Nyhed
04. aug. 2007 | 15:19

Michelangelo Antonioni 1912-2007

Samme døgn som Bergman forlod en anden af filmhistoriens store modernister bygningen.
Af Jonas Varsted Kirkegaard

Den italienske filminstruktør, Michelangelo Antonioni, blev i den modne alder af 47 en af modernismens hovedskikkelser. Det skete i 1960 med gennembrudsfilmen L'Avventura, hvis alternative fortællestruktur vakte både opsigt og harme. Et tilsyneladende centralt plot-element glider simpelthen ud af handlingen undervejs.

Antonionis store tema var fremmedgørelse og kommunikationssvigt i en verden af kold teknologi, og han formidlede det ofte via billedkompositioner, som får mennesker til at fremstå små og fortabte i golde og industrielle landskaber. Temaet gennemsyrede Den røde ørken (1964), en film, som også huskes for sin kløgtige brug af farver og Monica Vittis næsten ikoniske fremtoning (Atonionis pessimisme var ikke uforenelig med blik for kvindelig skønhed).

Derefter gik det til udlandet: Mordmysteriet Blow Up (1966) med David Hemmings i hovedrollen kastede et sært skær over et London, som just var begyndt at swinge, mens Zabriskie Point (1970) var en interessant rodebutik af en film om studenteroprør i Californien.

Profession: Reporter
(1975) blev karrierens sidste store værk. I filmens slutsekvens kulminerede to af Antonionis adelsmærker - den lange kamerakørsel og det meditative tempo - i en dybt bemærkelsesværdig dødsscene.

"Hvis jeg ikke var blevet instruktør, kunne jeg være blevet arkitekt eller maler. Med andre ord er jeg en mand, der vil vise i stedet for at sige noget," sagde han engang i et interview. Michelangelo Antonioni blev 94 år.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko