Interview
08. dec. 2017 | 15:12

Fjortenårigt filmtalent med ro og skrøbelighed

Foto | Magnus Nordenhof Jønck
I Thomas Levins instruktørdebut Walter & Alma spiller den funklende stjerne Frida Luna Roswall Mattsson over for den erfarne Kim Bodnia.

En tur til Afrika blev starten på et venskab mellem Thomas Levin og fjortenårige Frida Luna Roswall Mattsson. Lørdag kan hun vinde Ekko Shortlist-pris for hovedrollen i hans instruktørdebut Walter & Alma.

Af Patricia Smollerup

”Frida er i stand til at slappe af foran kameraet. Hun har en begavelse og en ro, som er sjælden i så ung en alder,” siger den 39-årige instruktør Thomas Levin.

Han er faldet pladask for det fjortenårige stjerneskud med rødt hår og fregner, og det samme er juryen ved Ekko Shortlist Awards 2017.

Frida Luna Roswall Mattsson medvirker i Levins instruktørdebut Walter & Alma, og for sin præstation er hun blevet nomineret som bedste kvindelige skuespiller, hvor hun blandt andet er oppe imod Maria Rich, der har 30 års mere erfaring.

Vi har inviteret instruktøren og hans skuespiller på besøg hos Ekko, og mens han skamroser det unge skuespiltalent, sidder Frida Luna Roswall Mattsson lige så rolig og cool. Hun ser storsmilende på ham.

”Det var en skøn produktion med mange søde mennesker. Det var hårdt arbejde, men når man kom hjem om aftenen, var man træt på den gode måde,” fortæller Frida Luna Roswall Mattsson.

I filmen indleder hun et helt særligt venskab med Walter (Kim Bodnia), som er vred på verden efter at have mistet førligheden og sin hustru i en tragisk ulykke.

”Alma er en teenagepige, som står med nogle udfordringer. Der er problemer mellem hendes forældre, og Alma prøver at holde sammen på tingene. I mødet med Walter kan hun endelig slappe af og føle sig tryg,” siger Frida Luna Roswall Mattsson.

Tør blotte sig selv
Thomas Levin mødte Frida Luna Roswall Mattsson på optagelserne til Min Søsters Børn i Afrika (2013), som de begge medvirker i. Under rejsen til Afrika lærte Thomas Levins hustru Fridas mor at kende, og de to familier indledte et venskab.

”Vi har været en del af hinandens liv lige siden, og jeg har fulgt med i, hvad Frida har lavet. Jeg har hele tiden vidst, at hun var fuldstændigt unik,” siger Thomas Levin og ser beundrende på den fjortenårige pige. 

Han har skrevet rollen direkte til Frida i håb om, at hun ville være med.

”Fridas instinkter er suveræne. Hun kan blotte sin skrøbelighed og usikkerhed,” siger Thomas Levin. ”Jeg vidste, at jeg skulle bruge hende, og nu er jeg selvfølgelig forelsket. Jeg havde ret!”

De griner begge, og Thomas Levin kigger på Frida, mens han skynder sig at tilføje: ”Nu skal jeg passe på, at jeg ikke lægger alt for stort pres på dig til næste gang, vi skal lave et projekt.”

Men beundringen er gengældt, og Frida Luna Roswall Mattsson er hurtig til at understrege den fantastiske mulighed, som Thomas Levin har givet hende.

”Jeg fik lov til at arbejde tæt med mange dygtige folk fra den danske filmbranche. Det var fedt at have Thomas som instruktør og Kim som medspiller. Jeg lærte meget af dem, og vi havde nogle gode snakke om filmen og rollerne,” siger hun.

Et magisk rum
I en af filmens stærkeste scener inviteres Alma ind i Walters hjem efter at være blev låst ude af sin egen lejlighed. Her har de to skuespillere et fængslende samspil.

”Kim og Frida gik en tur, inden de skulle på optagelse, og knyttede en form for bånd,” fortæller Thomas Levin.

Han frygtede, at publikum ville kede sig og havde derfor planlagt et større arrangement, hvor der skulle ske langt flere forskellige ting i scenen. Men han stressede rundt på settet og opdagede, at det overhovedet ikke fungerede.

”Vi lavede det helt om, og jeg sagde, at Frida bare skulle sidde og slappe af i en sofa hos Walter med sit marsvin under armen. Det var, som om hele rummet åndede ud. Der skete noget magisk,” siger Thomas Levin.

”Jeg vil give dig helt ret,” svarer Frida. ”Det blev mere roligt for mig. Det var sådan et fint billede, hvor Alma følte, at hun kunne sidde trygt og passe på sit marsvin.”

”Det skal man huske som skuespiller. Man skal ikke være for effektiv. Faktisk skal man være fuldstændigt ineffektiv. For det vil kameraet gerne have. Hold kæft, hvor var det fedt at kigge på,” siger Thomas Levin.

Den fulde kontrol
Thomas Levin kendes særligt for sine præstationer i danske dramaserier som Borgen og Norskov. Han har ligeledes vundet en Reumert for teaterstykket Peter og Elgen, som han skrev i 2011.

Med Walter & Alma tilføjer han nu titlen som instruktør til cv’et.

”Jeg har altid elsket film og har i flere år villet beskæftige mig med film som et medie og selv være afsenderen,” siger han og tilføjer, at han blev kontaktet af et reklamebureau, som ønskede at lave et eksperiment.

Microsoft var deres kunde, men i stedet for at lave en reklamefilm for deres produkt, ønskede de en kortfilm, som blev lavet med fuldstændig kunstnerisk frihed. Det eneste krav var, at de skulle bruge produktet Office 365 som samarbejdsværktøj under tilblivelsen af filmen.

”Jeg ville vildt gerne skrive og instruere filmen. Vi skulle optage den på bare tre dage, og det var et meget lavt budget, men lige akkurat nok til, at jeg kunne samle et hold og fortælle en historie,” siger Thomas Levin.

Levin fandt sig hurtigt til rette som instruktør, der på flere måder passer godt til hans personlighed.

”Jeg er lidt af et kontrolmenneske, så jeg kan godt lide, at jeg kan sidde med alt materialet i et klipperum og justere det. Der bare en kæmpe glæde ved at lave film, fordi der er en præcision. Under redigeringen kan du bestemme lige præcis, hvornår et blik skal falde.”

Fremtidsplaner
En ny verden har åbnet sig for Thomas Levin, og han har forhåbninger om snart at være i gang med et nyt projekt, måske en spillefilm?

”Nu må vi se. Jeg vil ikke jinxe noget. Men jeg håber at være i gang med optagelserne i løbet af det kommende år. Og jeg vil meget gerne arbejde med flere af dem, som er med i Walter & Alma,” siger han og kigger på Frida Luna Roswall Mattsson.

Frida Luna Roswall Mattsson går lige nu i 8. klasse og er klar med planer for de kommende år.

”Jeg skal på efterskole, og så vil jeg gerne på en international gymnasial uddannelse, hvor fagene foregår på engelsk. Det giver mange muligheder i fremtiden.”

Hun synes, at det kunne være vildt fedt at arbejde sammen med Thomas Levin igen.

”Jeg vil gerne fortsætte med skuespillet. Så længe jeg synes, at det er sjovt,” siger hun med et roligt smil.

Thomas Levin

Født 1978 i København.

Teateruddannet i København og New York.

Skuespiller i danske dramaserier såsom Sommer, Borgen og Norskov.

Modtog i 2012 en Reumert for teaterstykket Peter og Elgen.

Har været kunstnerisk leder af Teater Grob i København.

Frida Luna Roswall Mattsson

Født 2003 i København.

Går i 8. klasse.

Medvirker i Min søsters børn-filmene i rollen som Pusle.

Har lagt stemme til familiefilmen Otto er et næsehorn.

© Filmmagasinet Ekko