Nyhed
12. dec. 2010 | 16:29

Klovn-instruktør: ”Vi havde ingenting”

Instruktør Mikkel Nørgaard fortæller om, hvor tæt Klovn-filmen var på at kuldsejle.
Af Mikkel Kofod

Egentlig skulle det være slut med Klovn efter fjerde sæson.

Det havde instruktør Mikkel Nørgaard aftalt med seriens to skabere og hovedrolleindehavere, Casper Christensen og Frank Hvam. Og der skulle slet ikke laves en film. Det var de også blevet enige om. Over flere omgange.

Men trioens helt klare aftale mundede alligevel ud i sæson nummer fem og seks, og på torsdag den 16. december har Klovn – The Movie premiere.

”Vi indså, at karaktererne stadig interesserede os. Vi ville have mere ud af dem. Og så havde vi altså mægtig lyst til at sende Casper og Frank på kanotur,” fortæller instruktør Mikkel Nørgaard.

Med Klovn – The Movie tager Mikkel Nørgaard et dobbelt spring. Ikke alene omdanner han en tv-serie til en biograffilm, det er også hans første spillefilm som instruktør.

Manuskript uden replikker

”Folk har spurgt så meget, om jeg var nervøs ved at lave min første spillefilm, at jeg til sidst bad dem holde kæft.”

”Det eneste, jeg fokuserede på, da vi lavede filmen, var at fortælle historien. Jeg har instrueret 55 Klovn -afsnit, som hver varer 25 minutter, jeg har lavet Anna Pihl på 45 minutter og Borgen på en time. Det her er bare et nyt format, der varer halvanden time.”

Men det var alligevel udfordrende at lave en hel spillefilm uden et traditionelt manuskript. Klovn benytter sig nemlig kun af en såkaldt storyline, det vil sige et manuskript uden replikker. Skuespillerne improviserer replikkerne frem undervejs.

”Der var min opgave at sørge for, at vi holdt os til historien. Og det er svært at fortælle en historie på halvanden time, som normalt kræver et manuskript på 100 sider, når man kun har en storyline på 25 sider. Vi lavede tit mange takes på otte minutter, selvom scenen kun skulle være et minut.”

”For at give plads til de sjove scener, der er kernen i Klovn , har vi gjort historien enkel.”

Danskere vil gerne udstilles
Efter at have lavet femten sitcom-afsnit af Langt fra Las Vegas ville Casper Christensen, Frank Hvam og Mikkel Nørgaard udforske det komiske potentiale i de pinlige og tabuiserede hverdagssituationer.
 
Som afsnittet, hvor Frank er til møde med sin sorte bankrådgiver og beder om at få en anden (læs: hvid) rådgiver til at vurdere sagen.

”Replikkerne er ikke i sig selv sjove, men situationen spiller på vores latente racisme. Det sjove opstår, når man tager de pinlige situationer alvorligt og ikke punkterer dem med jokes.”

”Men det er vigtigt, at vi udstiller Frank og ikke den sorte bankrådgiver. Frank skal udstilles, fordi han behandler folk dårligt. Jeg tror, vi danskere godt kan lide at se folk udstille sig selv og ikke være for selvhøjtidelige.”

Klipperegler og kejtethed
Da første sæson af Klovn løb over skærmen i 2005 på TV 2 Zulu, blev serien beskyldt for at ligne den amerikanske serie Curb Your Enthusiasm for meget.

Men man behøver ikke se ud over Danmarks grænser for at finde den største inspirationskilde for Mikkel Nørgaard.

”Jeg har aldrig været særlig glad for Curb Your Enthusiasm . For mig at se er den bare en traditionel sitcom.”

Riget har til gengæld været en stor inspirationskilde. Trier var den første, der arbejdede med den diskontinuerlige klipning, som hopper frem og tilbage mellem karaktererne uden at skele til de vedtagne klipperegler.”

”Dermed bliver timingen i komikken så tilpas off , at det skaber en usikkerhed, en kejtethed i situationerne, der passer perfekt til komikken i Klovn og især Frank-figuren.”

Sammenbrud lurer
Om Klovn – The Movie bliver en succes, må tiden vise. Men det var længe et spørgsmål, om filmen overhovedet ville blive til noget.

Da Mikkel Nørgaard tog til Malaga for at skrive historien sammen med Casper Christensen og Frank Hvam, havde han ingen anelse om, hvilken udfordring de stod overfor.
 
”Det er første gang i alle de år, vi har arbejdet sammen, at vi har haft problemer. Vi knoklede i tre dage, men kom ingen vegne. Uanset hvad vi fandt på, var det ikke godt nok. Vi havde ingenting, og til sidst var vi ved at lægge filmen ned.”

Hobitten på Gudenåen
”Vi var jo vant til at arbejde simultant på ti historier, som udgør en sæson. Men her havde vi kun én fucking historie, ét skud i bøssen. Til sidst sad vi og grinede af os selv, fordi vi var kørt så meget fast.”

Gennembruddet kom på vejen hjem, da de blev enige om at holde fast i deres oprindelige motivation for at lave filmen. Frank skulle udvikle sig. Og det skulle ske på en kanotur med Casper.

”Frank har ikke udviklet sig overhovedet igennem 60 afsnit, så han udvikler sig ikke eksplosivt i filmen. Men han er dog en lille, bitte smule mindre egoistisk, da han kommer hjem fra tur på Gudenåen. Så vi har lavet Hobitten – ud og hjem igen,” griner Nørgaard.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko