Nyhed
04. jan. 2018 | 13:28

Festival viser animationsfilm til voksne

Foto | Aircraft Pictures
Den afghanske pige Parvana må forklæde sig som en dreng for at brødføde familien i The Breadwinner. Den er blot en af 100 animationsfilm, som vil fremvises på VOID International Animation Film Festival.

Unik animationsfestival i København byder på japansk atomkrigsklassiker, uartige børn i South Park og verdens første film animeret med oliemalerier.

Af David Madsen

usomme mig 3, Vaiana og Boss Baby var blandt de ti mest sete film i danske biografer sidste år. Det siger noget om, hvor populære animationsfilm er – hvis de vel at mærke er lavet til børn.

Animation til voksne har straks sværere kår, selv om både Den Danske Filmskole og The Animation Workshop jævnligt udklækker instruktører, der gerne vil fortælle historier til voksne.

Gudskelov har vi VOID International Animation Film Festival, der for tredje år i træk slår et slag for, at animationsfilm ikke kun er for børn og barnlige sjæle.

Festivalen er nemlig dedikeret til at vise anderledes animationsfilm end dem, vi kender fra Disney, Dreamworks og Illumination.

Van Goghs sidste dage
Den afholdes i år fra 25. januar til 3. februar i københavnerbiograferne Gloria og Cinemateket.

Men allerede på lørdag den 6. januar vil Cinemateket vise Loving Vincent i forbindelse med offentliggørelsen af festivalens program.

Filmen vandt ved European Film Awards prisen for bedste animationsfilm. Den omhandler kunstneren Vincent van Goghs sidste dage og er særligt bemærkelsesværdig for sin stil. Som den første film nogensinde er den animeret i oliemalerier!

Atomkrigens konsekvenser
VOID viser i år 100 spille- og kortfilm fra 56 forskellige lande. Fra Danmark byder festivalen blandt andet på Kim Kims eksperimenterende musikvideo No Ozone og Johan Oettingers stemningsmættede dukkefilm Ragnarok.

Fra den internationale scene vil festivalen vise The Breadwinner, en canadisk produceret animationsfilm om en afghansk pige, der må forklæde sig som en dreng for at få adgang til arbejde, så hun kan brødføde familien.

Ældre klassikere har også en plads på festivalen, og her kredser flere film om noget så dystert som atomkrig.

Barefoot Gen fra 1983 handler om konsekvenserne af A-bomben, som faldt ved Nagasaki, mens Akira fra 1988 er et dystopisk sci-fi-drama om en flok gadebørn, der kører rundt i Tokyos udbombede gader.

Vi kan også anbefale Satisho Kons bizarre og visuelt imponerende drømmefilm Paprika (2006),som blev den afdøde instruktørs sidste film.

Endelig kommer mere kommercielle film som South Park: Bigger, Longer and Uncut på det store lærred i den uge, festivalen løber af stablen.

© Filmmagasinet Ekko