Nyhed
17. nov. 2013 | 21:37 - Opdateret 18. nov. 2013 | 14:43

Nils Malmros: ”Jeg er ikke uhæderlig”

Foto | Martin Dam
Sorg og glæde spiller Maja Dybboe (med den røde trøje) rollen som Malmros unge muse Line Arlien-Søborg. Men Arlien-Søborg er ikke tilfreds med den måde, instruktøren fremstiller hende.

Line Arlien-Søborg – barnestjernen fra Kundskabens træ og Skønheden og udyret – føler sig misbrugt af Malmros og uretmæssigt fremstillet som flirtende i ny film.

Af Claus Christensen

Den såkaldte autofiktion, hvor kunstneren fremstiller sit eget liv i fiktionaliseret form, er kontroversiel. Og det bliver ikke mindre kontroversielt, når kunstneren går tæt på smertefulde hændelser, som det er tilfældet i Nils Malmros’ nye film, Sorg og glæde

Filmen beskriver, hvordan Malmros’ kone i en psykose tog livet af deres ni måneder gamle datter i 1984, og hvordan parret overvandt den ufattelige tragedie. 

Sorg og glæde giver ingen egentlig forklaring på drabet, men berører, at Malmros’ kone var jaloux på hans filmarbejde og især forholdet til hovedrolleindehaveren i Skønheden og udyret, Line Arlien-Søborg, der dengang var seksten-sytten år. 

I filmen hedder Line ”Iben” og spilles af Maja Dybboe. Hun fremstår som en frisk og charmerende pige, der kommer med rappe bemærkninger til både Malmros og filmholdet. 

Men det er ikke en fremstilling, som den i dag 47-årige Line Arlien-Søborg kan skrive under på. 

Genkender ikke fantasien
”Malmros manipulerer og fordrejer virkeligheden for at lykkes med at iscenesætte sin film i offentligheden, men måske endnu mere for at lykkes med at iscenesætte sig selv – som kunstner, som menneske – med eller uden skyld,” siger Line Arlien-Søborg til Ekstra Bladet i dag. 

Den tidligere skuespiller føler, at Nils Malmros forsøger at pålægge hende et ansvar, fordi hun flirtede med instruktøren og derved forstærkede hans kones depression. 

”Malmros siger til Ekstra Bladet, at han havde en flirt med mig, da jeg var helt ung. Men en flirt er en gensidig relation mellem mennesker, man er to om en flirt. Jeg havde ikke en flirt med Nils Malmros,” siger hun og fortsætter: 

”Han ofrer og misbruger vores venskabelige relation for at fuldende sit værk og frasiger sig et ansvar, han alene burde tage.” 

”Jeg synes, Malmros har lavet en film med et vigtigt budskab, men jeg genkender ikke det blik og den fantasi, han iscenesætter som ’sandheden’ i forhold til min person.” 

”Det var mig, der flirtede
Ekko har forelagt kritikken for Nils Malmros, der føler sig misforstået af Ekstra Bladet, men fastholder fremstillingen i sin film. 

”Line har ret i, at vi ikke havde nogen flirt. En flirt er noget gensidigt. Derimod har jeg flirtet med hende. Det er oneway. Jeg er lige ved at sige, at det er en del af det at være filminstruktør,” siger den 69-årige instruktør og fortsætter: 

”Så i forhold til at flirte føler jeg, at jeg er blevet misforstået af Ekstra Bladet, og jeg kan godt forstå, at Line reagerer på det. Derimod forstår jeg ikke, hvordan jeg på nogen måde prøver at fralægge mig mit ansvar, tværtimod.” 

Malmros erkender, at han manipulerer i sin film, men understreger samtidig, at det er en del af digtekunsten. 

”Jeg manipulerer af kunstneriske og pædagogiske grunde. Men jeg føler ikke, at jeg gør det i en grad, der gør mig uhæderlig.” 

”Line har fra starten af mit projekt kraftigt ønsket sig skrevet ud af historien. Det følte jeg ikke har været muligt, hvis jeg skulle fastholde sandhedsværdien i filmen.” 

En skøn tid
Sorg og glæde er den første Malmros-film siden Kundskabens træ (1981), hvor Line Arlien-Søborg ikke medvirker foran eller bag kameraet. 

Da Ekko i #35 i 2006 lavede et tema om den århusianske instruktør, skrev hun om at være involveret i ”Malmros’ edderkoppespind”. Livet som barnestjerne beskrev hun som ”en skøn tid” og ”én stor fest”, og om Malmros hed det: 

”På samme måde som Nils er tro mod sine erindringer, er han tro mod de mennesker, han samarbejder med. Han er loyal.” 

Ekko har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Line Arlien-Søborg.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko