Cannes 2018
04. maj 2018 | 10:20

Netflix indrømmer fejl i forhold til Cannes

Foto | Netflix
Det lignede en kærlighedshistorie, da Netflix sidste år viste The Meyerowitz Stories med Adam Sandler og Dustin Hoffman i Cannes, men siden er forholdet mellem streamingtjenesten og festivalen blevet mere anstrengt.

”Det blev en mere besværlig situation, end vi havde tænkt os, for vi forsøger ikke at ødelægge hele filmsystemet,” sagde streamingtjenestens direktør i en tale om festivalen.

Af Nicki Bruun

Der har været ballade mellem streamingtjenesten Netflix og Cannes-festivalen op til dette års udgave af filmfestivalen i det sydfranske.

Først fik Netflix besked på, at streamingtjenestens film ikke ville komme i hovedkonkurrencen, hvis ikke regler om fransk biografpremiere blev overholdt. Det havde Netflix ikke i sinde, og dernæst trak streaminggiganten sig fuldstændigt fra deltagelse på festivalen.

Det betyder eksempelvis, at Orson Welles’ sidste og nu endeligt færdiggjorte film, The Other Side of the Wind, ikke bliver vist i Cannes, som hans datter og folkene bag ellers havde håbet.

Direktøren for Netflix, Reed Hastings, forsøgte i går, om ikke at gyde olie på vandene, så i hvert fald at indrømme sit ansvar i fejden.

”Vi har fået et ry for at ødelægge måden at gøre tingene på (i filmbranchen, red.), og nogle gange begår vi fejl.” sagde Reed Hastings ifølge flere medier i en tale ved arrangementet Series Mania i Frankrig, hvor snakken faldt på festivalen

”Det blev en mere besværlig situation med Cannes, end vi havde tænkt os, for vi forsøger ikke at ødelægge hele filmsystemet. Vi prøver at gøre vores medlemmer glade.”

Døren på klem
Det lignede ellers et muligt kærlighedsforhold, da Netflix sidste år gjorde entre i Cannes med de anmelderroste The Meyerowith Stories og Okja, som begge blev vist i hovedkonkurrencen.

Men franske biografdistributører beklagede sig over deltagelsen, fordi filmene ikke ville få fransk biografpremiere og i stedet komme direkte på streamingtjenesten.

Derfor valgte festivalen i år at ændre reglerne, så en film skal blive vist i franske biografer for at kunne deltage i kampen om Guldpalmen.

Reed Hastings lagde i sin tale ved Series Mania vægt på, at det ikke er deltagelse på festivalen i Cannes, der har højeste prioritet for Netflix.

”Nu vil vi primært fokusere på serier og standup, dokumentarserier og andet godt indhold, som vi kan lave uden at ødelægge eller blive set som at ødelægge filmbranchen,” sagde streaming-direktøren, som dog holder døren på klem for Cannes.

”Vi elsker festivalen, og vores indkøbere skal stadig dertil. Cannes prøver at finde en model, der fungerer for både dem og os. Jeg er sikker på, at vi med tiden kommer tilbage igen.”

© Filmmagasinet Ekko