Cannes 2018
14. maj 2018 | 13:18

Første trailer til Triers seriemorderfilm

Foto | Christian Geisnæs
Seriemorderen Jack (Matt Dillon) kører rundt i sin røde pickup-truck og samler kvindelige ofre op i Lars von Triers The House That Jack Built.

Der er blod og mord i stride strømme i Lars von Triers The House That Jack Built, som bliver vist på det store lærred for første gang ved gallapremieren i Cannes i aften.

Af Nicki Bruun

Lars von Triers seriemorderfilm The House That Jack Built er af flere grunde den mest ventede i Cannes.

Det er i sig selv en begivenhed, når den danske instruktør kommer med en ny film. Men at den får verdenspremiere i Cannes, hvor Trier blev erklæret persona non grata efter udtalelserne om Hitler og nazismen i 2011, har kun øget spændingen til det nærmest ulidelige.

Nu er der som optakt til gallapremieren i aften kommet den første lange trailer til filmen. Og det ser præcis lige så voldsomt ud, som man kunne forvente fra den grænsesøgende filmskaber.

”Du ligner lidt en seriemorder,” siger Uma Thurmans blaffer til Matt Dillons Jack i traileren. Og derfra starter galskaben med blod og mord i stride strømme til tonerne af David Bowies Fame.

”Nogle mennesker tror, at de forfærdeligheder, vi begår i fiktion, er vores inderste lyster, der ikke kan komme ud i et civiliseret samfund,” siger seriemorderen Jack.

”Jeg er ikke enig. Jeg tror på, at himlen og helvede er ét og det samme. Sjælen tilhører himlen, og kroppen tilhører helvede.”

Sandhed med modifikationer
Der er blevet talt og skrevet meget om uretfærdigheden i, at The House That Jack Built ikke er i hovedkonkurrencen og kampen om Guldpalmen, men må nøjes med en visning uden for konkurrence.

Cannes-leder Thierry Frémaux sagde på et pressemøde ved festivalens start, at man har forsøgt at gå nye veje, og at det ikke er bedre at være i hovedkonkurrencen end udenfor.

Det sidste er diplomatisk sagt en sandhed med modifikationer. Og det virker højst besynderligt, at der ikke er blevet plads til Lars von Trier, som vandt Guldpalmen i 2000 for Dancer in the Dark.

Instruktøren har selv sagt nej til at holde et pressemøde i Cannes.

Det er de mange journalister på festivalen nok kede af. Ikke bare fordi filmen øjensynligt rejser en masse spørgsmål, men selvfølgelig også, fordi det havde været godt at se Trier rejse sig fra det podie, hvor han faldt.

Ekko #78

Nyt Ekko-nummer har et tema om forbrydelse og straf.

Læs om Lars von Triers seriemorder, Hollywoods fascination af skydevåben og Katrine Wiedemanns kritik af krimiklichéer.

Bladet kan købes i kiosker eller bestilles her.

© Filmmagasinet Ekko