Nyhed
17. feb. 2017 | 11:09

Filmselskab undskylder falske nyheder

Foto | Daniel Smith
I A Cure for Wellness bliver den unge Lockhart (Dane DeHaan) lyst i pupillerne for at teste hans sindstilstand, men mange mener, at filmens pr-strategi har skudt dem blår i øjnene.

20th Century Fox beklager promoveringen af A Cure for Wellness, hvor selskabet har lavet falske historier om blandt andre Donald Trump.

Af Nicki Bruun

”Trump Depressionssyndrom” er blevet klassificeret som en sygdom af det amerikanske lægeforbund.

Sådan lød en overskrift, der for nogle dage siden figurerede rundt omkring på internettet, og som mange læsere tog for gode varer.

Nyheden var dog bare en af mange falske nyheder, som filmselskabet 20th Century Fox brugte i promoveringen af Gore Verbinskis sanatoriegyser A Cure for Wellness.

Nu har selskabet offentligt undskyldt den aggressive pr-strategi, som er faldet både marketingeksperter og almene nyhedsforbrugere for brystet.

”Vi gør vores bedste for at skubbe til grænserne af traditionel marketing, når vi sender budskabet i vores film ud til forbrugerne. I dette tilfælde tog vi fejl,” siger en talsmand for 20th Century Fox i en pressemeddelelse til en række amerikanske nyhedsmedier.

”Den digitale kampagne var dybt upassende, især fordi vi hver dag arbejder for at skabe tillid med vores forbrugere,” fortsætter talsmanden.

Trump og Putin på ferie
Begrebet ”falske nyheder” er blevet en central del af særligt det sociale mediebillede i disse dage.

Og det har promoveringsholdet bag A Cure for Wellness taget bestik af.

En anden af de falske overskrifter lød, at Donald Trump og Vladimir Putin var blevet set på et schweizisk feriecenter op til det amerikanske præsidentvalg.

Den psykologiske gyser foregår på et mystisk kursted i de schweiziske alper, hvor den behandling, som patienterne modtager, faktisk gør dem endnu mere syge.

Om det er det slet skjulte politiske budskab eller tabet af den journalistiske troværdighed, der har fået brugere af sociale medier på barrikaderne, skal være usagt.

Men det er næppe sidste gang, at den nye medievirkelighed kommer til at påvirke, hvordan film bliver solgt til publikum.

Trailer: A Cure for Wellness

© Filmmagasinet Ekko