Nyhed
15. dec. 2016 | 16:20 - Opdateret 16. dec. 2016 | 15:02

Jóhannsson diskvalificeret til Oscar

Foto | Jan Thijs
I Arrival spiller Amy Adams en sprogprofessor, som forsøger at kommunikere med aliens.

Oscar-komitéen har besluttet, at Jóhann Jóhannssons musik til Arrival ikke er original nok til at blive Oscar-nomineret.

Af Lauge Hendriksen

Med en blanding af elektronisk og klassisk musik har islandske Jóhann Jóhannsson i løbet af de seneste år etableret sig som en af de store filmkomponister i Hollywood.

Mange havde forventet, at det var en formsag for Jóhann Jóhannsson at blive nomineret til en Oscar for tredje år i træk med musikken til Denis Villeneuves sci-fi-drama Arrival.

Det kommer dog ikke til at ske.

Ifølge branchebladet Variety lever Jóhannssons musik nemlig ikke op til Oscar-kravene og er derfor blevet diskvalificeret.

Arrival er ikke alene
Begrundelsen fra Oscar-akademiet er, at filmens soundtrack indeholder brug af for meget eksisterende musik. Derfor har akademiet besluttet, at de ikke kan tage Jóhannssons originale bidrag i betragtning.

En kilde udtaler til Variety, at den originale musik skal være mindst 86 procent af filmens samlede soundtrack for, at den kan blive nomineret. Og det er tilsyneladende ikke tilfældet med musikken til Arrival.

Jóhannsson gør blandt andet brug af Max Richters On the Nature of Daylight.

Vi har været i kontakt med Jóhannsson, men han føler ikke anledning til at kritisere Oscar-akademiet.

”At have været nomineret til en Oscar to gange i træk er en fantastisk ære, og det er jeg meget taknemlig for. Men arbejdet er det vigtigste for mig, og nu koncentrerer jeg mig om at skrive musik til Denis Villeneuve nye film, Blade Runner 2049,” siger Jóhann Jóhannsson.

Det er ikke kun Arrival, som er blevet diskvalificeret og må se langt efter den eftertragtede Oscar-statuette. Både Kenneth Lonergans Manchester by the Sea og Martin Scorseses Silence får heller ikke mulighed for at blive nomineret til årets bedste originale musik.

Oscar-forbandelsen
I 2015 vandt Jóhann Jóhannsson en Golden Globe for bedste originale musik for Teorien om alting, og mange anså ham for favorit til at hæve Oscar statuetten samme år. Prisen gik i stedet til Alexandre Desplat for musikken til The Grand Budapest Hotel.

Året efter var Jóhannsson igen nomineret til en Oscar. Denne gang for det intense og spændingsmættede score til Sicario. Det år var der dog ingen tvivl om, at Ennio Morricone efter 60 år som aktiv filmkomponist endelig skulle have en Oscar, nemlig for musikken til Quentin Tarantinos The Hateful Eight

Jóhann Jóhannsson kan nu håbe på at blive nomineret næste år, hvor han endnu en gang arbejder sammen med Denis Villeneuve på den længe ventede efterfølger til Blade Runner.

Jóhann Jóhannsson: Om musikken til Arrival.

Jóhann Jóhannsson

Født 1969 i Reykjavik, Island.

Læste sprog og litteratur på universitetet.

Bestræber sig på at blande elektroniske og akustiske lyde sømløst i sin musik.

Har udgivet ni soloalbum siden debuten Englabörn i 2002.

Oscar-nomineret for musikken til Teorien om alting og Sicario.

Udvalgte spillefilm

Arrival
2016

I blodet
2016

Sicario
2015

Teorien om alting
2014

I’m Here
2014

Prisoners
2013

For Ellen
2012

© Filmmagasinet Ekko