Nyhed
22. feb. 2013 | 14:53

Netflix overvåger dig

Foto | Netflix
Netflix’ statistik over sine brugere viser, at de er fans af instruktøren David Fincher og skuespilleren Kevin Spacey, og det er blevet til serien House of Cards, som er streamingtjenestens mest sete.

Netflix har fået succes med deres dyre tv-serie House of Cards, og det er måske ikke helt tilfældigt. Netflix overvåger, hvad du ser, og hvordan du ser det.

Af Daniel Pilgaard

Du tror måske, at du ligger helt alene på sofaen og streamer House of Cards gennem Netflix på dit smart-tv. Men det gør du ikke. For verdens største leverandør af streamede film og tv overvåger din adfærd.

Netflix registrerer, hver gang du pauser for at gå på toilettet, spoler frem, når det bliver for kedeligt, eller spoler tilbage, fordi du lige må gense en scene.

Det gør Netflix flere hundrede millioner gange om dagen, blandt de 30 millioner brugere, der er på verdensplan, skriver nyhedssitet Salon.com.

En usædvanlig satsning
Det har taget flere år og mange dollars at udvikle de avancerede algoritmer, der bearbejder de store mængder data og gør Netflix i stand til at kende din filmsmag bedre, end du måske selv gør.

Og med det våben har verdens største streamingtjeneste kastet sig ud i kampen om seerne mod de store kabelstationer som HBO, FX og AMC.

David Finchers politiske dramaserie House of Cards er Netflix’ første store satsning på, hvad der kan blive fremtidens tv, hvor man inddrager brugerdata i skabelsesprocessen.

House of Cards er baseret på BBC-serien af samme navn fra 1990. Oprindelig fik David Fincher selv ideen til at lave et remake af den britiske serie, og han ville gerne lave den med Kevin Spacey i hovedrollen, fortæller instruktøren i et interview med Hitfix.com.

I 2011 blev projektet sendt i udbud, og det er her, Netflix foretog en helt usædvanlig satsning på baggrund af deres viden om kunderne.

Netflix-brugere er til Kevin Spacey
Foran konkurrenter købte Netflix rettighederne til at producere 26 afsnit af to sæsoner og kastede over 100 millioner dollars på bordet uden at have set andet end et løst manuskript til første afsnit. 

Normalt er proceduren, at en tv-station tegner kontrakt på en sæson ad gangen, efter de har set det første afsnit, det såkaldte pilotafsnit.

Men cheferne hos Netflix følte sig sikre på, at de kunne skabe en succes. Den britiske serie var nemlig populær blandt deres brugere, hvor Netflix’ statistik viste, at seriens seere meget gerne så film instrueret af David Fincher og film med Kevin Spacey på rollelisten.

Det fortalte Netflix’ indholdsansvarlige Ted Sarandos sidste år i en tale til streamingtjenestens investorer.

Den strategi har Netfix tænkt sig at følge fremover.

”Både de serier, vi satser på, og det økonomiske aspekt er truffet ud fra valg, der er baseret på vores kundedata. Vi kan tidligt i fasen afgøre, om der er seere til vores serier ud fra de præferencer, vi ved, vores abonnenter har,” lød det ifølge Latimes.com fra Ted Sarandos på investormødet.

Den mest sete serie
Netflix har allerede god grund til at smile over House of Cards. Anmelderne er begejstrede, og serien er i øjeblikket den mest sete ud af de tusindvis af film og serier, som tjenesten tilbyder i USA.

Her kommer brugernes data også ind i succesbilledet. Op til House of Cards’ premiere 1. februar lancerede Netflix ti forskellige trailers på tjenesten, der hver især søgte at ramme ti potentielle typer af seere ud fra deres smag af tidligere sete film og serier.

Det gør Netflix i stand til at lave en både effektiv og omkostningsfri markedsføring af serien. Netflix’ algoritmer gør nemlig selv arbejdet, og det sparer firmaet millioner af dollars, forklarer Steve Swasey fra Netflix’ ledelse i et interview med Gigaom.com.

Hvad med det uventede?
Men benytter Netflix så deres viden om målgruppens smagspræferencer til at udforme handlingen? Bliver der skruet ned for vold og sex eller skruet op?

Kevin Spacey har udtalt til The Hollywood Reporter, at selskabet gav David Fincher og resten af filmholdet fuldstændig kreativ frihed i processen.

Men det virker usandsynligt, hvis statistikken fra seriens første sæson ikke kommer til at spille ind på sæson to. Hvilket giver stof til eftertanke, mener journalisten Andrew Leonard fra Salon.com.

”Hvis Netflix skræddersyer produktet til brugerne, hvornår bliver vi så udsat for de uventede oplevelser, vi ikke har fantasi til at forestille os, hvis vi fremover ikke får chancen for det? Og hvad gør instruktøren på vej hen til klipperummet, hvis han ved, at der bliver spolet væk fra for eksempel grumme torturscener,” spørger Andrew Leonard.

Ny serie på vej
Journalisten retter ikke sin kritik specifikt mod House of Cards, for serien er trods alt kun baseret på toppen af isbjerget i forhold til anvendelsen af det, han betegner som den ultimative digitale fokusgruppe.

Der er heller intet nyt i, at Hollywood bruger fokusgrupper og publikumstests, inden de sender film i biografen. Men streaming er fremtidens måde at se tv og film på, og brugerdata kan meget vel få en effekt på indholdet.

Netflix er allerede på vej med den næste serie, som streamingtjenesten har regnet sig frem til bliver endnu en succes. Man genopliver til maj komedieserien Arrested Development, som Fox Network elles droppede i 2006 efter tre sæsoner.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko