Nyhed
06. dec. 2013 | 15:57

Hollywood mangler ligeløn og ligestilling

Foto | Hugo Stenson
Skuespillerinde Evan Rachel Wood protesterede over Hollywoods sexistiske kvindebillede, da en slikkescene blev klippet ud af Charlie Countryman.

Kvinder er en minoritet i Hollywood. De får færre roller, færre replikker, lavere løn og mindre tøj på kroppen, viser ny undersøgelse.

Af Freya Bjørnlund

Lige nu skyder Jennifer Lawrence med bue og pil som action-amazone i de danske biografer med The Hunger Games: Catching Fire. Og til jul byder Disneys Frozen på to prinsesser af en helt ny handlekraftig type, som slet ikke har brug for prinser.

Man kunne forledes til at tro, at girl power er det nye sort i Hollywood. Men kigger man på statistikken, forholder det sig lige omvendt. 

En ny undersøgelse har lavet et omfattende mandtal af kvinder i den amerikanske filmindustri. Og tallene viser, at filmverdenen stadig er en mandeverden. 

Ifølge rapporten fra The New York Film Academy er kvinderne i undertal, både foran og bag kameraet. Desuden får de mindre i løn og har gennemsnitligt mindre tøj på. 

Undersøgelsen omfatter de 500 bedst sælgende film 2007-2012. 

Kun ni procent af instruktørerne på de 250 mest succesfulde film fra sidste år var kvinder. Og den samlede andel af kvindelige producere, manuskriptforfattere, fotografer, klippere og instruktører begrænser sig til atten procent. 

Disse tal har stort set ikke ændret sig siden 1998. 

Enorm forskel på lønseddel
Uligheden ses også blandt skuespillere. 

Kun en tredjedel af roller med egentlig dialog udfyldes af kvinder. Og kun ti procent af filmene i undersøgelsen har en balanceret rolleliste med lige mange mænd og kvinder. Den gennemsnitlige ratio mellem mandlige og kvindelige skuespillere er 2,25 til 1. 

Men hvis filmene har kvindelige bagmænd, er der også flere kvinder på lærredet. En kvindelig instruktør giver 10,6 procent flere kvinderoller, mens en kvindelig manuskriptforfatter giver en stigning på 8,7 procent. 

Men den mest åbenlyse kønsforskel ses på skuespillernes lønseddel. De ti højest betalte mandlige skuespillere tjente samlet 465 dollars i 2012, mens de kvindelige blot tjente 181 millioner dollars. 

Angelina Jolie var den bedst betalte skuespillerinde med 33 millioner dollars. Men det er ingenting sammenlignet med topscorer Robert Downey Jr.’s 75 millioner dollars. 

Oscar-uddeling er en mandeklub
Underrepræsentationen af kvinder bliver særligt tydelig, når der skal uddeles filmpriser. 

Til sidste års Oscar-uddeling var 140 mænd nomineret, sammenlignet med 35 kvinder. Og i kategorierne ”instruktion”, ”fotografering” og ”manuskriptskrivning” var der slet ingen kvinder at finde. Oscar-statuetterne uddeles af Oscar-akademiet, som består af 77 procent mænd. 

En af undersøgelsens bagkvinder, Dr. Martha M. Lauzen, som er forsker på San Diego State University i Californien, er mest overrasket over, at statistikkerne ikke ændrer sig med tiden.

Heller ikke selvom enkelte succesfulde filmkvinder som instruktøren Kathryn Bigelow viser vejen. 

”Som biografgænger kunne man referere til The Hunger Games og tænke, at tingene nok er helt okay. Det er nemt at blive vildledt af nogle få, højt profilerede succeshistorier. Men man bliver nødt til at tælle efter. Og tallene viser, at uligheden ikke ændrer sig,” siger Martha M. Lauzen ifølge The Guardian

Mere nøgne end mænd
Ud over mindre løn må kvinderne i Hollywood også leve med mindre tøj på kroppen. 26 procent af alle skuespillerinder optræder delvist nøgne. Det samme gælder kun for 9 procent af deres mandlige kollegaer.

De letpåklædte filmkvinder er også blevet yngre med årene. Antallet af teenagepiger, som optræder delvist nøgne, er steget med 32,5 procent siden 2007. 

Af de kvinder, som faktisk har tøj på, går cirka en tredjedel ”udfordrende klædt”. 

Sexappel er stadig en uomgængelig del af at være på lærredet i Hollywood. For nylig protesterede den amerikanske skuespillerinde Evan Rachel Wood over, hvordan filmindustrien portrætterer kvinder og deres seksualitet. Hun har intet imod sex på film, men hun er træt af, at det for det meste foregår på mandens præmisser. 

En særligt fugtig scene blev klippet ud af Sundance-hittet Charlie Countryman, som også har Mads Mikkelsen på rollelisten. 

I scenen modtager Woods karakter oralsex af titelkarakteren, der spilles af Shia LaBeouf. Filmen stod til at få en såkaldt NC-17-klassificering, som betyder, at unge under atten ville blive udelukket fra at se den. Hvilket fik filmselskabet til at klippe scenen ud før den amerikanske biografpremiere.

”Det her er et symptom på et samfund, der vil have kvinder til at skamme sig over at nyde sex, især når (gisp) manden ikke også bliver tilfredsstillet!” skrev Evan Rachel Wood på Twitter og fortsatte: 

”Hvis rollerne havde været byttet om, har jeg meget svært ved at forestille mig, at scenen var blevet klippet ud. Eller hvis den kvindelige karakter var blevet voldtaget. Det er på høje tid at blive voksne. Accepter, at kvinder er seksuelle væsner.”

Få, men dygtige
I England har man også lavet ny statistik på filmindustriens kvinder. En undersøgelse fra British Film Institute konkluderer, at kvinderne klarer sig rigtig godt. Men der er bare ikke ret mange af dem. 

Undersøgelsen måler på britiske indiefilm i perioden 2010-2012. Kun elleve procent er instrueret af kvinder, mens seksten procent er skrevet af kvinder.

Til gengæld står kvinderne bag hele 30 procent af de film, som klarede sig allerbedst ved billetlugerne. Den danske instruktør Lone Scherfig tæller med i den positive statik med det britisk producerede kærlighedsdrama One Day. 

Der kommer langsomt flere kvinder til, men direktøren for British Film Institute Amanda Nevill udtrykker frustration over, at ”det overordnede antal af kvinder i manuskriptforfatter- og instruktørroller bliver ved med at være lavt”. 

Samme problem i Danmark
I Danmark er filmindustriens kvinder ikke blevet kortlagt for nylig. Men i 2010 var kun én ud af fem instruktører og manuskriptforfattere kvinder ifølge en optælling lavet af gruppen Women in Film and Tv. 

Politikens analyse af filmstøtten 2008-13 viser ligeledes, at 80 procent af filmstøtten gik til mandlige instruktører, og 76 procent af manuskriptstøtten gik til mandlige manuskriptforfattere.

Tidligere på året lavede Ekko en undersøgelse af skuespillere i danske spillefilm i perioden 2008-12. Rollerne er på ingen måde blevet ligeligt fordelt imellem kønnene. I periodens spillefilm har der været 73 mandlige hovedroller og blot 41 kvindelige hovedroller.

Kommentarer

Gender Inequality in Film

Undersøgelse foretaget af New York Film Academy i perioden 2007-12.

Fordelingen mellem mænd og kvinder i den amerikanske filmbranche er 5:1. 

9 % af instruktørerne på de 250 mest succesfulde film i 2012 var kvinder. 

Mandlige skuespillere tjente samlet 465 mio. dollars i 2012. Kvinder: 181 mio. dollars. 

Fordelingen mellem mandlige og kvindelige roller var 2,25:1. 

10,7 % af filmene havde lige mange mænd og kvinder på rollelisten. 

30,8 % roller med dialog var kvinder. 

26,2 % kvinder var helt eller delvist nøgne, mens 9,4 % mænd var helt eller delvist nøgne.

Se hele rapporten.

© Filmmagasinet Ekko