Interview
01. feb. 2015 | 14:52

Kønspolitik i varulveklæder

Foto | Tor Fruergaard
”Man regnes potentielt for farlig, fordi man er en mand,” siger Tor Fruergaard om sin Robert-nominerede Vokseværk, hvor hovedpersonen forvandles til en varulv lige før udløsningsøjeblikket.

Makkerparret bag Shortlist-hittet Venus kan i aften vinde en Robert med Vokseværk, der sparker til kønsdebatten med humor og horror.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Aften dyster Shortlist-yndlingen Tor Fruergaard om en Robert ved den danske filmbranches egen prisfest. Fruergaard er nomineret for bedste kortfilm med coming-of-age-gyseren Vokseværk – en tegnefilm, der intelligent fører kønspolitik i varulveklæder.

Hans forrige film Venus – om et kærestepar, der forsøger at kickstarte forholdet med et besøg i en swingerklub – har storhittet på Ekko Shortlist, hvor den pt. indtager andenpladsen som den all time mest populære.

”Man er jo nærmest voldtægtsmand”
Vokseværk handler om drengen Fabian, hvis gryende seksualitet hæmmes af, at han forvandles til en varulv, før han får udløsning.

Fabian er under sin dyrlægemors tøffel, og kastrationsangsten er stærkt håndgribelig. Da nabopigen tager sin hund med på klinikken, får den kappet kuglerne før hun kan nå at protestere.

Bagefter tipper moren dem i skraldespanden, og da de lander oven på det pornoblad, hun kort forinden tvang sin søn til at smide ud, er symbolikken svær at tage fejl af.

Den seksualforskrækkede dreng i kvindernes vold er en kønspolitisk pointe fra instruktørens side.

”Mænd er jo nærmest både pædofile og voldtægtsmænd, inden de har gjort noget. Man er potentielt farlig, fordi man er en mand,” siger Tor Fruergaard til Ekko.

”Svenskerne tager jo sindssygt meget fat om det, men på sådan en meget politisk korrekt måde. Her skal Piger have lov til at have bukser på, og drengene skal have lov til at gå i kjole. Jeg synes det er noget helt andet med de negative forventninger, vi har til kønnene. At man nærmest går og regner med, at mænd overfalder kvinder.”

Kynikeren og den følsomme
Vokseværk
er skrevet af Fruergaards faste forfatter, den Super16-uddannede Sissel Dalsgaard Thomsen. De har suppleret hinanden siden 2007.

”Jeg har nogle gange en tendens til at være sådan lidt snappy, lidt grov og lidt kynisk,” indrømmer Sissel Dalsgaard Thomsen og fortsætter:

”Tor har en meget fin følsomhed og poesi, som komplimenterer min stemme rigtig godt. Det giver historierne et ekstra lag. På den måde leverer vi ligesom noget forskelligt.”

Fruergaard er mere ligetil i sin ros: ”Sissel ved, hvordan det skal skrives, så jeg synes det er fedt.”

Indtil videre har de lavet fire film sammen: dukke-genrepastichen ZombieWestern, en hemmeligholdt midtvejsfilm fra Filmskolen, swingerkomedien Venus og nu altså Vokseværk.

Drømmer om ambitiøs spillefilm
Tor Fruergaard har indtil videre skiftet animationsstil for hver film: Zombiewestern bruger dukker, Venus bruger modellervoks, og Vokseværk er skabt med computerassisterede papirklip.

”Det fælles for dem alle er, at ingen af dem er lavet 100 procent inde i computeren,” forklarer han. ”Der er altid et eller andet, der skal bygges – noget udenfor, noget stoflighed, som man ikke får i 3D-figurer. Det må gerne være svært at se, hvor vi har brugt computeren,” forklarer Tor Fruergaard.

Et andet fællestræk er filmenes manglende børnevenlighed. Det er en lidt fortærsket pointe, at animation ikke kun er for børn, men alligevel har det ikke vundet genklang hos branchens pengemænd.

”Enten skal du lave noget meget billigt, eller også skal du være kommerciel. Det er svært at finansiere noget, der ligger midt imellem. Især til et dansk publikum,” siger Fruergaard.

”Men jeg drømmer da om, at man engang laver en ambitiøs animationsfilm i Danmark, der har et personligt udtryk og er mere internationalt målrettet.”

Er det så dig, der skal stå for den?

”Det gad jeg da godt! Jeg melder mig allerforrest i køen.”

Hård konkurrence
Venus
var nomineret til fire Shortlist Awards i efteråret, men makkerparret måtte gå tomhændede hjem.

I aften truer Anders Walters Oscar-vinder Helium (udgivet med Ekko-booklet) i samme kategori, og Fruergaard har storsindet parat:

”Uanset hvad er det jo bare en kæmpe anerkendelse, at andre i den danske filmbranche synes, vores film er god nok til at blive nomineret. Det er allerede et skulderklap, ikke?"

Hvad fremtiden bringer er stadig på tys-tys-stadiet for hans vedkommende – ”men det bliver helt sikkert noget med parforhold og kønsproblemstillinger”, som Tor Fruergaard udtrykker det.

Sissel Dalsgaard Thomsen skriver på to tv-serier, den ene med gys og den anden med sex. Sidstnævnte er en videreudvikling af Venus’ koncept og handler om parforhold i swinger-kulturen.

Kommentarer

Tor Fruergaard

Født 1980 i Aarhus.

Gik på Den Fri Ungdomsuddannelse 1997-99. Arbejder derefter som illustrator, animator og instruktør.

Laver animationsfilmen ZombieWestern i 2005.

Dimitterer fra Den Danske Filmskoles animationslinje i 2010 med Venus.

Venus bliver et stort hit på Ekko Shortlist, hvor den pt. er den næstmest populære film af samtlige film på listen.

Gift med kunsthistoriker og -fotograf Sara Lubich.

Filmografi

Vokseværk, 2014
Venus, 2010
Kakerlak, 2008
ZombieWestern: It Came From the West, 2005

Sissel Dalsgaard Thomsen

Født 1979 i København.

Efter gymnasiet i praktik hos Thura Film og senere Angel Film.

Afgang som manuskriptforfatter på Super16 med Natasha Jensen og Skyld.

Forfatter af børnebøger.

Gift med instruktør Jens Dahl.

Manuskripter

Vokseværk, 2014
Natasja Jensen, 2014
Skyld, 2014
Et dukkehjem, 2013
Venus, 2010
ZombieWestern: It Came From the West, 2005

© Filmmagasinet Ekko