cph pix 2018
04. juli 2018 | 21:57 - Opdateret 05. juli 2018 | 03:59

Fremtiden er uvis for Cph Pix-festival

Foto | Christian Geisnæs
Cph Pix lægger stærkt ud med Lars von Triers The House That Jack Built, hvor Uma Thurmans mokke ikke har den fjerneste anelse, hvad der venter hende i selskab med Matt Dillons dystre Jack.

Lars von Triers seriemorderfilm åbner Cph Pix, der med festivaldirektør Jacob Neiiendams afgang kan blive den sidste i sin nuværende form.

Af Claus Christensen

I fredags, hvor regeringen lancerede nedskæringerne på DR med eufemismen ”fokusering”, fløj en anden pressemeddelelse under radaren.

De Københavnske Filmfestivaler meddelte, at Tine Fischer bliver administrerende direktør for fonden, der driver tre festivaler: Cph Pix (fiktion), Buster (børnefilm) og Cph:Dox (dokumentar) – sidstnævnte med Tine Fischer som leder.

Samtidig blev det oplyst, at Cph Pix-direktøren gennem ti år, Jacob Neiiendam, fratræder sin stilling efter årets festival. Pix, der har haft et fokus på unge talenter og artfilm fra hele verden, åbner den 26. september med Lars von Triers The House That Jack Built.

Nu vil bestyrelsen ”samle de tre hovedaktiviteter” og ”skærpe fokus”, lyder det i pressemeddelelsen. Er det i realiteten besparelser og nedlæggelse af Cph Pix, som varsles på denne diskrete måde?

”Nej, formålet er hverken at spare penge eller nedlægge en festival. Formålet er at sikre den maksimalt mulige kvalitet for de penge, vi har,” siger bestyrelsesformand Erik Stephensen til Ekko.

”Kulturpenge til aktiviteter i hovedstadsområdet står ikke øverst på Christiansborgs politiske dagsorden. Så hvordan udnytter vi bedst vores midler? Det gør vi ved at gennemføre den fusion, der oprindelig var hensigten med De Københavnske Filmfestivaler.”

Direktør sagde op
De tre festivaler har tilsammen et tilskuertal på omkring 200.000. Budgettet er på tyve millioner kroner, hvoraf Filminstituttet støtter med 4,2 millioner kroner og Københavns Kommune med et tilsvarende beløb. Og Erik Stephensen håber, at man med én direktør vil kunne frigøre flere penge til alle tre festivalområder.

”Idéen med at fusionere var netop at skabe en enhed med noget mere ildkraft. Og det kan vi kun, hvis vi slår kræfterne sammen. Om det bliver én samlet festival, eller om der også fremover vil blive tale om forskellige festivaler, er slet ikke besluttet endnu.”

– Ligger der et signal i, at I har valgt lederen af dokumentarfestivalen til direktøren for det hele?

”Tine Fischer er den i Danmark, der ved mest om festivaler, og Cph:Dox har formået at blive en af de tre største dokumentarfestivaler i verden. Dox har også gjort film til en aktiv del af samfundet og etableret en slags folkemøder. Den ambition vil vi gerne have bredt ud, så det også gælder Cph Pix.”

– Hvad mener du egentlig med, at festivalerne skal være en aktiv del af samfundet?

”Vores tidligere direktør, Steffen Andersen-Møller, havde en god pointe, da han sagde: ’Kunst bliver først til kultur, når den møder et publikum.’ Festivalerne skal vise film, som publikum ikke kan se andre steder herhjemme, men det skal være film, der burde have et stort publikum. Det skal være noget, som folk til deres store overraskelse bliver glade for at se. Det er et meget godt mantra for en festival.”

– Har Pix ikke være gode nok til det?

”Der ligger ikke en vurdering af Pix i vores beslutning. Det er kun en vurdering af, hvordan vi bedst muligt udnytter de ressourcer, vi har til rådighed. Dox henvender sig til et helt andet marked end Pix. Danmark er i verdenseliten, hvad angår dokumentarfilm, men hvordan kan vi markere landet på fiktionsområdet, hvor vi med få undtagelser ikke er i verdensklasse? Udfordringen er at lave fiktionsfestival, der skiller sig markant ud fra de mange andre festivaler.”

– Er Jacob Neiiendam blev fyret som led i en besparelse, eller har der været intern uenighed?

”Jacob fratræder, fordi han ikke kunne se sig selv i den nye organisation.”

– Kan Buster-festivalen, der særligt henvender sig til skolerne og derfor kører på en noget anden måde, risikere at komme i klemme?

”Buster-programmet er pt. fordelt mellem Dox og Pix, og et stærkt børneprogram vil være højt prioriteret i en fremtidig struktur. Også på det område har Danmark en flot tradition, som festivalerne vil passe på.”

Branchen skal involveres
Erik Stephensen ville gerne være mere konkret, men udviklingsarbejdet er pt. i gang. Først i løbet af nogle måneder ved bestyrelsesformanden, hvordan fremtidens Københavns festival eller festivaler kommer til at tegne sig.

”Ambitionen er at gøre produktionsselskaber, distributører og biografer til en mere aktiv del af fiktionsfestivalen. Hvordan får vi involveret branchen, så festivalen kan tiltrække nogle af de bedste film. Vi skal gøre det til en begivenhed, som hele branchen ser frem til, og ingen i hovedstaden kan overse,” siger Erik Stephensen.

Ekko har forsøgt at få en kommentar fra Jacob Neiiendam, men han holder ferie.

© Filmmagasinet Ekko