Interview
19. apr. 2017 | 00:03

”Vi vil skrive kvinderne tilbage i historien”

Foto | Starz
Emma Frost giver anvisninger til Jacob Collins-Levy og Jodie Comer, der spiller hovedrollerne som Henrik 7. og prinsesse Elizabeth i The White Princess.

Serieskaberen Emma Frost ser med The White Princess Englands mandsdominerede og blodige historie gennem kvindebriller.

Af Nicki Bruun

Historien skrives af sejrherrerne, hedder det sig. Normalt betyder den sætning, at det er krigens vindere, der får lov at formulere deres tanker bag slaget.

Men man kan også hæfte sig ved ordet ”sejrherre”. Historisk er det nemlig mændene, der har nedfældet fortællingerne om andre mænds dominans. Det vil kvinden bag den historiske dramaserie The White Princess lave om på.

”Vi skriver om kvindelige karakterer, der ikke er blevet beskrevet i verdenshistorien før. Så vi er nødt til at opfinde dem,” siger den engelske manuskriptforfatter Emma Frost og fortsætter:

”Vi ved kun, hvornår de blev født og gift, hvem deres forældre var, og hvor mange børn de fik. Derimod ved vi intet om deres følelsesliv, og hvad de lavede i hverdagen – alt det, som drama bliver skabt af, er ikke blevet nedskrevet.”

Feministisk historiesyn
The White Princess foregår i det 15. århundredes England, hvor Henrik 7. netop har kæmpet sig til titlen som britisk konge. Men han er ikke i seriens centrum.

Det er i stedet titlens prinsesse Elizabeth, som nok tvinges til at gifte sig med den nye monark for rigets skyld, men som også forstår at træde i karakter for folkets og sin egen skyld. Serien bygger på et bogforlæg af Philippa Gregory, der har lavet et stort research-forarbejde, men tager også kunstneriske friheder i sine bøger.

”Målet for både Philippa og mig er at omskrive historien for de kvinder, som er blevet skrevet ud af den. Historien er skrevet af mænd, og vi forsøger at give stemme til kvinderne, der levede ved siden af de her mænd og også skabte historien. Så serien er helt bevidst en feministisk udlægning af historiens gang.”

Drama frem for fakta
For fire år siden var Emma Frost også en af hovedkræfterne bag forløberen The White Queen, der foregår i årene umiddelbart før The White Princess og er blevet kaldt en feministisk udgave af Game of Thrones.

The White Queen kan ligesom The White Princess ses på C More.

Emma Frost har dermed i flere omgange beskæftiget sig med drama funderet i en historisk virkelighed. Men hun føler ikke så meget ansvar for at afbilde verdenshistorien korrekt som for at fortælle publikum en god historie.

”Når man læser historiebøger, siger de mere om dem, der har skrevet dem, end om en given historisk periode. Der kan man bare se på Shakespeares såkaldte historier, der afveg meget fra virkeligheden, fordi han skrev på kongens nåde. Så hele forestillingen om, at man skal holde sig til historiske fakta, er forkert. Jeg er dramatiker og skal sikre mig, at fortællingen fungerer for et publikum i det 21. århundrede,” siger Emma Frost.

Det kommer helt konkret til udtryk i seriens sprog, der trods alt skal være forståeligt for et moderne publikum.

”Hvis man skulle være helt historisk korrekt, skulle alle jo tale middelengelsk, som ingen forstår. Så vi har valgt at gøre dialogen ret enkel, fordi det både er mest troværdigt og fungerer bedst dramatisk.”

”Det er en hårfin grænse mellem, hvad vi ved skete, og hvad der har dramatisk gods. Så jeg har et øje på de historiske kendsgerninger. Men virkeligheden er ikke nødvendigvis godt drama med en klar årsag-og-virkning. Og jeg foregiver ikke at lave en serie med nogen historisk sandhed, bare en dramatisk serie, hvor historien er springbræt.”

Fascismens fremmarch
Emma Frost har også skrevet og produceret en anden aktuel serie, der har med historiske begivenheder at gøre, men på en meget anden måde.

The Man in the High Castle – som kan ses på Prime Video og anmeldes her – foregår i et kontrafaktisk USA, hvor nazisterne vandt Anden Verdenskrig. Serien er baseret på et forlæg af forfatteren Philip K. Dick, men ifølge Emma Frost er den ikke svær at indleve sig i.

”Vi behøver ikke forestille os alt for meget, for i det 21. århundredes USA er tanken om et totalitært styre i landet ikke så fjern. Det er nok derfor, publikum har taget serien til sig. Da vi skrev på den, var det bare en fantasifuld idé, men nu sker det faktisk i virkelighedens USA,” siger Emma Frost med henvisning til Donald Trumps præsidentperiode.

”Jeg lavede mit arbejde på The Man in the High Castle før valget, men der har også været en stigende fascisme i Europa de seneste år. Det var vi bevidst om, da vi lavede serien, men vi kunne ikke vide, hvor aktuelt det ville være.”

For Emma Frost som englænder var det særligt spændende at lave en serie om et besat USA, der altid har villet fremstå som de fries nation.

”Det var en interessant serie at lave, for USA har altid virket isoleret og sikkert. 9/11 var så stort et chok, fordi et angreb på landet virkede usandsynligt, mens vi europæere historisk er mere vant til krige i vores egen baghave.”

Trailer: The White Princess

Emma Frost

Født i Essex, England.

Manuskriptforfatter på en lang række tv-serier.

Stod i 2013 bag The White Queen, der blev nomineret til tre Golden Globes og fire Emmys.

Bafta-nomineret for et afsnit af den britiske udgave af serien Shameless.

Har skrevet manuskript til en kommende Ron Howard-film om forfatter-ikonet Zelda Fitzgerald, hvor Jennifer Lawrence spiller hovedrollen.

© Filmmagasinet Ekko