Nyhed
24. mar. 2012 | 01:51

Eksorcisten-instruktør hitter med opera

Foto | Werner Kmetitsch
The Tales of Hoffmann

Oscar-vinderen William Friedkins nye opera-opsætning kører for fulde huse i Wien.

Af Henrik Østergaard

Manden, der instruerede en af alle tiders mest populære gyserfilm, Excorcisten, kan åbenbart andet end skræmme folk fra sans og samling.

Det beviser William Friedkin i øjeblikket i Østrig, hvor han har stor succes med sin opsætning af Jacques Offenbachs opera The Tales of Hoffmann på Theater an der Wien.

William Friedkin fortæller til The Hollywood Reporter, at Offenbachs opera handler om ”en mands kamp imod sin egen natur” og er ”en forløber for Edgar Allan Poe med karakterer, der er spændt ud mellem godt og ondt”.

Friedkins opsætning, der pt. er udsolgt, bærer efter sigende præg af samme dysterhed som Eksorcisten fra 1973.

Sensation med Salome
Selv om William Friedkin primært har slået sit navn fast som filminstruktør, blandt andet med en Oscar for The French Connection (1971), er han ikke nogen vårhare inden for operakunsten.

Han har lavet opsætninger siden 90’erne, og ifølge The Hollywood Reporter var hans opsætning af Richard Strauss’ Salome i München i 2006 ”en sensation”.

I 2008 instruerede han til Los Angeles Operaen de to sidste akter i Puccinis trilogi af etakts-operaer Il Trittico. Det første akt blev instrueret af ingen ringere end Woody Allen.

Friedkins nye opsætning er hans debut i den opera-gale by Wien.

Cronenberg i operaen
Friedkin og Allen er ikke de eneste instruktører, der ved siden af filmkarrieren har afprøvet deres færdigheder i operaen.

Luchino Visconti fejrede sammen med legenden Maria Callas store triumfer i Scala-operaen i Milano sideløbende med sine i forvejen opera-agtige film som Leoparden og Døden i Venedig.

Italienske Franco Zeffirelli har ligefrem gjort en karriere ud af at bevæge sig mellem teatret og filmen, og selv afdøde Anthony Minghella (Den engelske patient) og body horror-instruktøren David Cronenberg har med mellemrum begået sig i den syngende teater-genre.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko