Directors to Watch
Interview
11. dec. 2013 | 13:09

Ladyboy udkommer til hele Norden

Foto | Bastian Schiøtt
I Ladyboy spiller debutanten Casper Castello transvestitten Kristian, der synger i et band under navnet Kristine.

”Film skal ikke kun ses af filminteresserede,” siger instruktøren Aske Bang, som Ekko og tre nordiske filmmagasiner udråber til et af de største talenter og udgiver på dvd’en Directors to Watch.

Af Marie Andersen og Jeppe Mørch

Ladyboy har allerede haft stor betydning for 25-årige Aske Bang. Filmen fik ham ind på Den Danske Filmskole i 2011, og siden har den været et stort hit på Ekko Shortlist, hvor den satte rekord med seks førstepladser på top 10 i træk. Pt. ligger den nummer to på All Time Shortlist.

Ladyboy handler om transvestitten Kristian, der er forsanger i sit eget band. Han bor i en lille lejlighed med sin mor, som accepterer hans seksuelle orientering fuldt ud. Idyllen brydes imidlertid, da moren finder en ny kæreste, der synes, at mænd i dametøj er åndssvage.

Aske Bang har også gjort sig bemærket som skuespiller. Han har spillet med i tv-serierne Album og Lærkevej, og så har han en mindre rolle som tasketyv i superheltefilmen Antboy.

Livet som transvestit
Sammen med tre andre nordiske magasiner – norske Rushprint, svenske Flm og finske Episodi – har Ekko udvalgt Ladyboy til dvd’en Directors to Watch, der følger med det aktuelle Ekko #63.

– Aske Bang, hvordan kom du på ideen til Ladyboy?

”Jeg var alene i byen og led af kærestesorger. Så mødte jeg en transvestit oppe i baren, som også var alene i byen. Jeg blev helt fascineret af at se på det menneske, som både var en mand og en kvinde. Vi faldt i snak, og så fortalte han – eller hun – om sit liv og om, hvor hårdt livet kan være som transvestit. Så tænkte jeg: ’Det her vil jeg sgu lave en film om!’ Og når jeg først har besluttet mig, så er det bare på med arbejdshandskerne og så i gang.”

– Hvilke følelser håber du, publikum sidder tilbage med, når de har set din film?

”Jeg vil gerne have, at publikum sidder tilbage med en følelse af, at kærlighed er en universel følelse, som alle mennesker har behov for uanset seksuel orientering. Men samtidig vil det være fint for mig, hvis de glemmer lige netop den pointe og i stedet for – ligesom i filmen Brokeback Mountain – bare sidder med følelsen af en god kærlighedshistorie.”

– Hvad har filmen betydet for din karriere?

”Med Ekko Shortlist, Facebook og nu Directors to Watch-dvd’en, der udkommer ud i hele Norden, er den blevet set af mange forskellige mennesker. Det er måske det vigtigste for mig. Film skal ikke kun ses af filminteresserede. Og det varmer mig utrolig meget, når helt ’almindelige’ mennesker fortæller, at de er blevet rørt af filmen.”

Mikrokosmos på Nørrebro
– Hvorfor ser filmen ud, som den gør æstetisk?

”Jeg er selv født og opvokset på Nørrebro, så det har været vigtigt for mig at beskrive den bydel, så autentisk som overhovedet muligt.”

”Den ikonografiske indgang til bydelen med lysreklamen med hønen, der lægger æg ved Dronning Louises bro afslutter derfor også filmen. For mig er det billede indgangen til en verden, hvor alverdens historier kan finde sted.”

”Nørrebro er et mikrokosmos, som indeholder alle de elementer, der også er til stede i den globale verden. Sammen med filmens fotograf, Bastian Schiøtt, har jeg forsøgt at gå efter en æstetik, der rammer livets mangfoldighed ind på både godt og ondt. Jeg bryder mig ikke om smukke billeder i sig selv. Alle billeder i min film skal helst understøtte filmens tema og personernes psykologi.”

Alt kan lade sig gøre
– Hvad synes du selv om resultatet i dag?

”Der er et par scener, hvor jeg godt kan se, at vi ikke havde så meget tid. Det ærgrer mig lidt. Men når jeg tænker på, at filmen er lavet for en gråpære under meget svære betingelser og vanvittigt hårdt pres, så kan jeg kun være tilfreds.”

”Jeg er også meget glad for den måde, musikken er integreret på i filmen. Det er lidt på samme måde som i den belgiske The Broken Circle Breakdown. Hovedrolleindehaveren Casper Castello spiller selv musik, og det var derfor, at vi valgte at lade musikken indgå i temaet og handlingen. Ellers kan man lige så godt lade være med at have musikken med.”

