Nyhed
01. juli 2016 | 19:52 - Opdateret 02. juli 2016 | 08:34

Erfaren klipper bliver ny filmkonsulent

Foto | Det Danske Filminstitut
52-årige Morten Giese er mest kendt som klipper på Per Flys film, men han har også selv forsøgt at blive instruktør. Nu skal han i de næste år tre hjælpe andre med at realisere deres projekter.

Morten Giese afløser Hanne Palmquist som filmkonsulent, og dermed bliver det tre mænd, som skal løfte Det Danske Filminstituts ambitioner om flere spillefilm instrueret af kvinder.

Af Claus Christensen

Det kom som et chok på Det Danske Filminstitut, da institutionens bedste kort blandt konsulenterne, der har enerådig magt til at vælge og vrage mellem filmprojekterne, annoncerede sin afgang efter blot et halvt års virke.

Hanne Palmquist var blevet headhuntet af HBO til en nyoprettet stilling, hvor hun skal realisere den amerikanske betalingskanals planer om at skabe skandinaviske tv-serier.

Palmquists afgang kom særligt ubelejligt, da Filminstituttet har haft svært ved at finde kvalificerede kandidateter til stillingen, som ofte er øretævernes holdeplads. Men nu er Palmquists afløser fundet, og det bliver den 52-årige klipper Morten Giese.

Dermed har Filminstituttet – som Ekko forudsagde – valgt at se stort på sine egne hensigtserklæringer om kønsmæssig ligestilling. I en tid, hvor der er enorm fokus på køn, har man tværtimod brudt med en mangeårig tradition for, at mindst en af de tre spillefilmkonsulenter er en kvinde.

Sammen med Mikkel Munch-Fals (voksne) og Åke Sandgren (børn og unge) skal Giese altså indfri Filminstituttets ambitioner om, at flere kvinder skal have støtte til at lave spillefilm.

Fra den gyldne årgang
Morten Giese har ry for at være en hård kritiker og kan i modsætning til Palmquist ikke trække på mange års erfaring med lignende jobbeskrivelser. Til gengæld er han en yderst erfaren filmhåndværker og har både undervist på den danske og norske filmskole.

Han blev i 1993 uddannet som klipper på den såkaldte gyldne årgang på Den Danske Filmskole sammen med blandt andre Thomas Vinterberg, Ole Christian Madsen og Per Fly.

Sidstnævnte har været hans faste sparringspartner, og Morten Giese har klippet Flys roste Danmarks-trilogi: Bænken, Arven og Drabet. Han fører også saksen i Flys kommende thriller Backstabbing for Beginners, som får premiere 25. december i år.

Cv’et tæller også spillefilmen Okay og tv-serierne Arvingerne og Bedrag. Men selvom Giese må regnes for en af dansk films førende klippere, afholder det ham ikke fra at lave mindre projekter.

Han var således sidste år nomineret ved Ekko Shortlist Awards for sit arbejde på Jens Dahls kortfilmhit 2 piger 1 kage.

Instruktørkarriere stoppede
Ambitionerne rakte dog videre for Morten Giese, der gerne ville være filminstruktør.

Det startede ganske lovende i 2003 med Dykkerdrengen, som var en barsk og rørende personlig beretning om en dreng på ferie med sin alkoholiske far (Mads Mikkelsen). Filmen skrev han i øvrigt sammen med Kim Leona, som i en årrække var en højt respekteret konsulent på Filminstituttet.

Debuten blev fulgt op af endnu en kortfilm, Min far er bokser (2005), hvorefter Morten Giese i 2009 kastede sig ud på dybt vand med spillefilmdebuten Vanvittig forelsket. Ungdomsfilmen blev hverken en kritiker- eller publikumssucces (27.425 solgte billetter), og som det så ofte sker efter en svag start, gik instruktørkarrieren i stå.

Konservativt valg
Det bliver netop en af Morten Gieses store udfordringer: At give nye talenter chancen, vel at mærke uden at de knækker nakken og laver deres første og sidste spillefilm samtidig.

”Vi har brug for film for at forstå os selv bedre, og vi har brug for at blive underholdt med følelser og konflikter, vi kender fra vores eget liv. Det beriger os og gør, at vi også bedre forstår andre mennesker, deres kulturer og livsbetingelser. Vi har så meget talent i Danmark, som venter på at blive udforsket,” siger Morten Giese i en pressemeddelelse.

Han vurderes til at være et solidt, men konservativt valg.

Mens den anden voksenspillefilmkonsulent Mikkel Munch-Fals har et erklæret mål om at revolutionere dansk film, er Morten Giese forankret i det klassiske karakterdrama og socialrealismen.

Morten Giese tiltræder stillingen 19. september 2016.

© Filmmagasinet Ekko