Nyhed
25. jan. 2012 | 13:25

Manusforfattere langer ud efter TV 2

Foto | Per Arnesen
Den som dræber poster

Landets manuskriptforfattere giver en sviende lussing til samarbejdet med TV 2 i ny undersøgelse. Stationen famler og har ikke tillid til dem, lyder anklagen. 

Af Jacob Ludvigsen

TV 2 har de seneste år gjort et stædigt forsøg på at fravriste DR tronen som enevældig konge af dansk tv-drama.

Men ingen af de store tv-serie-satsninger har været den succes, TV 2 havde håbet på, og senest tabte den rekorddyre krimiserie Den som dræber omkring halvdelen af sine seere i løbet af sæsonen.

Nu giver manuskriptforfatterne, der normalt anses for de vigtigste kreative hoveder i tilblivelsen af en tv-serie, en ordentlig lussing til TV 2. Det sker som led i en større undersøgelse foretaget af foreningen Danske Dramatikere om manuskriptforfatternes arbejdsforhold. Undersøgelsen udkommer med foreningens blad Replikker i morgen torsdag.

Scorer lavere end DR
Atten manuskriptforfattere har svaret på spørgsmål om deres oplevelse af samarbejdet med TV 2, og intet mindre end to ud af tre svarer, at de har en negativ oplevelse af samarbejdet. Kun elleve procent – to manuskriptforfattere – oplever samarbejdet som ”godt” eller ”meget godt”. Dermed scorer TV 2 væsentligt lavere end DR, hvor kun en tredjedel har en negativ oplevelse af samarbejdet.

Danske Dramatikeres næstformand, manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig, mener, at undersøgelsen bør give anledning til panderynker hos stationen.

”TV 2 har svært ved at lave drama, der matcher DR’s. Jeg tror, man ville skabe bedre serier, hvis man havde mere tilfredse forfattere, og TV 2 burde nok sætte sig ned og undersøge, hvor det går galt,” siger han.

Manuskriptforfatterne selv peger på, at TV 2 har en altdominerende angst for at fejle kommercielt, at stationen blander sig for meget, og at kanalens programchef Keld Reinicke mangler forståelse for den kunstneriske proces.

Unødvendig hård feedback
Iben Gylling, der var hovedforfatter på musicalserien Store drømme, husker samarbejdet med TV 2 som særdeles rodet. Serien var den første satsning, efter at TV 2 i 2009 varslede, at stationen nu ville tage et ”kvantespring” på fiktionsområdet.

Opgaven lød, at serien skulle være en familieserie, og Gylling og medforfatter Kari Vidø havde skrevet udførlige handlingsforløb (såkaldte treatments) ud fra denne præmis.

”Meget sent i processen skiftede TV 2 kurs. Nu skulle serien pludselig ramme et ungdomspublikum. Der skulle mere ’lir og gang i den’, lød ordene. Der blev ansat en yngre forfatter til at hjælpe med at få skuden vendt, og pludselig var jeg sat af som hovedforfatter," siger hun.

Iben Gylling, der tidligere har skrevet manuskripter til serier som Rejseholdet, følte, at TV 2 havde meget en diffus opfattelse af, hvad de ville have.

”Visionen blev hele tiden blev ændret, og usikkerheden gjorde, at det var meget svært for os at få foldet karakterer og historier ud. Jeg oplevede, at feedback blev afleveret i en unødvendig hård og meget negativ tone. Det er ikke ligefrem befordrende for en kreativ proces. Det er det hårdeste forløb, jeg har været igennem.”

Mange kompromisser
Mette Heeno, der var hovedforfatter på den Desperate Housewives-inspirerede dramedy Lærkevej, mener, at TV 2 grundlæggende har for lidt tillid til forfatterne. Og hun har flere bud på, hvad problemet med kanalens tilgang til dramastoffet er.

”Fordi TV 2 har en stor angst for ikke at ramme bredt nok, kom der mange kompromisser, jeg ikke havde regnet med. TV 2 har villet være originale og nyskabende, men samtidig vil de ramme over en million mennesker mellem tre og 80 år, og det er altså svært,” siger hun.

Lærkevej kørte over to sæsoner med seertal omkring 900.000. TV 2 lukkede dog serien, da deres mål var at få mere end en million til at se med.

”TV 2 gik meget op i, at man skulle kunne lide alle karaktererne hele tiden, så det ikke blev for dystert. Og det gør det jo ret kedeligt,” siger Mette Heeno og peger på, at for mange kokke har været med til at fordærve TV 2’s arbejde med tv-serierne.

”Man er igennem mange forskellige led, og alligevel kan der til sidst komme en chef og vil have klippet fjorten frames ud eller lave melodien en lille smule mere munter. For mange kokke skaber panik og frygt for ikke at ramme bredt,” siger hun.