– Hvad var det vigtigste, du lærte af at lave filmen?

”1) Ikke at begrænse sig selv, 2) alt kan i princippet lade sig gøre, 3) det er vigtigt at tro på sin intuition og mavefornemmelse, og 4) den sandhed, du tænker dig til, ligger tæt på virkeligheden.”

Deprimerende statistik
– Hvilke nordiske instruktører er du inspireret af?

”Mange instruktører, men især: Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Michael Noer, Lone Scherfig, Ruben Östlund, Jan Troell, Kay Pollak og Joachim Trier.”

– Hvordan vil du beskrive betingelserne for at lave spillefilm i Norden?

”At lave film i Norden kræver offentlig støtte fra de forskellige landes filminstitutter. Det er nødvendigt, når vi taler om at lave film i så små sprogområder, og vi skal være stolte over, at vi alle via vores skattepenge bidrager til et system, der er med til at bevare en fortsat meget høj kvalitet af nordiske film.”

”Til gengæld kunne jeg godt tænke mig, at der blev åbnet lidt mere op for nye talenter. Statistikken ser mere og mere sort ud for unge filmskabere. Der er aldrig før blevet uddannet så mange filmarbejdere som lige nu, så konkurrencen er benhård. Det er lidt deprimerende at tænke på, at et langt overvejende flertal af os, der bliver uddannet nu, kun har arbejdsløshed eller karriereskift at se frem til.”

Alle burde se nordiske film
– Hvis du kunne ændre én ting ved nordisk film, hvad skulle det så være?

”Jeg kunne godt tænke mig, at det bliver et must, at vi ser hinandens film her i Norden. Det er meget få norske og svenske film, der vises i danske biografer, og det er en skam. Jeg ved, at der bliver lavet super gode film i de andre skandinaviske lande, som aldrig nogen sinde bliver vist for et dansk publikum.”

– Hvilke skuespillere/filmfolk fra de andre nordiske lande ville du gerne arbejde sammen med?

”Hvem vil ikke gerne arbejde sammen med Mikael Persbrandt? Jeg ville nok heller ikke sige nej tak, hvis det succesfulde producer/instruktør-par Joachim Rønning og Espen Sandberg, der står bag de norske storfilm Max Manus og Kon-Tiki, ringede og spurgte mig, om jeg havde lyst til at instruere en film.”

Gendigter Shakespeare
– Hvad skal din næste film handle om?

”Jeg går på tredje år på Den Danske Filmskole, og min næste film, som jeg optager her i december, er baseret på Merete Pryds Helles roman, Oh, Romeo. Det er en moderne gendigtning af William Shakespeares Romeo og Julie.”

”For mig er det en spændende udfordring at arbejde med en klassisk grundhistorie, som jeg kan få lov til at nyfortolke filmisk på min egen måde. Filmen udspiller sig på Nørrebro i moderne tid. Det er en kærlighedshistorie imellem retsmedicineren Julie og den arabiske flygtning Rafiq, der kører taxa.”

”Historien er kapslet ind af de to unge elskendes familier, der repræsenter de to mest ekstreme modsætninger i Danmark. På den ene side har vi Julies familie, hvor faren er byrådsmedlem for Dansk Folkeparti og lillebroren er hardcore-racist. Og på den anden side har vi Rafiqs familie, der er fremmedgjorte over for dansk levevis, og som praktiserer tvangsægteskab og æresrelateret vold.”

Aske Bang

Født 1988 i København.

Startede i 2011 på instruktøruddannelsen på Den Danske Filmskole.

Manuskriptforfatter Ib Kastrup er hans far og filmjournalist Kim Kastrup, Ekstra Bladet, hans onkel.

Lavede i 2011 den internetbaserede sitcom Alla Salute!

Har blandt andet instrueret kortfilmene Fly On the Wings of Love (2013, sammen med Allan Hyde), Ladyboy (2011) og Dværgen og luderen (2008). De to første kan ses på Ekko Shortlist.

Har som skuespiller medvirket i tv-serierne Album, Lærkevej, Den som dræber og Borgen.

Directors to Watch

Fire nordiske filmmagasiner er gået sammen om at udpege morgendagens lysende instruktørtalenter og udgive deres kortfilm på dvd.

Danske Ekko, svenske Flm, norske Rushprint og finske Episodi står bag dvd’en Directors to Watch – 10 Short Films by Nordic Talents.

Dvd’en følger med det aktuelle Ekko #63.

Ekko bringer løbende interviews med de nye talenter, der fortæller om deres inspirationskilder og udfordringerne ved at lave film i Norden.

Fra Danmark er udvalgt Marie Grahtø Sørensen fra Super16 og Aske Bang fra Den Danske Filmskole.

© Filmmagasinet Ekko