Cannes 2018
08. maj 2018 | 10:26

Førende anmeldere uddeler stjerner for Ekko

Foto | Festival de Cannes
Årets Cannes-plakat er med et billede fra Jean-Luc Godards Pierrot le Fou fra 1965. Den franske nybølge-legende deltager i år i festivalens hovedkonkurrence for ottende gang.

Under Cannes-festivalen er topkritikere fra Los Angeles Times og branchebladet Screen med i Ekkos internationale stjernebarometer, der dagligt bedømmer hovedkonkurrencens film.

Af Nicki Bruun

Hele 21 film bliver vist i hovedkonkurrencen på årets Cannes-festival, men hvor gode er de egentlig?

Det giver Ekkos stjernebarometer et hurtigt og klart overblik over.

Vi har vanen tro samlet et internationalt panel med ni anerkendte anmeldere – samme antal som i festivalens jury, der skal uddele Guldpalmen – til at vurdere samtlige film.

Filmene tæller Spike Lees BlackKklansman og Ida-instruktør Pawel Pawlikowskis Cold War.

Efterhånden som filmene får verdenspremiere, vil anmelderne hver især bedømme dem på en skala fra 1 til 4 stjerner. Stjernebarometret, der opdateres hver dag, udregner et karaktergennemsnit, så man kan få en idé om filmenes indbyrdes styrkeforhold.

Amerikansk invasion
Der er i år kun to amerikanske film i Cannes-festivalens hovedkonkurrence, som foruden Spike Lee har budt velkommen til Robert David Mitchell med Under the Silver Lake.

Til gengæld har vi åbnet for en mindre amerikansk invasion i stjernebarometeret, hvor nogle prominente navne debuterer.

Justin Chang fra Los Angeles Times afløser sin ven og kollega Stephanie Zacharek, der var i panelet sidste år, men i år kun følger festivalen i den første uge.

Et andet nyt navn er topkritikeren Amy Taubin fra Ekkos amerikanske pendant, magasinet Film Comment. Hun får selskab af landskvinden Alissa Wilkinson, der skriver for internetmediet Vox, men som også stiller op for Ekko i Cannes.

Fra Norge til Indien
De resterende seks mænd og kvinder i panelet er veteraner fra tidligere års stjernebarometre.

Ekkos faste anmelder Lee Marshall, der dækker Cannes-festivalen for Screen International, byder igen ind med sine skarpe kritikerøjne. England er også repræsenteret af Damon Wise, der har været paneldeltager i en årrække, men på årets festival er udsendt af Radio Times fra London.

Franske Ariane Allard fra tidsskriftet Positif og indiske Pragya Mishra fra avisen Dainik Prabhat Kiran giver henholdsvis hjemlandets og den asiatiske verdensdels blik på kampen om Guldpalmen. Sidste år gættede Ariane Allard, at Ruben Östlunds The Square ville vinde festivalens hovedpris.

Norden er repræsenteret ved norske Kjetil Lismoen fra avisen Aftenposten, ligesom Ekkos chefredaktør Claus Christensen foruden sine skriverier her på siden også vil give stjerner til filmene.

Hvem er favoritter?
Årets Cannes-festival starter i aften den 8. maj, hvor Asghar Farhadis Todos lo saben med Penélope Cruz og Javier Bardem åbner hovedkonkurrencen.

Efter halvanden uges tid kulminerer det hele den 19. maj, når en jury med Cate Blanchett i spidsen uddeler Guldpalmen og festivalens andre priser. I et år, hvor der er en lang række nye navne i hovedkonkurrencen, er der ikke nogen åbenlys forhåndsfavorit. Men et par film skiller sig ud som nogle, man kan have forventninger til.

Tyrkiske Nuri Bilge Ceylan vandt i 2014 Guldpalmen for Vintersøvn. I år vender han tilbage med The Wild Pear Tree, der bliver vist som sidste film i hovedkonkurrencen og nok vil blive holdt særligt øje med.

Der er også god grund til at holde øjnene på sydkoreanske Lee Chang-Dong, der senest var i hovedkonkurrencen i 2010 med den fremragende Poetry, som vandt manuskriptprisen i Cannes. Nu kommer han med det mystiske kærlighedsdrama Burning, som bygger på en novelle af den japanske forfatter Haruki Murakami.

Der går også rygter om, at franske Eva Hussons Les filles du soleil skulle være en stærk krigsfilm om kvindelige, kurdiske frihedskæmpere. Filmen er fotograferet af danske Mattias Troelstrup.

Se resten af hovedkonkurrencens titler i Ekkos stjernebarometer.

Trailer: Todos lo saben

© Filmmagasinet Ekko