Detaljerne mindre vigtige
Nogle peger dog også på, at forfatterne selv bærer et ansvar for den dårlige oplevelse af samarbejdet.

”Mange er nok frustrerede over, at forfatterne ikke har så meget magt over hele processen, som man har på DR. Men det er også forståeligt, at man som kommerciel station ønsker at kontrollere, hvad der kommer på skærmen,” siger Stefan Jaworski, der var en af folkene bag skuffelsen Den som dræber.

Som sine kolleger peger han dog også på, at TV 2 er nødt til at kigge indad.

”TV 2 bør diktere genre og overordnet ramme, men derefter skal de give mere slip. Jeg tror ikke, at de helt små detaljer, som TV 2 ofte blander sig i, er så vigtige for antallet af seere.”

Forstår ikke kunstnerisk proces
Nogle manuskriptforfattere, Ekko har talt med, tøver med at udtale sig, da de er bange for at lukke døren for fremtidige jobs. De vil derfor også nødig sætte konkrete ansigter på det dårlige samarbejde med TV 2.

Nikolaj Scherfig skrev på anden sæson af Den som dræber, der aldrig blev realiseret. Og han er en af de få, der gerne vil tage fat om, hvad han anser for at være nældens rod.

”Der er en usikkerhed og en udygtighed. I første sæson af Den som dræber skiftede man koncept tre gange i løbet af sæsonen, og derfor faldt publikum fra,” siger han og understreger, at han her udtaler sig som privatperson og ikke næstformand for dramatikernes forbund.

Reinicke rammer ikke
”Problemet er, at TV 2 har en programchef (Keld Reinicke, red.), som også tror, han er specialist i tv-serier. Så meget, at han endda synes, han har tid til at undervise på Filmskolen i nye amerikanske tv-serier. Men i mine og i rigtigt mange andres øjne mangler han en grundlæggende forståelse for det lange træk, det kræver at lave en tv-serie,” siger Nikolaj Scherfig.

”Det er mit indtryk, at han tror, at tv-drama kan udvikles og skabes på samme måde som for eksempel Zulu Djævleræs – som et hurtigt koncept, der fungerer med sine egne regler. Men i drama handler det om at give plads til en forfatters vision, og man er nødt til at have fokus på historie og psykologisk og følelsesmæssig skarphed. Når det sker, rammer man publikum.”

Nikolaj Scherfig mener ikke, at Reinicke forstår den kunstneriske proces.

”Derfor rammer han gang på gang heller ikke rigtigt kommercielt, og det gør det så utilfredsstillende at arbejde for TV 2.”

Vil gå hånd i hånd
Keld Reinicke har ikke ønsket at kommentere hverken Nikolaj Scherfig eller de øvrige manuskriptforfatteres kritik. Han sender i stedet bolden videre til Katrine Vogelsang, der tiltrådte den nyoprettede stilling som TV 2’s nye fiktionschef i juni.

Hun er varsom med at udtale sig om forløb, der fandt sted, før hun kom til. Hun erkender dog, at der skal gøres noget ved det problematiske samarbejde mellem TV 2 og manuskriptforfatterne.

”Vi skal være bedre til at skabe en oplevelse af, at vi går hånd i hånd. Det er grundforudsætningen for at lave en god tv-serie,” siger hun.

”Vi skal for eksempel være bedre til at lave faste pitstops undervejs, så der skabes arbejdsro under udviklingen.”

– Er du selv blevet ansat for at skulle skabe en bedre udviklingsproces?

”Ja, jeg skal i hvert fald sørge for, at vi udadtil er enige, og at vi har taget diskussionerne internt forinden.”

Harry Potter, ikke Lilja
– Hvordan sikrer I, at TV 2’s kommende serier ikke fortsætter rækken af skuffelser?

”TV 2 har nok satset på nogle lidt for smalle grundideer, som man så har prøvet at brede ud undervejs, hvilket kan være frustrerende for forfatterne. Der skal vi være mere vågne, når vi vurderer idéerne.”

– Du har til dramatikernes medlemsblad Replikker udtalt, at TV 2 ”gerne vil alle danskerne, og vi tror på livet, landet, og at her er rart at være. Det skal vores serier også afspejle”. Det lyder som nogle gudsjammerligt kedelige serier?

”Lad mig give et eksempel: Man kan fortælle en historie om et forældreløst barn på flere måder. Han kan hedde Harry Potter og gå på en magisk skole, hvor vi virkelig hepper på ham. Eller man kan lave en historie som Lilja4ever med en forældreløs pige, hvor det ender i død og ulykke. Vinklen på tematikkerne er nødt til at være opadgående hos TV 2.”

© Filmmagasinet Ekko