Nyhed
05. aug. 2013 | 15:59 - Opdateret 05. aug. 2013 | 22:27

Shortlist: Vilde og vanvittige eksperimenter

Foto | Mathias Tegtmeier
Produktionsselskabet Friishaynes revitaliserer for tiden dansefilmen, og ugens bobler, Maia Elisabeth Sørensens Satellit, er både medrivende og fascinerende – også for danse-novicer.

Vi præsenterer i denne uge tre film, der forsøger at skubbe filmsproget i nye retninger. Hør historien om Steen Jørgensens arm, se handlingen køre baglæns og oplev en dansefilm, der kan sætte fut i selv de stiveste bænkevarmere.

Af Claus Christensen

Med jævne mellemrum bliver dansk film beskyldt for at være konform og kedelig. Undertiden rammer kritikken også unge danske filmtalenter, der ifølge kritikerne mangler mod og originalitet.

Den myte vil vi gerne ramme en pæl igennem, så derfor præsenterer vi i denne uge på Ekko Shortlist tre film – Søndag, Satellit og 501 – som har én ting tilfælles: De eksperimenterer på livet løs.

Søndag handler om et tilfældigt møde mellem to naboer en søndag formiddag. Hun er 25, han 52, og spørgsmålet er, om det umage par kan finde kærligheden. Det lyder som en konventionel kortfilm, men det skal jeg love for, at det ikke er.

Erotiske gnister
Søndag bevæger sig i et stemningsfuldt grænseland mellem fiktion og dokumentar. Den blander elementer, der ikke umiddelbart har noget med hinanden at gøre – for eksempel en autentisk video-optagelse af en ildebrand – og leder i disse passager tankerne hen på en filmkunstner som mexicanske Carlos Reygadas.

Den mandlige rolle spilles af ingen ringere end Sort Sol-sangeren Steen Jørgensen, og der springer erotiske gnister mellem ham og den kvindelige hovedrolle, Sandra Virginia Bereza, som også har skrevet manuskriptet. Instruktøren er den argentinsk-danske billedkunstner Juan Hein, og ham er der grund til at holde øje med.

Når det sansemættede og humoristiske drama slutter til tonerne af Quadrons suveræne udgave af Skousen & Ingemanns Herfra hvor vi står, er Shortlist-bestyreren i hvert fald solgt.

Dans med humor
Den anden nye bobler er dansefilmen Satellit, hvor tre kvinder prøver at kommunikere med hinanden på tværs af tid og sted.

Der er næppe et emne, jeg interesserer mig mindre for end moderne dans, men produktionsselskabet Friishaynes har sat sig for at revitalisere dansefilmen på en måde, som er medrivende og dybt fascinerende.

Friishaynes stod bag den Bodil-nominerede balletdokumentar Ballerina (2012), og med Satellit er de gået et skridt videre og har produceret for koreograf og instruktør Maia Elisabeth Sørensen, der har skabt en gennemført abstrakt dansefilm fyldt med humor.

Danserne er Nanna Schaumburg-Müller, Kristina Skovby og instruktøren selv Maia Elisabeth Sørensen. Nevin Eronde debuterer som filmkomponist med en underlægningsmusik, der spiller kongenialt sammen med billederne og er halvdelen af oplevelsen.

Se Satellit og giv den en masse stjerner her, så den kommer ind på top 10 i næste uge!

På bodega i Aarhus
Satellit er støttet af Filminstituttets talentordning New Danish Screen, og det samme er tilfældet for den tredje og sidste nye bobler, Jesper Maintz’ Robert-nominerede 501.

Filmen foregår på en bodega og er opkaldt efter et populært dartspil. Handlingen sættes i gang af et banalt sammenstød mellem en brysk stamkunde og en nytilkommen, der virker helt harmløs.

Men intet er, hvad det foregiver, i en film, hvor handlingen – som i den franske Irréversible – begynder at køre baglæns og gradvist afdækker en forfærdelig forbrydelse.

40-årige Jesper Maintz er en del af det århusianske filmmiljø og har primært arbejdet som klipper. Blandt andet har han klippet Shortlist-succesen Mellem træerne, der på tolvte uge ligger på top 10.

Maintz er en ægte filmbuff, der gerne deltager i filmdebatten og ikke er bange for at sige sin uforgribelige mening om danske film. Nu er det hans tur til at blive vurderet, men man kan i hvert fald ikke beskylde 501 for at være konform og kedelig.

© Filmmagasinet Ekko