Nyhed
30. nov. 2014 | 22:33

Filmkonsulent skal lede manuskriptuddannelse

Foto | Per Morten Abrahamsen
”Dygtig, grundig og forstår at holde fast i den gode historie,” lød skudsmålet fra folk i branchen, da Kim Leona indtog fjerdepladsen på Ekkos seneste liste over filmmagtens top 25.

En af de mest populære personer i dansk film, Kim Leona, skal stå i spidsen for Den Danske Filmskoles manuskriptlinje, når den i 2015 bliver udvidet fra to til fire år.

Af Claus Christensen

For nyligt annoncerede Den Danske Filmskole, at skolens manuskriptlinje i efteråret 2015 vil blive udvidet fra to til fire år. Det har været den største mærkesag for Vinca Wiedemann, der 1. marts tiltrådte som rektor på skolen.

Nu har hun ansat den person, som skal stå i spidsen for manuskriptlinjen. Det er ingen ringere end nuværende filmkonsulent på Det Danske Filminstitut, 49-årige Kim Leona.

”Det er et kæmpe scoop. Siden det blev klart, at den nuværende manusleder Lars Detlefsen ville stoppe, har det svirret med rygter om, hvem der mon ville få stillingen. Alle har peget på Kim Leona som den mest oplagte til stillingen, så jeg blev meget glad, da jeg så, at hun søgte opslaget,” siger Vinca Wiedemann til Ekko.

”Kim Leona har i den grad stået for samarbejdet mellem manuskriptforfatter, instruktør og producent, og det er netop det samarbejde, vi skal have op at stå på. Hun inkarnerer det ukonventionelle og har stor forståelse for den kreative proces,” forklarer Wiedemann og tilføjer:

”Nogle tror, at manuskript-arbejde kun handler om at sidde og skrive, men det er i virkeligheden kun tyve procent af det. At skrive et manuskript handler også om at lave research, udtænke konceptet og være med til at udforme det visuelle.”

God energi lige nu
Kim Leona blev i 1997 selv uddannet på Filmskolens manuskriptlinje, som dengang blev ledet af den legendariske Mogens Rukov.

Efter skolen arbejdede hun som manuskriptforfatter, og hendes mest succesfulde samarbejde var med Per Fly, med hvem hun skabte Danmarks-trilogien Bænken, Arven og Drabet. Hun har også været med til at skrive Flys roste tv-serie Forestillinger.

Siden blev hun ansat som projektredaktør på Filminstituttets talentordning, New Danish Screen, hvorefter hun gik videre til stillingen som spillefilmkonsulent. Det er en af de mest magtfulde positioner i dansk film, og Leona var således nummer fire, da Ekko i #55 i 2012 offentliggjorde sin liste over filmmagtens top 25.

”Jeg synes, at der sker nogle super spændende ting på Filmskolen lige nu. Der er en god energi derude med Vinca ved roret. Hun er ved at skabe et stærkt lærerteam, som jeg gerne vil være en del af,” siger Kim Leona til Ekko.

”Jeg har observeret, at det gode filmhold godt kan løfte den ordinære idé til at blive en original film, men et dårligt hold kan ikke løfte en original idé. Derfor vi jeg gerne være med til at etablere et samarbejde mellem manuskriptlinjen og resten af filmlinjerne på Filmskolen.”

Skolen skal sætte dagsordenen
Kim Leona har som spillefilmkonsulent fået en stor indsigt i tilstanden i dansk film. Og hun savner inden for fiktion fornyelse de seneste år. Her mener hun, at Den Danske Filmskole har en opgave.

”Filmskolen skal være med til at sætte dagsordenen for, hvordan dansk film udvikler sig, så branchen begynder at vende øjnene derud,” siger hun.

Du har siddet på en af de mest udskældte poster i dansk film, spillefilmkonsulentstillingen. Alligevel er det nærmest umuligt at opdrive negativ omtale af dig. Det skulle da lige være, at du har en hang til socialrealisme!

”Det er en gammel fordom, som kommer af, at jeg sammen med Per Fly skrev Danmarks-trilogien, der handler om klassesamfundet. Men jeg har i mit virke som konsulent givet utroligt mange socialrealistiske filmprojekter afslag, og jeg har lige støttet en sci-fi-film. Jeg trækker ikke filmene i en socialrealistisk retning – tværtimod.”

Kim Leona starter på fuld tid pr. 1. maj 2015 og fratræder dermed konsulentstillingen på Filminstituttet et halvt år før dens udløb 31. oktober. Da hun skal være med til at udforme uddannelsen og optage nye elever, får hun en løsere tilknytning til Filmskolen i månederne op til ansættelsesstart.

© Filmmagasinet Ekko