Nyhed
10. dec. 2003 | 01:24

DR svarer på kritik af børne-tv

DRs Jakob Stegelmann reagerer på Barracuda-anmeldelse i EKKO 20
Af Claus Christensen
Galde og nostalgi.

Sådan betegner Jakob Stegelmann en anmeldelse i EKKO 20 af Barracuda, DRs tilbud til børn på hverdage mellem kl. 17 og 18. Anmeldelsen er skrevet af Christian Monggaard, der mener, at B&U-afdeling med programmer som Rutsj, Junior og MGP er "røget ned i det samme sorte og kommercielle hul som resten af DR".

"Det er en yndet sport blandt aldrende meningsdannere at skælde ud på ungdommen og, endnu bedre, børnefjernsyn, som naturligvis var meget bedre, da de selv var børn," skriver Jakob Stegelmann, der er redaktør for Barracuda, i et læserbrev og fortsætter:

"Den gode, men åbenbart hurtigt ældede Christian Monggaard er én af slagsen. Hans angreb på Barracuda-programmerne på DR1 er fyldt med den særegne kombination af galde og nostalgi, der karakteriserer kritik af den type. Hvis Barracuda-fladen står for noget specifikt i forhold til tidligere, er det nok først og fremmest, at programmerne ligger fastere på deres pladser, at de er i større harmoni med hinanden, og at genrebegreberne er klarere."

Jakob Stegelmann forsvarer gameshows for børn: "Rutsj falder mange puritanere for brystet i misforstået solidaritet med de stakkels børn, der deltager. Men både Monggaard og andre tager fejl, når de synes, gameshows ikke bør laves for børn. Helt ærligt: Er det besynderlige i den sammenhæng ikke, at der overhovedet laves gameshows for voksne - og Melodi Grand Prix for den sags skyld. Det er jo dog fjernsynets mest rendyrket barnlige programformer."

Stegelmanns kommentar kan læses i sin fulde længde i EKKO 21, der kommer på gaden i begyndelsen af 2004.