Interview
10. aug. 2018 | 15:05 - Opdateret 11. aug. 2018 | 09:19

Millionstøtte til talent fra Ekko Shortlist

Foto | William Sehested Høeg
Instruktør Frederik Louis Hviid (tv.) under optagelserne af Halvmand, hvor Jens Albinus (th.) spiller en udgave af sig selv, der prøver at kickstarte karrieren med en tysk genindspilning af tv-serien Ørnen.

”Vi vil lave en stor film,” siger Frederik Louis Hviid, der netop har fået støtte til sin første spillefilm og samtidig bobler på Ekko Shortlist med komedien Halvmand.

Af Nicki Bruun

Frederik Louis Hviid er aktuel på Ekko Shortlist, hvor hans afgangsfilm Halvmand fra filmuddannelsen Super16 er blevet udvalgt til at boble i denne uge.

Men instruktøren har også netop fået et millionbeløb i støtte fra Det Danske Filminstitut. Pengene er givet til debutspillefilmen Shorta, som Frederik Louis Hviid har skrevet og skal instruere med Anders Ølholm, der er kendt som manuskriptforfatter bag Aminas breve, Ækte vare og Antboy-filmene.

Sammen kaster de to mænd sig ud i actiongenren – en genre, der aldrig har været i høj kurs i den danske filmbranche. Men Fenar Ahmads Underverden blev en publikum- og kritikersucces, og Frederik Louis Hviid vil undersøge kriminaliteten fra den anden side af lovens lange arm.

”Vi vil lave en politifilm, der tager faget alvorligt som en dansk End of Watch eller Training Day, hvor man dykker ned i politimiljøet og viser det fra skyggesiden. En rå, brutal og nærværende verden,” siger den 30-årige instruktør.

Shorta er en action-thriller om to betjente, som bliver fanget i en boligblok under et borgeroprør. Den udspiller sig over 24 timer, hvor de skal overleve, mens de er jaget vildt. Det er en ret kondenseret film.”

Stigmatiseret af systemet
”Shorta” er arabisk slang for panser eller politibetjent. Filmen handler dog også om de vrede unge mænd, som fra deres hjem i, hvad der kaldes ghettoer, kun bliver mere frustrerede over politiets tilstedeværelse.

”Det er en historie om de fordomme, som vi møder hinanden med på begge fronter. Filmen handler om livet som betjent i en konstant truende hverdag samt livet for de unge mennesker i ghettoen, som lever i et system, der betragter dem som andenrangsborgere og konstant stigmatiserer dem,” siger Frederik Louis Hviid, der også er repræsenteret på Ekko Shortlist med kortfilmen Palma, som blev lavet, inden han startede på Super16 i 2013.

Palma handler om komplekse kriminelle, og filmskaberen har siden dengang fastholdt sin interesse for aktørerne på begge sider af loven, som også Shorta undersøger.

”I dag ser man jo ofte sorte helikoptere flyve rundt over Nørrebro med bevæbnede betjente i. Der er en tendens, hvor der er nultolerance fra alle sider, og linjerne er tegnet enormt hårdt op. Det synes vi er en ret interessant og vigtig historie at fortælle.”

Fiskedeller i sommerhuset
Halvmand
er en anderledes fisk. Den handler om skuespillerparret Jens og Marina – Jens Albinus og Marina Bouras i modificerede udgaver af sig selv – som prøver at få et barn.

Eller det gør hun i hvert fald.

Han er i eksistentiel krise og vil egentlig hellere genoplive sin tv-karriere med en tysk genindspilning af Ørnen. Derfor kan han i starten af filmen, der er Frederik Louis Hviids afgangsfilm fra Super16, ikke lige tage sig sammen til at levere en sædprøve. Så han vælger en anden løsning: Spyt!

”Det var faktisk Jens Albinus, der kom med idéen til at starte med. Vi havde lavet musikvideoen Novembervej sammen og snakkede om at fortsætte samarbejdet. Ud af det blå sendte han mig et helt tætskrevet udkast på 25-30 sider,” fortæller Frederik Louis Hviid.

”Det var meget ’fransk’ i sin fortællestil, og det var jeg ikke så meget til. Men jeg kunne sindssygt godt lide historien om en mand, som gerne vil alle mulige ting, men han kan ikke rigtigt finde ud af prioritere, så han gør det hele halvt og lyver sig igennem tilværelsen.”

Vejen til Halvmand skulle vise sig at gå gennem maven.

”Jens kom forbi og fik nogle fiskefrikadeller i vores sommerhus, hvor vi snakkede lidt om det. Vi skulle jo finde ud af, hvor grænsen gik, når vi brugte Jens og Marina som rigtige mennesker i filmen,” siger Frederik Louis Hviid.

”Men vi fandt ud af, at der var fuldstændig frit spil. De er ikke særligt forfængelige nogen af dem, så vi bryggede bare løs oven på den historie om dem, der prøver at få børn.”

Møde med pusheren
De fleste danske instruktører har nok et forhold til Nicolas Winding Refns Pusher, som havde premiere i 1996 og viser en barsk side af velfærdssamfundet.

Men for dengang otteårige Frederik Louis Hviid blev filmen helt speciel.

”Jeg boede på Vesterbro og var faktisk så heldig at overvære en af optagelserne. Min far og jeg gik en tur rundt om Peblinge Sø, og pludselig kommer Kim Bodnia løbende forbi og hopper ud i vandet. Og fordi Vesterbro var lidt et andet sted dengang, tog min far mig under armen og sagde: ’Vi skal væk fra det her sted.’ Han troede jo, at det var rigtigt!” griner Frederik Louis Hviid, der trods sin unge alder ikke kunne se filmen hurtigt nok.

”Jeg tror ikke, at mine forældre var så meget for på det, men jeg havde en kammerat, hvis far havde den på vhs. Vi så den og blev både fascineret og ret skræmt.”

En stor film
Det seneste år har debutfilm som Gustav Möllers Den skyldige, Hlynur Pálmasons Vinterbrødre og Annika Bergs Team Hurricane skabt forhåbninger om en ny bølge af kreative instruktører i Danmark.

De er lavet på lavbudget-ordningen New Danish Screen, mens Shorta med støtte fra konsulentordningen har et større budget at arbejde med: omkring femten millioner kroner.

Det er udfordrende for en instruktør, der kaster sig over sin første spillefilm, og derfor har Frederik Louis Hviid og Anders Ølholm slået sig sammen om både manuskript og instruktion.

”Anders har jo meget erfaring i at skrive spillefilm, mens jeg primært har instrueret. Vi har et vildt godt samarbejde, og på den måde føler vi, at vi med hver vores ben kan stå ret stærkt i at lave den her film sammen,” fortæller instruktøren, der forventer at begynde optagelserne til næste forår.

”Vi har fra starten villet have Shorta i biografen og ramme et bredt publikum. Derfor har vi søgt på konsulentordningen, hvor det økonomiske råderum er lidt større. Vi vil gerne slå armene mere ud med den her film. Det indebærer selvfølgelig også en større risiko, for flere penge er på spil. Man kan falde dybere. Men vi vil lave en stor film.”

Frederik Louis Hviid

Født 1988 i København.

Uddannet instruktør fra Super16 i 2016.

Har netop fået produktionsstøtte fra Det Danske Filminstitut til debutfilmen Shorta.

Skriver og instruerer action-thrilleren sammen med Anders Ølholm.

Er aktuel med Halvmand på Ekko Shortlist, hvor også hans Palma og Novembervej kan ses.

© Filmmagasinet Ekko