Feature
19. sep. 2017 | 18:48

Dansk netserie udfordrer unges alkoholkultur

Foto | Alkoholpartnerselskabet
Det går vildt for sig, når de unge holder privatfest i den nye facebook-serie Fastland.

Folkene bag netserien Fastland håber at få unge til at debattere deres alkoholforbrug. Serien bakkes op af spiritusbranchen, men læge tvivler på effekten.

Af Karen Wiis Weiss

Sommeren over druknede medierne i historier om forargede forældre og formanende gymnasierektorer. Baggrunden for bekymringen var den kommende skolestart for landets 1.g-klasser, som ud over navnelege og nyt penalhus traditionelt også byder på både breezers og lejlighedsvise brækture.

Især sidste års uofficielle introfest i Dyrehavnen nord for København gav anledning til megen spekulation og betænkelighed. Her måtte 180 deltagere have hjælp af Dyrehavens samaritter, fordi de havde blandet alkohol med stoffer. Fjorten unge blev indlagt.

Hvad der var særligt slående i debatten om de unges drukvaner, var fraværet af de unge hovedpersoner. Det vil ungdomsserien Fastland gøre noget ved.

Serien begynder med, at vennerne Simon og Bjarke bliver sendt ud i vinterkulden for at hente supplerende drikkevarer, så vodka og gin lettere glider gennem de uprøvede svælg. Imens venter Alma, Jonas, Clara og resten af gymnasieslænget utålmodigt derhjemme.

Hvad der sker, mens Simon og Bjarke er væk, bliver fortalt i løbet af Fastlands fire afsnit, som hver varer mellem tre og femten minutter.

Digitalt samtalerum
Fastland er instrueret af Martin Skovbjerg og skrevet af Christian Gamst Miller-Harris, som blandt andet har været medforfatter af manuskriptet til den Oscar-vindende kortfilm Helium.

Spørger man Martin Skovbjerg, udfylder serien et tomrum i den offentlige alkoholdebat.

”Det vigtigste for os er at skabe en debat mellem unge, hvor de voksne ikke peger fingre eller laver skræmmekampagner. Vi vil skabe et digitalt rum, hvor de unge kan være sig selv og skabe deres egen debat om alkohol,” siger han.

Det har været vigtigt for Martin Skovbjerg, at serien ikke bare taler de unges sprog, men også lanceres på deres hjemmebane. Derfor bliver afsnittene løbende vist på seriens Facebook-side.

”Idéen bag serien er, at de unge mennesker kan tage den med sig og se den med hinanden. Der er derfor selvfølgelig også lagt op til, at de kan diskutere historien i kommentarsporet og dele den med hinanden på Facebook,” siger han.

Støtte fra stat og erhvervsliv
Fastland er finansieret med midler fra Sundhedsstyrelsen og produceret i samarbejde med Alkoholpartnerskabet, som er en erhvervsorganisation inden for restaurations- og spiritusbranchen.

Alkoholpartnerskabet har ikke selv har lagt penge i Fastland, men er meget positiv over for serien.

”Selvfølgelig vil vi gerne sælge alkohol. Men vi vil ikke bidrage til en uheldig alkoholkultur blandt unge, der ikke er klar over konsekvenserne, når de drikker,” siger Niels Hald, som er formand for Alkoholpartnerskabet.

”Voksne danskere køber kun alkohol, hvis de betragter det som et positivt bidrag til deres livskvalitet. Et moderat alkoholindtag er en naturlig del af det danske samfund. Unge, som drikker sig fra sans og samling, er ikke en del af dette,” konstaterer formanden.

Tvivler på effekt
Henrik Rindom er overlæge og psykiater med speciale i alkohol- og stofmisbrug. Han tvivler på, at Fastland i sig selv kan skabe en sundere alkoholkultur blandt unge.

”Det er et prisværdigt initiativ, men hvis vi reelt skal gøre noget ved de unges alkoholkultur, skal vi skrue på flere knapper. Først og fremmest skal vi have forældrene til at skrue ned for deres indtag af alkohol,” siger Henrik Rindom.

Den betragtning er Martin Skovbjerg enig i. Han ser Fastland som en brik i et større puslespil.

”Det vigtigste er, at de unge mennesker taler med hinanden og tager stilling til alkohol. Det er det, vi prøver at skubbe til med Fastland,” siger instruktøren.

Afsnittene bliver løbende lagt ud til streaming på seriens Facebook-side.

Trailer: Fastland

© Filmmagasinet Ekko