Nyhed
13. sep. 2017 | 07:55 - Opdateret 13. sep. 2017 | 09:54

Bramfri mænd og Dyrholm som punker

Foto | Anders Rye Skjoldjensen
Henrik Ruben Genz (th.) har filmatiseret Jens Blendstrups erindringsroman Gud taler ud. I det nye nummer af Ekko går de på værtshus i Korsør, hvor Blendstrup bor, og får en mandesnak om druk, tyranner og kampen for at opnå fars anerkendelse.

Henrik Ruben Genz og Jens Blendstrup taler ud om Gud taler ud. Trine Dyrholm fortæller om sin transformation til den tyske kultsanger Nico. Og dansk films nye generation diskuterer vejen frem.

Af Claus Christensen og Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Min far var en galning, en hustyran af den gamle skole, som kunne eksplodere når som helst.”

Sådan beskriver instruktøren Henrik Ruben Genz sin far i det nye nummer af Ekko, der er på gaden nu. Med Gud taler ud har han lavet en film om en anden galsindet far, der er baseret på Jens Blendstrups erindringsroman af samme navn.

Sammen med instruktøren besøger vi Blendstrup i Korsør, hvor de to tager en tur på den lokale bodega og har en åbenhjertig mandesnak om at være søn af en karismatisk og utilregnelig patriark.

Også Trine Dyrholm har været ude for et kunstnermøde.

I Nico, 1988 – som vandt en pris på Venedig-festivalen – spiller hun den dystre og provokerende kultsanger Nico, der var stærkt præget af sin barndom i Nazityskland. Fra et gennembrud med The Velvet Underground gik det voldsomt ned ad bakke for sangeren, der døde på Ibiza i 1988, 49 år gammel.

”Jeg har også et mørke, der kan være ret destruktivt. Eller nok mere selvdestruktivt. Men Nico havde nok kigget lidt og tænkt: ’Hvorfor fanden har de ikke valgt én, som er mere punk!’” fortæller Trine Dyrholm.

Stephen King og Blade Runner
Vanen tro har vi også skuet frem og fundet de mest spændende film- og seriepremierer.

Det gælder ikke mindst Denis Villeneuves hemmelighedsomgærdede Blade Runner 2049, der bygger videre på Ridley Scotts eksistentielle sci-fi-klassiker.

I den anledning kaster filmforsker Flemming Kaspersen et kig tilbage på originalen. Den fik en lunken modtagelse af kritikerne i 1982, men blev siden dyrket som kultfilm på slidte vhs’er og studeret på fine universiteter. I dag regnes den for en af filmhistoriens store klassikere.

Også Stephen King fylder meget i filmkalenderen.

Klovnegyseren It har haft den mest indbringende åbningsweekend for en gyser nogensinde, mens to mere omdiskuterede projekter fra dansk hånd, Christian Torpes tv-serie The Mist og Nikolaj Arcels The Dark Tower, stadig står i frisk erindring. Vi tager temperaturen på Stephen King-filmatiseringer og ser på de bedste – og værste – af slagsen.

David Simon om The Deuce
Ekko #76 kan også byde på et stort interview med den hæderkronede serieskaber David Simon. Han fortæller om sin roste HBO-serie The Deuce, der skildrer pornomiljøet i 70’ernes New York lige så minutiøst, som Simons The Wire skildrede narkomiljøet i Baltimore.

Mød Robert Pattinson, teenageidolet fra Twilight, der i en alder af 31 for alvor træder i karakter som en stor skuespiller i Safdie-brødrenes Good Time. ”Jeg er hele tiden på jagt efter filmskabere, forfattere eller hvem som helst, hvis potentiale branchen endnu ikke har opdaget,” siger han.

Michael Bertelsen går i DR2-serien Bertelsen – pilgrim i solens rige i fodsporene på århundreders japanske munke, når han vandrer den 1200 kilometer lange Shikoku-rute og besøger ikke færre end 88 templer. Vi bringer en eksklusiv fotoserie fra optagelserne sammen med uddrag af Bertelsens rejsedagbog.

Kunsten at slutte en film
Peter Schepelern er kendt for sine essays i Ekko, og denne gang ser han på kunsten at slutte en film. Skal vi gå opløftede og rørte eller knugede og frustrerede ud af biografen? Der er garanti for spoilers, når Schepelern kommenterer de mest spektakulære og overrumplende slutninger i filmhistorien.

Mød Erik Clausen, der mener, at han ved mere om fisse end Lars von Trier. Læs den kuriøse historie om pizza-restauratøren, der forsøgte at lokke Zodiac-morderen i fælden med en film. I en ny artikelserie anmelder Kristian Ditlev Jensen biografer både herhjemme og i udlandet.

Nummeret byder på en hyldest til producenten Katja Adomeit, der er med til at føre en ny filmgeneration frem. Og i magasinets store tema portrætterer vi den ny generation af danske filmskabere, der stormer frem for tiden.

Den visuelle generation
I temaet præsenterer vi Avaz-brødrene Mehdi og Milad (vinder af Ekko Shortlist Awards 2016). De står bag dramaet Mens vi lever, der er lavet på gåpåmod uden støtte fra Filminstituttet. ”Hvorfor sidde i årevis og vente på støtte? Så må man bare finde pengene hos folk, der tror på projektet,” siger broderparret.

Den tankegang går igen hos mange af fremtidens instruktørhåb, der alle har lavet deres debutfilm for få støttekroner eller helt uden for systemet.

Mange dyrker en rå og visuelt nyskabende æstetik. Det gælder Annika Berg, hvis ungdomsfilm Team Hurricane netop har vundet en pris på Venedig-festivalen, og Hlynur Pálmason, som vendte triumferende hjem fra Locarno-festivalen med flere priser til Vinterbrødre.

Puk Grasten fortæller om sin kommende krigsfilm samt med minimalisterne Kasper Skovsbøl og Gustav Möller, der begge udspiller sig i ét rum: periodedramaet C4 om Christian IV og thrilleren Den skyldige.

Dvd-gave med bladet
Med bladet følger en dvd med tre visuelt eksperimenterende dokumentarfilm om barsk barndom.

Egil Håskjolds 69 minutter af 86 dage følger en syrisk flygtningefamilies rejse gennem Europa. ”Den viser, at filmkunsten kan noget, ingen anden kunstart kan,” skrev Ekkos anmelder og gav filmen seks maksimale stjerner.

Esther Wellejus’ Vi lader billedet stå et øjeblik fortæller gribende om sin psykisk ustabile far, og Alexander Linds Næste sommer handler om en ung mand forsøg på at tilgive sin depressive far efter forældrenes skilsmisse.

Ekko #76 kan købes i kiosker eller bestilles på Ekkos hjemmeside.

Ekko #76

Det nye nummer kan købes i kiosker eller bestilles her.

Læs Ekko på nettet

Hvis du er abonnent, kan du læse magasinet på nettet. Se hvordan her.

E-magasinet kan både tilgås i din browser eller via App Store og Google play.

 

© Filmmagasinet Ekko