance Institute i 1985. Den er med tiden blevet et af de vigtigste internationale udstillingsvinduer for europæisk filmkunst på det amerikanske marked.

Når Sundance løber af stablen i starten af det nye år, vil Ekko for første gang have en udsendt til stede, der skriver hjem om festivalens mange nye film.

Isabella Eklöf

Født 1978 i Stockholm, Sverige.

Instruktør og manuskriptforfatter, der i 2007 kom til Danmark.

I 2011 uddannet fra Den Danske Filmskole med afgangsfilmen Noter fra kælderen, der er på Ekko Shortlist.

Aktiv i forskellige kvindenetværk og har medvirket i radio og tv om sexualoplysning.

Spillefilmdebuter med Holiday, som netop er blevet udtaget til Sundance-festivalen.

David B. Sørensen

Født 1980 i Esbjerg.

Producer og instruktør uddannet fra den alternative filmskole Super16 i 2011.

Afgangsfilmen Bellum blev nomineret til en Robert samt flere internationale priser.

Producerede dokumentaren The War Show fra 2016, som var på festivalerne i Venedig og Toronto.

Med Holiday producerer han sin første spillefilm.

© Filmmagasinet Ekko