Shortlist Awards 2016
30. nov. 2016 | 15:28

Shortlist-vinder: Kameraet er mit hjerte

Foto | Troels Rasmus Jensen
Catherine Pattinama Coleman måtte sammen med holdet bag Sorte måne drage til Bornholm for at filme de flotte landskaber, som manuskriptet krævede.

Catherine Pattinama Coleman vandt for bedste fotografering ved Ekko Shortlist Awards 2016 med sit middelaldermørke i Sorte måne. Nu begynder hun at banke på døren til spillefilmland.

Af Morten Scriver Andersen / Ekko #73

”Læg mærke til detaljerne.”

Sådan sagde Catherine Pattinama Colemans bedstemor, da hun som fireårig forærede sit barnebarn en sølvkæde med et forstørrelsesglas.

Det har hun ikke glemt.

Sansen for detaljen har hun forfinet lige siden, og i 2015 vakte hun opsigt med sin fejende flotte fotografering af Sorte måne, som var en mindre åbenbaring blandt mange års afgangsfilm fra Den Danske Filmskole.

Ikke mindst takket være Colemans suggestive billedside indskrev Ekkos chefredaktør Claus Christensen den i landets fineste selskab sammen med tidligere dimittender som Thomas Vinterberg, Lars von Trier og Peter Schønau Fog. Nu har filmen også sikret hende en pris til Ekko Shortlist Awards 2016, hvor hun vandt i kategorien bedste fotografering.

Sorte måne er instrueret af den faste samarbejdspartner Kasper Skovsbøl. Den handler om en smuk kvinde, der udsættes for en sand heksejagt i et middelalderligt landsbysamfund.

En daglig kamp
Filmen er storstilet, nærmest operaagtig, men med Catherine Pattinama Colemans sikre hånd bliver det aldrig selvsmagende.

Med sort-hvide billeder fremmaner hun et særligt dystert og intenst drama, der har øje for karaktererne. Tyngede mennesker indhylles på skift i skyggerne af Colemans minimalistiske billedkompositioner, hvor hun maler med lys og mørke.

”Når jeg tager et kamera op, føler jeg, at jeg går rundt med mit hjerte i hånden. Jeg skal passe på det og passe på, hvad jeg giver videre. Men selv om man har sine følelser dybt nede i det, skal man også lægge sit ego væk. Det handler om ikke at spille med fotografmusklerne,” fortæller Catherine Pattinama Coleman, der er født i Indonesien, men opvokset på Frederiksberg.

Kønsdiskriminationen i Sorte måne ligger hende på sinde. Hun mener, at problemet trives i fuldt flor i filmverdenen, hvor særligt fotograffaget stort set er blottet for kvindeligt islæt.

”Det er en kamp, jeg tager hver dag. Det handler ikke kun om mit eget fag, men også om verdenssituationen. Jeg brænder meget for, at der skal være ligestilling.”

Intuitiv og vild
Catherine Pattinama Coleman er kræsen med de projekter, hun kaster sig over. Hun gider ikke bestillingsarbejde, og derfor samarbejder hun ofte med den samme instruktør, sjælevennen Kasper Skovsbøl.

Med ham har hun en fælles vision om at fortælle om outsiderne. Om dem, der falder uden for normalen. Det kender hun nemlig alt til fra sin opvækst i det ”pæne, hvide og småracistiske” Frederiksberg, hvor det ikke altid var nemt at være indonesisk immigrant med en enlig mor og fire søskende.

Ifølge Kasper Skovsbøl er Catherine Pattinama Coleman intuitiv og vild, når optagelserne går i gang på settet.

”Punket er næsten for poppet et ord. Hun er vild og meget insisterende. Hun tør gå helt tæt på et ansigt med sit kamera, hvis det er det, man skal for historien.”

Fremtidens filmlinse
Catherine Pattinama Coleman er gennem hele sine ungdom kommet fast i Ungdomshuset og på spillestedet Mayhem i Nordvest, som danner rammerne for den københavnske punkscene.

Her har hun det, hun kalder sin udvidede familie. Coleman laver musikvideoer, blandt andet Ecstasy og Forever for punkbandet Iceage, hvor hendes særlige leg med lys og skygge igen træder frem.

Morten Bruus, der har undervist den unge fotograf på Filmskolen, bemærkede det lysende talent fra første møde i 2013.

”Catherine har et øje, der registrerer tingene utroligt godt, og så har hun en evne til at forstå andre mennesker og leve sig ind i deres verden. Det er noget, man kan se med det samme,” forklarer han.

Noget tyder på, at vi skal vænne os til at se film gennem Catherine Pattinama Colemans linse i fremtiden.

Hun er med på tre ud af fem projekter, der har modtaget 500.000 kroner fra New Danish Screens nye støtteordning for lavbudgetfilm. Det ene er med Kasper Skovsbøl som instruktør og handler om Christian IV’s sidste hestevognstur fra Hillerød til København inden sin død. Historien skal fortælles delvist i sort-hvid og foregår udelukkende i vognen.

Den kalder helt åbenlyst på en fotograf med netop den fornemmelse for detaljen, som Catherine Pattinama Coleman besidder.

Trailer: Sorte måne

Catherine Pattinama Coleman

Født 1989 i Indonesien.

Kom til Danmark i 1998 med sin mor og fire søskende og opvokset på Frederiksberg.

Uddannet fotograf fra Den Danske Filmskole i 2015.

Afsluttede med afgangsfilmene Sorte måne og Os der valgte mælkevejen.

Arbejder på tre spillefilm: Kasper Skovsbøls Christian IV, Malene Chois Skoven og Josefine Kirkeskovs Lifeboat.

Vandt prisen for bedste fotografering for Sorte måne ved Ekko Shortlist Awards 2016.

© Filmmagasinet Ekko