Interview
13. maj 2017 | 19:57

Traumer er kilden til succes

Foto | Peter Pilegaard
Skuespil-underviseren Ivana Chubbuck (midt) har trænet Hollywood-stjerner som Brad Pitt og Halle Berry. Da hun for nylig holdt masterclass i København, havde hun de danske skuespillere Søren Pilmark og Vibeke Hastrup på scenen.

”Hvis ikke man bruger sin skrøbelighed, er man ikke andet end sårbar,” siger skuespiller-coachen Ivana Chubbuck, som har været i København for at holde en masterclass i skuespilteknik.

Af Peter Pilegaard

Halle Berry, Brad Pitt, Charlize Theron, James Franco, Djimon Hounsou, Elisabeth Shue, Jared Leto ... listen fortsætter med en glitrende uendelighed af de allerstørste navne fra Hollywood.

Fællesnævneren for de feterede og dygtige kunstnere er deres skuespiller-coach: Ivana Chubbuck.

Den 64-årige drama-pædagog er blevet berømt og berygtet for sit arbejde med nogle af verdens bedste skuespillere, som jævnligt takker hende for deres glorværdige karriere.

Ivana Chubbuck har tilsyneladende fundet det værktøj, som er nøglen til ethvert menneskes succes: traumer. Den amerikanske guru gav i april måned en masterclass i København.

Hvis man deltager i en masterclass med Ivana Chubbuck – som overtegnede selv tidligere har gjort – skal man dog indstille sig på to ting: at grave dybt efter sine egne dårligdomme og derefter bruge dem konstruktivt – foran alle andre.

”Jeg skaber en evne hos den enkelte til at bruge sin usikkerhed – angst, frygt, traumer – som brændstof til at overvinde sig selv,” forklarer Ivana Chubbuck.

Brændstof for fremdrift
At arbejde med sine traumer vil sige, at skuespilleren hjælpes til at fremelske personlige, dystre oplevelser som overgreb eller andre personlighedshæmmende episoder fra sit liv. Derefter skal man indarbejde det i selve karakterarbejdet i den udvalgte scene.

Det skaber selvsagt en skrøbelighed hos aktørerne.

”Hvis ikke man bruger sin skrøbelighed som et middel til at nå sit mål, er man ikke andet end sårbar. Og så kommer tingene til at gøre ondt, når noget er skidt. Men hvis man bruger det faktum, at man er skrøbelig, til at komme videre, så opnår man at bruge skrøbeligheden som et middel til at opnå en styrke,” siger Ivana Chubbuck og understreger, at arbejdet ikke handler om følelser.

”Det handler om at gøre det muligt for den enkelte at benytte sig af sine traumer og gøre dem til brændstof for sin egen fremdrift som menneske. En metode, der skaber ’en vinder’.”

Akut krisehjælp
Ivana Chubbucks masterclass på Refshaleøen i København havde i alt 137 tilmeldte. De 120 af dem var observatører, det vil sige branchefolk, der havde købt sig en plads i salen for at overvære det arbejde, som Ivana Chubbuck udøver sammen med de sytten skuespillere på scenen.

Disse skuespillere er særligt udvalgt af Chubbuck selv blandt de ansøgte pladser, og de scener, der arbejdes med, er ligeledes udvalgt specifikt til hver enkelt spiller.

Det kan godt være både nervepirrende, grænseoverskridende og smukt at bevidne et menneskes arbejde med sig selv.

På scenen i en Chubbuck’sk masterclass kan det se ud, som om Ivana Chubbuck opererer uden bedøvelse, mens skuespilleren foran hende (og publikum) får æren af at føre kniven helt ind i sig selv – og videre ned i underbevidsthedens skattekammer.

”Jeg giver den enkelte muligheden for at ændre sig selv gennem det, man foretager sig i sit arbejde. For at nå sine styrker, må man kende sine svagheder. Og man er nødt til at udforske begge sider,” understreger Ivana Chubbuck.

Omfavn din skam
At gøre en masterclass til et udstillingsvindue for andre menneskers meget personlige arbejde med sig selv, rejser flere spørgsmål.

For det er de mørkeste hemmeligheder hos den enkelte på scenen, som bliver gjort synlige i arbejdet foran et publikum – afsløringer, der normalt er forbeholdt Ivana Chubbuck.

”Mit arbejde handler om at ændre verden gennem kunsten. Det handler om at give den enkelte en mulighed for at ændre sine omstændigheder. Det handler om at frigøre sig selv fra den offerrolle, som man befinder sig i. Derigennem finder man en selvskabt styrke – en slags bemyndigelse – til at ændre sig selv gennem arbejdet,” fortæller skuespil-coachen.

”Jeg lever, som jeg foreskriver. Og jeg ønsker, at folk skal favne deres skam og bruge den. Jeg er så uperfekt, som man overhovedet kan være. Og når jeg selv konstant forsøger at lære af mig selv i det arbejdsrum, jeg skaber, så hjælper det også dem, jeg arbejder med, til at føle, at de ikke står alene.”

De tolv trin
Arbejdsmetoden har Ivana Chubbuck nedskrevet i bogen The Power of the Actor, som er solgt i millioner af eksemplarer og blevet oversat til tyve forskellige sprog – senest kinesisk og portugisisk.

The Power of the Actor er en selvhjælpsbog, der giver læseren værktøjerne til at tage fat i sine svagheder og bruge dem konstruktivt i sit arbejde.

Dermed er man selv aktivt medvirkende til en positiv ændring af ens egen verden. Arbejdet består af tolv trin, hvor det sidste handler om at give slip på alle de foregående trin, man har opbygget for sig selv.

Det opbyggende arbejde består blandt andet i at etablere et overordnet mål – det sted, hvor ens rolle skal ende i løbet af fortællingen. Men målet handler lige så meget om den enkeltes endelige mål i livet som menneske, da det netop er koblingen mellem mennesket og kunstneren, der er på spil i Ivana Chubbucks metode.

Som Vikings-stjernen Alexander Ludwig, der også er til stede på masterclass’en i København, formulerer det:

”Jeg vil have min egen familie og være en god far. Jeg vil opgive alt i verden – selv skuespillet – for at opnå det.”

Undskyldende folkefærd
Den 24-årige, canadiske skuespiller har efter at have arbejdet med den amerikanske coach opdaget en af sine største svagheder. Den er nu ifølge Alexander Ludwig vendt til en fordel, ikke bare som skuespiller, men også som menneske.

”Jeg er canadier, og det er jeg stolt af. Vi er et folkefærd, der er meget flink og undskyldende, hvilket ikke er en dårlig kvalitet. Men på filmoptagelser påvirkede det mig negativt, da det forhindrede mig i at yde mit optimale i den scene, jeg stod i,” fortæller Alexander Ludwig.

Han følte, at hans dna gjorde, at han gik hen og blev en undskyldning for sig selv som skuespiller.

”’Stop med at være så pisse flink! Pul den scene!’ sagde Ivana til mig. Så jeg tog kampen op med min egen svaghed. Jeg brugte den konstruktivt, så jeg fik den bemyndigelse, der kræves for at kunne ændre det selvudslettende mønster.”

Lindhardts traumer
”Det her arbejde er da sindssygt skrøbeligt,” lyder det pludselig.

Det er den danske skuespiller Thure Lindhardt, der taler. Han er også at finde på masterclass’en i København. Han har i mange år arbejdet med Ivana Chubbuck.

”Jeg havde i starten en enorm modstand til det hele. Det var en provokerende følelse første gang, jeg var på vej til Ivana Chubbuck Studios i Hollywood. Følelsen mindede mig om dengang, jeg forsøgte at holde op med at ryge. ’Det er sgu da interessant,’ tænkte jeg,” siger Thure Lindhardt.

Mødet med Chubbuck i 2008 blev en åbenbaring for den danske skuespiller.

”’Skyd dine traumer, Thure,’ sagde hun. Skyd ham, der mobbede dig i skolen. Og ham, der drillede dig på lejrturen,” husker Thure Lindhardt om arbejdet med rollen som kaptajn i den amerikanske flåde i Kill Command (2016).

”Jeg havde svært ved at spille troværdigt i den rolle. Ivana bad mig tænke, at de enkelte monstre i filmen var mine egne traumer fra barndommen. Det blev nøglen for mig, og der åbnede sig en helt ny verden.”

Massivt eftermæle
De overordnede mål i livet ændrer sig med alderen, fortæller Ivana Chubbucks. Ligesom Alexander Ludwig var hendes mål engang at få en mand.

Det fik hun. Så var målet at få et barn. Det fik hun. Så var det at få en karriere. Det fik hun. Men man kan altid sætte nye mål.

”Jeg er 64 år, og døden kan indtræffe hvert eneste øjeblik. Mange af mine venner dør omkring mig. Mit mål i livet nu er at få skabt et massivt eftermæle,” siger Ivana Chubbuck.

”Målet er at få verden til at se bemyndigelsen skinne igennem på tv-skærmen eller filmlærredet hos de skuespillere, jeg underviser. At gøre verden til et bedre sted – bemyndigelse gennem kunsten. Når alt kommer til alt, så handler mit arbejde om at leve livet på bedst mulig måde.”

Ivana Chubbuck

Født 1953 i Detroit, USA.

Skuespiltræner kendt for sit samarbejde med blandt andre Brad Pitt og Halle Berry.

Har en skuespilskole i Los Angeles.

Har skrevet bestselleren The Power of the Actor

Thure Lindhardt

Født 1974 i København.

Uddannet skuespiller fra Odense Teater i 1998.

Slog igennem i danske film som Nordkraft og Flammen & Citronen.

Medvirker også i amerikanske film som Into the Wild og Engle & dæmoner.

Alexander Ludwig

Født 1992 i Vancouver, Canada.

Skuespiller, sanger og model.

Især kendt for sin hovedrolle i tv-serien Vikings.

Medvirker også i film som The Hunger Games og Lone Survivor.

© Filmmagasinet Ekko