Interview
21. nov. 2017 | 18:26

”Sci-fi er andet end robotter og flyvende biler”

Foto | Jonatan Mose
I Delphi går Deadline-værten Martin Krasnik (tv.) i kødet på Sigurd (Simon Bennebjerg), hvis livsstils-app har fået en orakelstatus med uoverskuelige konsekvenser til følge.

Søren Peter Langkjær Bojsen gør op med filmklichéen om kunstig intelligens i Delphi, der topper Ekko Shortlist Awards 2017 med seks nomineringer.

Af David Madsen

Det er ikke hver dag, man ser en original, dansk science fiction-film. Selv i kortfilmens verden anses genren ofte for at være for dyr og besværlig at producere.

Men det holdt ikke Søren Peter Langkjær Bojsen tilbage, han instruerede kortfilmen Delphi, som han skrev sammen med skolemakkeren Anna Louise Petersen Amargós på den alternative filmskole Super16.

”Sci-fi behøver ikke at være noget med robotter, flyvende biler og mærkelige frisurer. Det kan godt tage udgangspunkt i noget så simpelt som et interview i Deadline,” siger den 30-årige Søren Peter Langkjær Bojsen.

Det er juryen af Ekko Shortlist Awards tilsyneladende enig i. Man har givet Delphi flest nomineringer, nemlig hele seks: fiktion, mandlige skuespiller, manuskript, fotografering, klipning og lyddesign.

Big data
Delphi foregår i den nære fremtid. Barndomsvennerne Sigurd og Nikolaj har sammen skabt en ny, revolutionerende livsstils-app kaldet Delphi.

Appen kan rådgive folk om konkrete valg i hverdagen ud fra en stor mængde indsamlet data. Den får nærmest karakter af et orakel. 

”Til at begynde med tænkte vi, at de to venner i filmen kunne lave en app, fordi det var oppe i tiden. Men så begyndte vi at undersøge, hvilke udviklinger vi kan se inden for feltet og kom hurtigt frem til, at den vigtigste tendens er analysering af big data,” siger Søren Peter Langkjær Bojsen og fortsætter:

”Big data handler om at kunne forudsige folks adfærd. Dataene kommer fra folks Facebook-newsfeeds, deres Google-søgeresultater og Amazon-indkøbsliste.”

”Der er næsten ingen steder på internettet i dag, der ikke kan indsamles personlige data fra. Vi forestillede os Delphi som en app, der er meget mere præcis end noget analysesoftware, der er set før.”

I filmen fortæller en kvinde, at appen hjalp hende med at finde ud af, at hun er lesbisk. En anden fortæller, at den kan forudsige, om hans datters skolebus er forsinket.

Avanceret Google-kalender
I Delphi er den kunstige intelligens altså ikke en supercomputer som HAL9000 fra Rumrejsen år 2001 eller Skynet fra Terminator. Det er en simpel app, der fungerer som en avanceret udgave af en Google-kalender.

Søren Peter Langkjær Bojsens fascination af emnet stammer da også snarere fra teknologisk forskning end film- og populærkultur.

”På mit studie på Moderne Kultur havde jeg et fag om kunstig intelligens og robotter. Det var igennem det fag og med udgangspunkt i mine egne interesser, at jeg ønskede at svare på, hvad kunstig intelligens egentlig er,” siger Søren Peter Langkjær Bojsen.

”Kunstig intelligens på film ligner og minder for det meste om os selv, men i den virkelige verden er kunstig intelligens noget helt anderledes. Den kunstige intelligens kan se mønstre i samfundet, som det ikke er muligt for os at se – blandt andet fordi vi ikke kan overskue så megen information. Så den kan komme frem til nogle konklusioner, vi ikke har adgang til.”

Hagekors og norske forretningsmænd
I filmen begynder Sigurd efterhånden at indse problemerne i, at hans opfindelse tillægges en så stor betydning, at den er godt på vej til at overtage folks liv.

”Hvad nu hvis dem, der kritiserer os, har ret?” spørger han sin partner og mister forstanden.

Det kunne lyde som den klassiske historie om Frankenstein: videnskabsmanden, hvis hybris bliver hans endeligt. Men for Søren Peter Langkjær Bojsen var det vigtigste at belyse kunstig intelligens.

”Kunstig intelligens får større og større betydning i vores samfund. Filmen giver ikke noget svar på, om Delphi er moralsk forsvarlig. Det er spændende at efterlade tilskuerne med deres egne tanker om problemet.”

Skurkene er de norske forretningsmænd, der ejer Delphi, hvis symbol ligner et svastika.

”Det er en sjov tanke, at dem, som får magt over den futuristiske teknologi, som Delphi er, selv sidder i et klassisk indrettet slot med marmorsøjler og bannere, som ligner hagekors. De lever i fortiden og har fortidsagtige drømme om at lave et stort firma og overtage verden. Det er sådan nogle meget menneskelige lyster, der kan skabe totalitære forhold,” siger Søren Peter Langkjær Bojsen.

Et nyt mediebillede
Hvordan skaber man en film om kunstig intelligens, når man ikke arbejder med et millionbudget?

For Søren Peter Langkjær Bojsen lå svaret lige ved hånden, nemlig på internettet. Som inspiration til filmen gennemsøgte han YouTube for interessante og relevante videoklip.

”I filmen bliver der brugt mange forskellige videotyper. I montagen i starten af filmen er der blandt andet et tv-interview på gaden, hvor vores hovedperson bliver fulgt af en opsøgende reporter. Det klip var direkte inspireret af et videoklip fra virkeligheden, hvor en Se og Hør-journalist følger efter Nasser Khader for at få en kommentar.”

”Men der er også autentiske videobidder, eksempelvis et klip fra den nørdede YouTube-kanal Numberphile, hvor matematikere forklarer tal-teorier. Så vi blandede det iscenesatte med det, der findes i virkeligheden.”

Filmens æstetik er præget af et nyt mediebillede, hvor folk ser videoer på internettet, mens de er på farten. I løbet af filmen skifter opløsningen og formatet af skærmbilledet, og kinesiske undertekster er lagt over danske undertekster.

”Det giver en følelse af, at filmen ikke er et vindue, man kigger igennem, men noget bearbejdet og kodet,” forklarer Søren Peter Langkjær Bojsen.

Sammenstød af genrer
Søren Peter Langkjær Bojsen er ikke alene om at eksperimentere med filmmediets form. Annika Berg har i sin ungdomsfilm Team Hurricane indsat små videoklip og GIF-videoer for at fremhæve en moderne æstetik.

”Vi lever i en opbrudstid i forhold til, hvordan film bliver set og distribueret. Jeg ser personligt flere videoer på YouTube, end jeg ser spillefilm. Og når jeg ser film, så ser jeg dem oftest på min computer,” siger Søren Peter Langkjær Bojsen.

”Der er rigtigt mange unge filmskabere, der ved, at fremtiden ser helt anderledes ud. Vi er mediekompetente, fordi vi er vokset op med YouTube og har oplevet genresammenstød uden lige. Det giver en sult efter at sprænge rammerne for, hvad det overhovedet vil sige at lave film.”

Ekko Shortlist Awards

Afholdes den 9. december i Bremen Teater.

Showet starter kl. 19 (dørene åbner kl. 18).

Aftenens vært er Anders Lund Madsen.

Natmaden leveres af falafelbaren Fala Fala, mens Fernet Branca og Stoli the Vodka står for drinks og shots.

Blondage (tidligere Rangleklods) spiller til efterfesten.

Køb billet her.

Sponsoreret af C More og støttet af Det Obelske Familiefond og Det Danske Filminstitut.

Søren Peter Langkjær Bojsen

Født 1987 i Alken.

Har gået på Den Europæiske Filmhøjskole i 2008.

Har en bachelor i Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet og skriver speciale i Moderne Kultur og Kulturformidling.

Arbejder på afgangsfilmen på uddannelsen Super16.

Har instrueret kortfilmene Silas & Selma og Klokkedybet, som begge kan ses på Ekko Shortlist.

© Filmmagasinet Ekko