Nyhed
27. mar. 2018 | 11:46

Kærestebreve til dansk film

Foto | Stupid Studios
Julie Christiansen vandt for nylig en Bodil for sin rolle i Avaz-brødrenes Mens vi lever, men skuespilleren har også taget sig tid til at læse kærestebreve til dansk film op i en kampagne.

Kendte skuespillere læser publikums tanker om dansk film op i en kampagne, der skal motivere politikerne til de kommende medieforhandlinger.

Af Nicki Bruun

”Kære dansk film. Tak, fordi du fortæller historier fra og om mit land. Når jeg ser dig, ser jeg mig selv og mindes om, at jeg findes – og at vi findes. Jeg håber, du holder ud, min gamle ven. Fremtiden er fuld af små historier, som mangler at blive fortalt.”

Sådan lyder et af de kærestebreve til dansk film, som danskerne det seneste stykke tid har lagt op på hjemmesiden kærestebreve.dk.

Det er en kampagne søsat af Producentforeningen med det formål at guide politikerne i forhandlingerne om medieforliget 2018, der er afgørende for dansk films fremtid.

Mens brevenes afsendere er ganske almindelige danskere, bliver de læst op af nogle af de mennesker, som vi ser på det store lærred og tv-skærmen.

Amanda Collin, Søren Malling og Julie Christiansen, der for nylig vandt en Bodil for henholdsvis En frygtelig kvinde, Den bedste mand og Mens vi lever, udgør halvdelen af deltagerne. De resterende er Bodil Jørgensen, Nikolaj Kopernikus og Rasmus Bjerg, der er aktuel som musikeren John Mogensen i Så længe jeg lever.

”Jeg kunne selv have skrevet et af de her kærestebreve, for dansk film er min store kærlighed, og det er vigtigt, at vi holder liv i den,” siger Julie Christiansen, der er kendt for Ekko Shortlist-vinderen Et lift og sidste år brød igennem i Avaz-brødrenes debutfilm Mens vi lever.

”Dansk film er truet af amerikanske streamingtjenester, så der er grund til at kæmpe for, at vi også i fremtiden fortæller danske historier.”

Ærligt og kærligt
Producentforeningen har fået reklamebureauet Stupid Studios til at udforme kampagnen. Bureauet har så fået Gallup til at spørge 1000 mennesker om deres forhold til dansk film.

Undersøgelsen viser, at dansk film er et vigtigt knudepunkt i danskernes kulturliv, og at dansk film har en samlingskraft på tværs af alder, køn og generationer. På baggrund af den kvantitative undersøgelse har Stupid Studios bedt danskerne om at formulere, hvad de tænker.

”Som titlen Kærestebreve til dansk film antyder, ønsker vi at få så mange danskere som muligt til at sætte ord på deres (k)ærlige følelser for dansk film,” siger Lars Grarup, der er partner i Stupid Studios.

”Kampagnen har et dobbelt formål. Dels ønsker vi at få indblik i danskernes holdninger til de film, vi skaber herhjemme. Dels ønsker vi at motivere politikerne til at prioritere dansk films fremtid i udformningen af det kommende medieforlig.”

Breve tikket ind
Mange forskellige parter byder i disse dage ind med forslag til et nyt medieforlig.

Senest kom regeringen og Dansk Folkeparti med et udspil, hvor Danmarks Radio skal beskæres med tyve procent. Det har mødt kritik fra flere steder, og også filmkampagnen har fået danskerne til at bruge deres stemme.

”Mange var skeptiske over, om folk gad skrive de her kærestebreve, men de er tikket ind og er meget rørende. Det viser, at dansk film betyder meget for folk,” fortæller Lars Grarup om kampagnen, der kører på hjemmesiden, sociale medier og biografer rundt omkring i landet indtil 1. maj.

”Idéen er, at de bedste af de her breve skal leveres til politikerne, som skal træffe beslutninger om rammen for dansk spillefilm. Derfor skal de have syn for sagn om, hvad danskerne mener om dansk film.”

Man kan selv se de mange videoer på hjemmesiden kærestebreve.dk, og det er stadig muligt at bidrage til kampagnen med et kærestebrev.

Julie Christiansen: Kærestebreve til dansk film

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko